بایدها و نبایدهای اجرای پیاده‌راه‌ شهدای خرم‌آباد

بررسی روند اجرای پروژه پیاده‌روسازی خیابان شهدا و انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی به شهروندان در این خصوص، مهم‌ترین عناوین جلسه این هفته شورای شهر خرم‌آباد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رستم کوشکی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورا که با موضوع پروژه پیاده‌راه شهدا و بررسی نامه‌های مردمی برگزار شد، گفت: پروژه پیاده‌راه شهدا که مدتی است آغاز شده طرحی با اهمیت است که به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی روند اجرای آن، باعث نگرانی شهروندان شده است.

وی گفت: به‌علت سوءمدیریت بسیاری از این ظرفیت‌ها مغفول و ناشناخته مانده است؛ پروژه در دست اجرای پاگرد (بام جنوب شهر) با هدف محدود کردن فضای قبرستان و جلوگیری از امتداد آن، پارک بهار قاضی آباد و پارک طیب پشته حسین آباد را می‌توان از پروژه‌های رها شده شهر خرم‌آباد برشمرد.

کوشکی خاطرنشان کرد: این موارد از پروژه‌های در دست اقدام شهرداری منطقه سه بوده اما به‌علت ضعف شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی و بی‌اطلاعی شهروندان از روند اجرای پروژه‌ها، آنها را دچار نگرانی کرده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در این جلسه هدف از اجرای طرح‌های عمرانی توسط شورای شهر و شهرداری را جلب رضایت شهروندان اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات اساسی در این زمینه که از خواسته‌های مردم هم بود و گلایه شهروندان را در پی داشت، سامان‌دهی فضای چشمه‌ها و سراب‌های خدادادی شهر است که با پیگیری‌های لازم این طرح در قالب آبگردانی چشمه‌ها به سرانجام رسید.

زهرا نظری با اشاره به پروژه پیاده‌راه شهدا، اظهار کرد: همه طراحی‌های خیابان‌های شهر در گذشته بر اساس میزان عبورومرور و تردد خودروها شکل گرفته و در خیابان‌ها با محدودیت عرض پیاده‌روها مواجهیم به‌طوری‌که مردم مجبورند در ساعات پرتردد از کنار خیابان‌ها یا لابه‌لای خودروها تردد کنند اما، می‌خواهیم خیابان‌های مرکز شهر را از خودرومحوری درآوریم و شهر را به سمت پیاده‌محوری و تحرک پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است با اجرای پروژه خیابان شهدا شاهد گره ترافیکی بیشتر باشیم بهتر است در اجرای طرح قدری تأمل کنیم چون هدف نهایی ما جلب رضایت مردم است.

وی با گلایه از کم‌کاری کارکنان شهرداری در حوزه اطلاع رسانی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و کاهش نگرانی شهروندان درخصوص پروژه‌هایی با این ظرفیت و اهمیت کار شماست نه اینکه اعضای شورا عهده‌دار این مسئولیت شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه پیاده‌راه شهدا، راهنمایی و رانندگی باید پای کار بیاید تا با بحث‌های فنی و کارشناسی به نتایج مطلوب برسیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد هم در ادامه گفت: اشکال و ایراد بزرگ این پروژه این است که کسی خود را ملزم به شفاف‌سازی در این مورد نکرده است به جرأت می‌گویم اگر ۱۰ دقیقه زمان بگذارند و با شهروندان در خصوص ضرورت و فواید اجرای این طرح صحبت کنند قطعاً آنها نیز با ما همراه خواهند شد.

سجاد بابایی به روند آزادسازی ریشه‌های درختان کهنسال خیابان شهدا که ۵۰ سال است ریشه‌های آن‌ها محصور در سیمان و بتن است اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح شاهد کوددهی به آنها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: درست است شهر خرم آباد مشکل ترافیک دارد اما، چقدر سواره راه؟ قرار نیست با اجرای این طرح یک متر به عرض پیاده‌رو اضافه شود بلکه برعکس قرار است در خیابانی که در شرایط عادی بیشترین تردد عابرین را به خود اختصاص می‌دهد از عرض پیاده‌روها کم و به عرض خیابان‌ها اضافه شود.

بابایی با بیان اینکه وقت آن رسیده که تفکرمان را عوض کنیم گفت: من به‌جرأت می‌گویم که غیر از کشورهای دیگر که دنبال توسعه پیاده راه‌ها رفتند در کشور خودمان در شهرهای بزرگ نیز دیگر کسی از اجرای پروژه‌های خودرومحور دم نمی‌زند بلکه به دنبال توسعه زیرساخت‌های پیاده‌روی هستند مسیری که به نشاط و سلامت شهروندان ختم می‌شود بی‌شک مسیر پیاده راه است.

وی با اشاره به اینکه در همه شهرهای بزرگ کشور نهضت پیاده راه‌سازی ادامه دارد و اتفاقی در بافت تاریخی‌شان نمی‌افتد بلکه هسته مرکزی شهرهایشان را از تراکم خودرو آزاد می‌کنند گفت: طبیعی است که برخی به خاطر اطلاع نداشتن از مزایا و روند اجرای یک پروژه در مقابل آن مقاومت کنند اما، این وظیفه ماست که با شفاف سازی ذهن مردم و شهروندان را نسبت به این موضوع روشن کنیم.

کد خبر 464987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.