بازنگری در سیما و منظر شهری بندرگاه

سیما و منظر شهری در عصر کنونی، با ماشینی شدن و صنعتی شدن جوامع می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر زیباسازی شهرها و به تبع آن، بر افزایش روحیه شهروندان، کاهش جرائم و افزایش آسایش محیطی بگذارد، اما در هر شهر و جامعه و کشوری، می‌تواند بر اساس فرهنگ، اقلیم و نوع معماری بر اساس استانداردها متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای داشتن سیما و منظری مناسب در جوامع، نه فقط یک ارگان یا یک نوع تخصص خاص، بلکه تمامی ارگان‌ها از قبیل شهرداری‌ها، نظام مهندسی و دانشگاه‌ها ، تخصص‌های متفاوت مانند معماری، شهرسازی، جامعه شناسی، روانشناسی و گرافیک باید در این امر دخیل باشند.

«حمید عامری»، کارشناس شهرسازی و معماری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استان هرمزگان به عنوان یکی از مراکز تجاری مهم ایران همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگران به خصوص در ایام زمستان و نوروز بوده است، آمارها نشان می‌دهد که هر ساله چند صد هزار نفر از هموطنان به این شهر سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهر بندرعباس از پرترددترین مقاصد گردشگری در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی است، می‌افزاید: امروزه با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در استان در زمینه ارائه خدمات رفاهی و شهری گردشگرهای بیشتری همه ساله به این استان سفر می‌کنند و از خدمات تجاری دریایی و طبیعی آن بهره‌مند می‌شوند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: دلایلی که این شهر را به یکی از شلوغ‌ترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل کرده است مراکز عمده تجاری غذاهای محلی منحصر به فرد بندرعباس بوده که از دیگر جاذبه‌های این بندر است.

وی تصریح می‌کند: شهر بندرعباس در موقعیت ویژه‌ای به لحاظ جغرافیایی نیز قرار دارد و نزدیکی به آب‌های آزاد و مسیر ارتباطی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اهمیت شهر بندرعباس می‌افزاید، قرار گرفتن اسکله شهید رجایی و شهید باهنر، خانه‌های بزرگ و متعدد صنعتی این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی تبدیل کرده است.

بازنگری در سیمای شهر

عامری می‌گوید: بندرعباس کلان شهری در جنوب ایران با ظرفیت‌های فراوان است که متأسفانه آنگونه که باید از ظرفیت‌های آن استفاده نشده است و هم اکنون بازنگری در سیمای شهری آن به عنوان یک ضرورت مهم مورد تاکید است.

وی می‌افزاید: جلوه‌های بصری و ایجاد المان‌های متناسب با فرهنگ و اصالت شهرها یکی از آیتم‌های مبلمان شهری و منظرسازی به شمار می‌رود که در کنار توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی نقش بسزایی در القای هویت شهری و تقویت حس مکان شهروندان دارد.

این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی اظهار می‌کند: شهر نسبت به چندین سال قبل تغییرات چشمگیری داشته است به طوری که اگر شهر بندرعباس را با ۱۰ سال قبل مقایسه شود تغییرات زیاد، در آن مشخص است. چند سالی است که ساخت مجسمه‌ها و المان‌های شهری به چهره شهر بندرعباس جانی تازه بخشیده است اما جولان خشم عده‌ای بر پیکرشان نقش بسته و موجب تخریب المان‌ها شده است.

آسیب بر پیکره شهر

وی در خصوص المان‌های شهر بندرعباس، تصریح می‌کند: تاکنون بیش از ۴۰ المان در نوار ساحلی شهر بندرعباس نصب شده است مجسمه‌هایی با نماد بومی و یا ویژگی‌های مربوط به استان هرمزگان که از جمله آنها می‌توان به خانواده قورباغه، خانواده لاک پشت، پسر بازیگوش، خرچنگ شاد، دلفین‌ها، پنج فلامینگو، خانواده بندری، مجسمه صیادان آفتاب در ساحل سورو، مجسمه صیاد مروارید و آبزیان دریایی در نزدیک بازار بندرعباس اشاره کرد همچنین بسیاری از مراکز تفریحی و پارک‌ها در چند ساله اخیر بازسازی و دارای امکانات رفاهی بهتری شده‌اند.

عامری با اشاره به تخریب و به سرقت رفتن المان‌های موجود در شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: بسیاری از المان‌های شهری که به طور کاملاً جدید در دو یا سه ساله اخیر ساخته شده بود، هم اکنون در حال تخریب بوده و برخی از آنها به طور کامل تخریب شده است.

وی ادامه می‌دهد: علت تخریب بسیاری از آنها خود مردم و گردشگرانی هستند که به شهر بندرعباس سفر می‌کنند متأسفانه نبود فرهنگ در استفاده درست از آنها و همچنین آثار تاریخی سبب این تخریب‌ها می‌شود.

این کارشناس معماری و شهرسازی اضافه می‌کند: نکته قابل تأمل اینجاست که برخی المان‌ها پس از نصب در طی دو سال مانند کلاه قرمزی، المان برقع، صیادان آفتاب، مروارید و المان بندرعباس توسط شهروندان و مسافران آسیب‌دیده و مورد تخریب قرار گرفته است همچنین هزینه‌های زیادی را بر شهرداری تحمیل کرده است.

شهر پویا چگونه محقق می‌شود

وی اظهار می‌کند: برای داشتن شهری با نشاط و پویا، باید همه جوانب در یک جامعه از قبیل سیما و منظر شهری، معماری و شهرسازی همگام با اقلیم و فرهنگ آن جامعه، افزایش مشارکت به خصوص مشارکت جوانان، افزایش مشاغل و کاهش بیکاری فعال شود.

عامری می‌گوید: در یک شهر پویا، می‌توان از عناصری مانند دیواره نگاری‌های شاد و جذاب، مبلمان شهری مناسب، استفاده از هنرهای متعدد (همانند مجسمه سازی، نقاشی، فلزکاری، سفالگری )، و حتی از برنامه‌های شاد و مفرح در زیباسازی، پویا و با نشاط نمودن شهرها استفاده کرد.

کارشناس شهرسازی با بیان اینکه در کنار همه این موارد، نوع و سبک معماری و شهرسازی معاصر می‌تواند بر سیما و منظر شهری تأثیر بسزایی بگذارد، ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه این است که تا زمانی که سبک معماری و شهرسازی اصلاح نشود فعالیت‌ها و برنامه ریزی ها نمی‌تواند تأثیری بر جامعه بگذارد.

عامری با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در شهر بندرعباس می‌افزاید: کمبود فضای سبز نیاز به مشارکت شهروندان دارد، اما این مشارکت خود نیازمند فرهنگ سازی است که نگاه و برنامه ویژه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: وضعیت فضای سبز و بوستان‌های قدیمی از مسائلی است که مدیریت شهری باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، زیرا بندرعباس شهری مسافر پذیر است البته از سوی دیگر رضایتمندی شهروندان نیز در ساخت المان‌ها و فضاهای سبز و اماکن تفریحی اهمیت بسیار دارد و به طور حتم باید عملکرد مدیران شهری را در واکنش مردم نسبت به خدمات در نظر گرفت.

کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از خدمات عمومی شهرداری توسط عده‌ای از افراد تخریب شده و یا به سرقت می‌رود، تصریح می‌کند: برخی به دلایل مختلف عمدتاً از سر ناآگاهی دست به تخریب المان‌ها زده و علاوه بر هدر دادن سرمایه و اموال عمومی چهره شهر را نازیبا می‌کنند.

وی می‌گوید: شهرداری بندرعباس شماره تماس ۱۳۷ مدیریت شهری را راه اندازی کرده تا شهروندان با مشاهده آسیب زدن فرد یا افراد به المان‌های شهری برای برخورد قانونی اطلاع دهند.

کد خبر 464939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    جناب دکتر عامری در حوزه معماری و شهرسازی نظرات مفید و عالی دارند که امید است مورد توجه مسولین شهری و منطقه ای قرار بگیرد