کاهش آمار بستری و فوت بیماران کرونا از نتایج مثبت طرح شهید سلیمانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از آغاز این طرح بیش از ۱۱۰۰ پایگاه راه‌اندازی کردیم که حاصل فعالیت این پایگاه‌ها انجام ۶۰ درصد غربالگری، ۷۹ درصد پیگیری وضع بیماران، ۵۲ درصد رهگیری افراد در معرض تماس، همچنین کاهش ۸۰ درصدی موارد بستری و ۶۰ درصدی موارد مرگ و میر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر طاهره چنگیز در جلسه مشترک وزیر بهداشت و فرمانده کل سپاه که به صورت ویدئوکنفرانس در کل کشور برگزار شد، اظهار کرد: در استان اصفهان همدلی و همگرایی برای مقابله از ابتدای شیوع بیماری کرونا بین سپاه، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی وجود داشت و در طرح شهید سلیمانی این همدلی و همراهی به صورت سازمان یافته وارد فصل جدیدی شد.

وی تاکید کرد: از آغاز اجرای این طرح ما به لحاظ عملیاتی بیش از ۱۱۰۰ پایگاه راه‌اندازی کردیم که حاصل فعالیت این پایگاه‌ها انجام ۶۰ درصد غربالگری، ۷۹ درصد پیگیری وضعیت بیماران، ۵۲ درصد رهگیری افراد در معرض تماس، همچنین کاهش ۸۰ درصدی موارد بستری و ۶۰ درصدی موارد مرگ و میر و کاهش تست‌های مثبت در اوج اپیدمی از ۶۰ درصد به زیر ۲۰ درصد علامت بسیار خوبی در کاهش گردش ویروس در جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی یک مدل خاص بومی ایرانی، اسلامی از مدیریت بحران است، افزود: این طرح بر اساس توکل به خدا، مشارکت مردم و برنامه‌ریزی و هدایت درست فعالیت‌ها در کنار وحدت دستگاه‌ها اجرا شد و تجربه به ما نشان داده که هرکجا ما از این مدل پیروی کردیم موفق بودیم.

امنیت و سلامت رسالت مهم پایگاه‌های سلامت و بسیج

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که با توجه به سیر نزولی بیماری حرکت خود را بازآرایی کنیم و آمادگی داشته باشیم که پیک بعدی شیوع بیماری اتفاق نیفتد همچنین آمادگی ذهنی ایجاد دستورالعمل‌های بلند مدت برای مردم را داشته باشیم و تمهیدات لازم برای ادامه دراز مدت این فعالیت‌ها را هم در دستور کار قرار دهیم.

چنگیز با اشاره به اینکه این طرح یک فرصت بزرگ برای هم‌افزایی دو شبکه مردمی بسیج و شبکه بهداشت است، تصریح کرد: این همکاری باعث شد با برقراری تمهیداتی برای ساماندهی معضلاتی که ما در حوزه سلامت با آن درگیر هستیم چاره‌اندیشی کنیم و اقدامات زیربنایی محله محور و خانواده محور که زیر بنای سلامت و امنیت جامعه ما است، انجام بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مساجد کانون‌های مهم هر محله‌ای هستند، تاکید کرد: باید این حرکت به نحوی استحکام بخشیده بشود تا مساجد کانون سلامت، امنیت، فرهنگ و همه چیز یک محله باشند و این کارکرد امنیت و سلامت برای همه پایگاه‌های سلامت و بسیج به عنوان رسالت تعیین شود.

الگوی طرح شهید سلیمانی به موضوعات دیگر هم قابل تعمیم است

دکتر سعید نمکی نیز با اشاره به گزارش دکتر چنگیز، اظهار کرد: من در سفری که به اصفهان داشتم یک الگوی موفق از همدلی و همکاری صمیمانه را مشاهده کردم که هم جامع و هم گویا بود و در بین همکاران وزارت بهداشت آن را به عنوان یک مدل قابل استناد طرح کردیم.

سردار سلامی نیز ضمن تشکر از اقدامات استان اصفهان خاطرنشان کرد: قبل از اینکه این طرح آغاز شود در استان اصفهان در حال اجرا بوده و الگوی اولیه آن از استان اصفهان شکل گرفت.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه الگوی این طرح به موضوعات دیگر کشور نیز قابل تعمیم است، تاکید کرد: کمک‌های مومنانه در مساجد ادامه خواهد داشت ان‌شاءالله بتوانیم قدری از آلام مردم در این شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهیم.

کد خبر 464965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.