شیر در چهارباغ نِشست

اثر «شیر نِشسته» از احمدرضا میرمقتدایی جدید ترین مهمان چهارباغ عباسی است که روبروی ورودی پارک هشت بهشت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقاطع خیابان شیخ بهایی و پارک هشت بهشت در چهارباغ عباسی حالا یک مهمان جدید دارد، شیری که از قلب مکتب سقاخانه آمده و در گذر فرهنگی نصف جهان نشسته است. «شیر نشسته» یکی از آثار احمدرضا میرمقتدایی، مجسمه‌ساز برجسته اصفهان است که حالا دیگر یکی از المان‌های شهری اصفهان است.

میرمقتدایی در توضیح مفهوم این مجسمه نوشته است: «این اثر برداشتی آزاد از نماد شیر به صورت نشسته است که از شمایل نگاری‌های مذهبی و زیبایی شناختی جنبش سقاخانه‌ای در ایران اقتباس یافته است.

ذکر صفات برگرفته از نور (خورشید، سایه و آفتاب ) و کلماتی در ارتباط با نور، که گرمابخش زندگی انسان است (مهر، محبت، دوستی و عشق ) یادآور انوار الهی به منزله "الله نورالسماوات و الارض" به‌کار گرفته شده است.

اعداد در این اثر نمایشی از مشغله‌های انسان امروز است که پر شده از گذرواژه‌ها، کلیدواژه‌ها، کدها و رمزهایی که در پیچیدگی ذهن به دشواری‌هایی تبدیل شده و ناگزیر به زندگی با آن‌ها است و نیز هر آنچه از حافظه خویش بر اثر ذکر از گذشته‌های مذهبی در خاطر دارد و برای او بسیار مقدس است و به صورت ابجد به کار رفته است. (حروف ابجد نام حضرت علی (ع) ۱۱۰) اعداد و عناصر تزئینی (شمع و قفل) از تصاویر سقاخانه‌ها الهام گرفته شده و صرفاً به عنوان بافت و تزیین و گرایش‌های هنری معاصر با نوشته‌ها ترکیب شده است.

ساخت حجم شیر به شکلی ساده شده (انتزاعی) ضمن داشتن نگاهی امروزی به این نماد، بر هویت بومی تاکید داشته و باعث می‌گردد که مخاطب در ارتباطی معنوی در پی کشف ریشه‌های فرهنگی خویش برآید و خود نیز بدون آنکه خواسته باشد بخشی از اثر می‌شود.»

کد خبر 464961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.