تغییرات فضاهای عمومی در پی شیوع کرونا

پاندمی کرونا شرایط ویژه‌ای فراهم آورد تا با استفاده از شهرسازی تاکتیکی تغییرات قابل توجهی در طراحی شهری، به ویژه در بخش پویایی، به وجود آید. شواهد حاکی است بعضی تغییرات به وجود آمده برای ایجاد فاصله اجتماعی حتی پس از مهار کامل بیماری کووید -۱۹ نیز به روند خود ادامه دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ از همان آغاز، بسیاری از مشکلات مدیریت و طراحی شهری را آشکار کرد و نشان داد که بسیاری از جنبه‌های زندگی شهرنشینی نیاز به تغییر دارد. البته مقامات رسمی در اغلب شهرهای جهان، توانایی خود در حل مشکلات عمده را به تصویر کشیدند و ثابت کردند که در زمان ضرورت می‌توانند از بودجه‌های شهری برای ایجاد تغییر استفاده مناسب بکنند.

شهرها در اغلب نقاط جهان، در همان ماه‌های اول ظهور کروناویروس جدید تغییرات قابل توجهی را تجربه کردند و با شرایط شیوع بیماری سازگار شدند. مداخلات بسیاری نظیر تغییرات فضاهای سبز برای ایجاد بستر رعایت فاصله اجتماعی، استراتژی‌هایی برای تسهیل دورکاری افراد و جلوگیری از حضور فیزیکی آن‌ها در محل کار و بهبود سیستم‌های حمل و نقل از مهم‌ترین تغییراتی است که شهرها در پی انتشار ویروس کرونا تجربه کردند.

واکنش‌های فوری

مقامات رسمی در همان ماه‌های اولیه انتشار ویروس کرونا، به فکر اتخاذ استراتژی‌هایی مناسب برای ایجاد بسترهای عبور و مرور ایمن و رعایت فاصله اجتماعی بین مردم بودند. در این راستا اقدامات زیادی شد؛ به عنوان مثال، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان مردم ترویج یافت و همین امر، تغییر کاربری خیابان‌ها و در اغلب موارد بسته شدن کامل آن‌ها روی تردد خودروها را در بر داشت. مسیرهای موقت و دائمی زیادی برای دوچرخه‌سواری در اغلب شهرهای جهان به وجود آمد و پیاده‌راه‌هایی همیشگی سراسر شهرها را در برگرفت.

پیاده‌روهای قدیمی وسیع‌تر شد تا مردم با فاصله از یکدیگر تردد کنند. علاوه بر این، فضاهای عمومی باید با شرایط جدید سازگار می‌شد تا خود جداسازی بر روابط مردم حاکم شود و از انتشار بیشتر بیماری کووید -۱۹ بین آن‌ها جلوگیری شود. به همین دلیل، رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و ورزش پس از طی کردن دوران قرنطینه، اغلب فعالیت‌های خود را به فضاهای باز گسترش دادند.

سرو غذا در فضاهای باز

پس از ظهور ویروس کرونا و در زمان قرنطینه‌های اعمال شده برای کنترل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مراکز تجاری غیرضروری نظیر کافه‌ها و رستوران‌ها به مدتی طولانی تعطیل شد. این اقدام اگرچه باعث ایجاد فاصله بین شهروندان شد، اما زیان‌های اقتصادی زیادی را برای صاحبان چنین مراکزی در پی داشت. به همین دلیل، مقامات رسمی تصمیم گرفتند استراتژی‌های مؤثری به کار گیرند تا رستوران‌ها و کافه‌ها ضمن رعایت پروتکل بهداشتی، فعالیت کاری خود را ادامه دهند. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد، ظرفیت پذیرش مشتری به طور قابل توجهی کاهش یافت، میزها در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار گرفت، بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها میز و صندلی‌های خود را به خارج از فضای داخلی، یعنی در مقابل مراکز یا در فضاهای سبز نزدیک به خود انتقال دادند تا مردم در مکان‌های باز و با فاصله مطمئن از یکدیگر به سرو غذا بپردازند.

مقامات محلی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی از جمله کسانی بودند که شرایط لازم را برای ادامه فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها در فضاهای عمومی شهری فراهم آوردند تا از وارد آمدن زیان‌های مالی بیشتر به این بخش‌ها، جلوگیری کنند. شهردار نیویورک نیز "طرح رستوران‌های باز" را ارائه داد که طی آن، صاحبان این مراکز می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی از فضاهای عمومی برای ارائه خدمات به مشتریان خود بهره گیرند، که البته شهردار نیویورک اعلام کرد این روند در دوران پساکرونا ادامه خواهد داشت.

دانش شهری

بسیاری از طراحان و شهردارهای سراسر دنیا، برای کاهش انتشار ویروس کرونا در فضاهای عمومی و ایمن‌سازی فاصله بین مردم رویکردهای جدیدی ارائه دادند. مثلاً، مقامات محلی کلانشهر آمستردام هلند، اطلاعات نقشه شهر را به روز کردند تا نقاط پرتردد و کم‌جمعیت شهر را شناسایی کنند. علاوه بر این، گروهی از طراحان برجسته نیویورک، به بررسی پهنای پیاده‌روهای سراسر شهر و ایجاد تغییر در آن‌ها پرداختند تا از رعایت فاصله ایمن بین مردم در حال تردد مطمئن شوند.

سیاست‌های شهری

سال‌ها پیش از انتشار ویروس کرونا، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان در تلاش بودند در سیستم‌های حمل و نقل شهری تغییرات مثبتی به وجود بیاورند که البته تغییر قابل توجهی در این راستا مشاهده نشد. با این حال، پاندمی کرونا زمینه را برای عملی کردن این تصمیم بزرگ فراهم آورد و مقامات در اغلب نقاط دنیا، با سرعتی باور نکردنی، تغییراتی قابل توجه در این زمینه به وجود آوردند. به عنوان مثال مسیرهای دوچرخه‌سواری جدیدی در سراسر دنیا به وجود آمد، بسیاری از خیابان‌ها به پیاده‌راه تبدیل شد و سرعت حرکت خودروها و سایر وسایل حمل و نقل موتوری در بسیاری از نقاط پرتردد شهر کاهش یافت.

شهردار میلان ایتالیا در ماه آوریل اعلام کرد که طرح جدیدی برای حمل و نقل در سراسر شهر اجرا خواهد شد که در پی آن استفاده از خودروها و وسایل نقلیه به حداقل خواهد رسید. در نتیجه اجرای این طرح حدود ۳۵ کیلومتر از خیابان‌های سراسر شهر به فضاهایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل شد که قرار است روندی دائمی، حتی در دوران پساکرونا به خود گیرد.

کد خبر 464941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.