معابر خرم آباد مناسب دوچرخه سواری است؟

گسترش بی‌رویه استفاده از اتومبیل در شهرها علاوه بر ایجاد ترافیک‌ در شبکه معابر شهری، عواقب و پیامدهایی چون انواع آلودگی زیست محیطی و به ویژه آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان حمل و نقل پاک در شهرها یک ضرورت است که باید به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد. امروز مدیران شهری و طراحان باید به میدان بیایند و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، شرایطی را فراهم کنند تا انگیزه شهروندان برای استفاده از دوچرخه در شهرها بیش از گذشته شود.

خرم آباد نیز از این قاعده مستثنی نبوده؛ وجود رودخانه‌های طویل، پارک‌ها و فضاهای سبز بسیار زیبا و جذاب در شهر شرایط مطلوبی را فراهم آورده است تا با ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در سطح معابر، شاهد حضور هرچه بیشتر شهروندان در سطح شهر باشیم.

«رضا احمدیان» از شهروندان خرم‌آبادی با ابراز ناراحتی از معضل آلودگی هوا می‌گوید: ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری می‌تواند در جهت رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا در این شهر بسیار مؤثر باشد.

«سمیرا ملکی» دیگر شهروند خرم‌آبادی است معتقد است: طراحان شهری باید به عنوان یک شاخص قابل توجه، مهم و مؤثر درافزایش شادی شهروندان، افزایش مسیرهای پیاده‌محوری و جایگزینی آن‌ها با اتومبیل‌محوری را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: آیا وقت آن نرسیده است که خرم آباد نیز مثل شهری مانند شیراز و اصفهان مسیرهای دوچرخه داشته باشد؟

معابر شهری خرم آباد مناسب دوچرخه سواری نیست

«سلیمان میرزاپور» دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به شکل گذربندی‌ها و معابر شهری خرم‌آباد، می‌گوید: معابر این شهر در طول زمان به گونه‌ای ایجاد شده و شکل گرفته است که آماده ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواران نیست به طوری که دوچرخه سواران باید خطرات زیادی را به جان بخرند.

وی خاطرنشان می‌کند: انجام هر فعالیت در شهر به زیرساخت مناسب نیاز دارد؛ بسیاری از معماران شهری معتقدند که محیط تأثیر زیادی بر رفتار انسان دارد.

این دکترای شهرسازی ادامه می‌دهد: باید مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در شهر ایجاد شود و با نصب علائم راهنمایی رانندگی، تابلوهای راهنما و خط کشی‌ها ایمن سازی این مسیر برای دوچرخه سواران محقق شود.

وی اظهار می‌کند: امروز مسئولان ذی‌ربط باید استفاده از دوچرخه را در شهر فرهنگ سازی کنند البته در مقابل زیرساخت‌های شبکه آن نیز در شهر خرم آباد فراهم شود.

میرزاپور با بیان اینکه تأمین دوچرخه برای شهروندان به روش‌های مختلف توسط شهرداری و نهادهای عمومی در بسیاری از شهرها مرسوم است، می‌گوید: در بعضی از پارک‌های شهر و حتی بعضی معابر قسمتی را برای مسیرهای دوچرخه سواری اختصاص یافته است، اما اینکه به صورت فراگیر معابر اصلی شهر برای دوچرخه سواری مناسب‌سازی شده باشد هنوز محقق نشده است.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم برای ورود دوچرخه به کل معابر شهری برنامه‌ریزی کنیم باید هزینه زیادی برای آن پیش بینی کرد پس بهتر است معابر مشخصی در هر شهر با ایجاد ایستگاه‌ها و تابلوهای مشخص راهنمایی و رانندگی و بحث سخت افزاری و نرم افزاری در نظر گرفته شود.

برای ایجاد پیست‌های دوچرخه سواری با مشکل رو به رو هستیم

«علیرضا صادقی»، معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به مشکلات زیرساختی در این زمینه می‌گوید: تقاطع‌ها و زیرساخت‌های فنی و مهندسی شهر خرم‌آباد مشکل دارد و امکان اجرای پیست‌های دوچرخه‌سواری استاندارد در آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تقاطع و گره‌های ترافیکی زیادی در این شهر وجود دارد که امکان تصادف عابران و خودروها با دوچرخه‌ها را افزایش می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: رفع این مشکل تنها در مناطقی که طرح‌های جدید شهری اجرا می‌شود امکان پذیر خواهد بود البته در این زمینه هم به خرم آباد کم‌توجهی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد ادامه می‌دهد: در طول سالیان گذشته تنها یک مسیر برای دوچرخه‌سواری واقع در اطراف دریاچه شاپوری احداث شده که با نورپردازی که امسال انجام می‌شود قابل بهره برداری خواهد بود.

وی می‌افزاید: تکمیل اطراف بلوار ایران زمین نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد که کار رنگ‌آمیزی و نصب تابلوهای آن در حال انجام است؛ اطراف دریاچه زیباکنار و مجموعه گردشگری کیو نیز پیست دوچرخه‌سواری احداث خواهد شد.

آماده همکاری با مدیران شهری هستیم

«فرهاد دیناروند» رئیس هیئت دوچرخه سواری خرم‌آباد نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: طرح ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه در شهر در جلسه با معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد بررسی شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در این شهر با توجه به ترافیک زیاد و معابر باریک امکان اجرای این طرح وجود ندارد و باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه فعال شود.

وی با بیان اینکه هیئت دوچرخه سواری به شهرداری پیشنهاد داده که دو ایستگاه دوچرخه سواری در محله چهارباغ (جنوب شهر) و مجموعه ورزشی فتحی محمدی در منطقه شمال شهر ایجاد کند، عنوان می‌کند: این هیئت آماده است از نظر اجرایی و فنی و اجرا و نگهداری زیرساخت‌ها با مدیریت شهری همکاری کند.

رئیس هیئت دوچرخه سواری خرم‌آباد پارک‌های شاپوری و کیو را از مناطق شهری مناسب برای ایجاد پیست‌های دوچرخه سواری می‌داند و تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های موفق در این زمینه وقتی با موفقیت همراه است که برای اجرای آن‌ها اعتبارات مناسب در نظر گرفته و از نظرات کارشناسی استفاده شود.

کد خبر 464992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Armin IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    ترافیک خرم آباد به قدری سنگین هست که تهران با اون عظمت مقابلش کم میاره!!! خرم آباد از ساعت ۱۶عصر به بعد خیابون هاش کامل قفل میشه!