چگونه سردار سلیمانی پوتین را متقاعد کرد

اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان، دلایل شکایت مجلس از رئیس بانک مرکزی، نتایج جلسه سران قوا، روایت سیدحسن نصرالله از ورود روسیه برای پیشگیری از سقوط دولت سوریه و سالروز حماسه ۹ دی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه نهم دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کدخدایی تحلیل نکنید لطفاً!» به بررسی اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان پرداخت و نوشت: گفت‌وگوی اخیر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و افکار عمومی از این سخنان به جای آنکه قانع شود، بیشتر درگیر پرسش‌هایی شد. به‌ویژه آن بخشی که او اظهار کرد: «اگر شورای نگهبان نباشد، مردم ممکن است یک قاتل را انتخاب کنند». درحالی‌که شرایط احراز ابتدا در هیأت‌های اجرایی بررسی می‌شود و محکومیت‌های کیفری در ارتکاب جرایم و فقدان سابقه کیفری، شرط واجب حضور به عنوان کاندیدای انتخابات است. نظارت استصوابی درواقع بیشتر راجع به موضع‌گیری‌های کاندیداهاست نه اینکه فردی قاتل باشد یا کلاهبردار و شورای نگهبان آن را تأیید نکند.

مساله بعدی در خصوص نظرسنجی‌ای است که به آن استناد شده است: «تاثیر شورای نگهبان در مشارکت مردم به دلیل رد صلاحیت‌هایی که صورت می‌گیرد زیر یک درصد است». درحالی‌که صاحب‌نظران سیاسی چنین نظری را تأیید نمی‌کنند و آن را دقیق نمی‌دانند. کدخدایی در خصوص کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «در سایر کشورها غالب افرادی که در پست‌های ریاست‌جمهوری حاضر شدند، سابقه نظامی‌گری داشته‌اند» که این نگاه، موافقت ضمنی با تأیید حضور نظامیان در انتخابات است. درحالی‌که وصیت‌نامه حضرت امام (ره) تکلیف حضور نظامیان را در امور سیاسی کاملاً روشن و شفاف کرده است. در محافل سیاسی و عمومی صبحت‌های سخنگوی شورای نگهبان را در برخی موارد در سطح یک فعال سیاسی عنوان کرده‌اند تا یک مسئول نهاد نظارتی در انتخابات. بنابراین آقای کدخدایی تحلیل نکند خیلی بهتر است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه تقصیرها با همتی است؟» به بررسی دلایل شکایت مجلس از رئیس بانک مرکزی پرداخت و نوشت: اقتصاد ایران سال‌هاست با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان کارشناسان عوامل متعددی را در به وجود آمدن چالش‌ها مؤثر می‌دانند. برخی تحلیلگران و صاحب‌نظران معتقدند که سیاست‌های غلط پولی بانک مرکزی از جمله عواملی است که به مشکلات این‌روزهای اقتصاد ایران دامن زده چراکه تورم، نرخ ارز، ارزش پول ملی و… که چالش‌های این‌روزهای اقتصاد ایران بوده مربوط به بانک مرکزی است. این مساله در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش برخی نمایندگان مجلس در قالب ماده ۲۳۴ آئین‌نامه از رئیس کل بانک مرکزی شکایت کرده‌اند.

اخیراً حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است: «جمعی از نمایندگان در قالب ماده ۲۳۴ آئین نامه از رئیس کل بانک مرکزی شکایت کردند که کلیات آن در جلسه روز یکشنبه (۷ دی‌ماه) کمیسیون اقتصادی تصویب شد.»

نمایندگان مجلس در حالی از رئیس بانک مرکزی شکایت کرده‌اند که بسیاری از کارشناسان معتقدند متن شکایت به مواردی اشاره می‌کند که اصولاً خارج از مسئولیت بانک مرکزی بوده و یا مرتبط با دوره پیش از ریاست کلی عبدالناصر همتی است. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به شرایط تحریم و مشکلات منطقه‌ای، دست بانک مرکزی برای کنترل بیشتر باز نبوده و نمی‌توان تنها بانک مرکزی را مقصر مشکلات به وجود آمده دانست.

اما و اگرها در خصوص شکایت مجلس از رئیس بانک مرکزی همچنان ادامه دارد، برخی‌ها موافق بهارستانی‌ها بوده و عده‌ای دیگر منتقد شکایت از بانک مرکزی هستند. حال این پرسش مطرح است که بانک مرکزی تا چه اندازه در مشکلات به وجود آمده نقش داشته و چرا مجلس رئیس بانک مرکزی عامل چالش‌های اقتصادی می‌داند؟ محمدصادق مفتح، کارشناس مسائل اقتصادی در این‌راستا به «ابتکار» گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی بدون شک ناشی از تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی است اما بخش دیگری از مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها است. به نظر می‌رسد آن‌چیزی که مجلس با شکایت از بانک مرکزی به دنبال آن است مربوط به تصمیم‌گیری‌هایی بوده که نقش سوءمدیریت در آن پررنگ است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق سران بر سر بودجه ۱۴۰۰» به بررسی نتایج جلسه سران قوا پرداخت و نوشت: چند وقتی است که دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۰ اختلاف نظر دارند. رئیس مجلس روزی نیست که علیه بودجه سخنرانی نکند، اما گویا قرار است که این دعواها تمام شود.

دیروز عصر که مجلس میزبان سران قوا درباره مسائل اقتصادی بود، بعد از اتمام جلسه، رئیس مجلس و رئیس جمهوری اعلام کردند که با یکدیگر توافق کرده‌اند. به‌ویژه رئیس مجلس تأکید کرد که با رئیس جمهوری به توافق رسیده‌ایم.

حسن روحانی موضوع دوم نشست دیروز عصر را لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: نمایندگان مشغول بررسی این لایحه هستند. بحث کردیم پیرامون این‌که در چه مواردی دولت و مجلس می‌توانند با هم همکاری کنند، همچنین در مورد اصلاحات احتمالی که در تنظیم نهایی بودجه باید با هم انجام دهیم، درباره کلیات این موضوع هم به اتفاق نظر رسیدیم و بنا شد تیم اقتصادی دولت با نمایندگان و کمیسیون تلفیق در این زمینه بحث و بررسی کنند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در جلسه سران قوا اظهار کرد: در جلسه امروز عمدتاً درباره سه موضوع صحبت انجام شد؛ بحث اول، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند و آن، بی‌اثر کردن تحریم‌ها در قدم اول و در قدم دوم شکستن تحریم است. در این زمینه گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم. همه ما نسبت به این اصل اتفاق نظر داریم.

وی یادآور شد: نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با همدیگر برداریم، نظرات ما بسیار نزدیک و مشابه همدیگر است. ان‌شاءالله این بحث را در جلسات آینده سران سه قوه هم ادامه می‌دهیم.

دیروز همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با اشاره به این‌که بعد از جلسه سران قوا در محل ریاست جمهوری، در جلسه امروز (دوشنبه) نیز به طور مفصل به موضوع بودجه پرداخته شد، اظهار کرد: الحمدالله این توافق با رئیس محترم جمهوری شد که با همکاری وزرای محترم و سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم بودجه‌ای را ببندیم که تورم‌زا نبوده و موضوعاتی مانند معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومان و قشر مستضعف جامعه و محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به تولید در بودجه لحاظ شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چگونه سردار سلیمانی پوتین را متقاعد کرد» به بررسی روایت سیدحسن نصرالله از ورود روسیه برای پیشگیری از سقوط دولت سوریه پرداخت و نوشت: سیدحسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره موضوعات متنوعی صحبت کرده است؛ ازجمله لزوم هوشیاری در دوران باقی‌مانده ترامپ و نحوه متقاعد شدن ولادیمیر پوتین برای حضور در سوریه از سوی سردار سلیمانی و ترور او. در ادامه بریده‌هایی از مهم‌ترین اظهارات این گفت‌وگو را می‌خوانید.

همه احتمالات (دراین‌باره که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در روزهای آینده دست به اقدامی بزند) به‌ویژه به دلیل نوع شخصیت ترامپ که جنون بزرگ و عظیمی دارد، وارد است، ولی همه این اظهارات و اقدامات در قالب جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت است. در زمان باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باید با هوشیاری و احتیاط رفتار کرد و ما باید در این مرحله و هفته‌های کم باقی‌مانده هوشیار و آگاه باشیم تا ما را غافلگیر نکنند.

ترور حاج قاسم طرح سه‌گانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی است؛ اما فقط ترامپ می‌توانست از عهده این کار بربیاید؛ البته عربستان تحریک کرد و هزینه داد، زیرا سعودی‌ها فقط پول می‌دهند و هزینه می‌کنند.

حاج قاسم رحمه‌الله از بُعد انسانی و اخلاقی، بسیار منحصربه‌فرد بود و راز موفقیت او شخصیت اخلاقی و انسانی‌اش بود. ژنرال‌ها معمولاً دارای تیپ، پرستیژ و شیوه‌نامه‌ها و حد و مرزها هستند؛ اما وی که مسئولیت بزرگی در ایران، نیروی بزرگ منطقه داشت، بسیار متواضع بود و در اولین دیدار نیم‌ساعت و یک ساعت اول تصور می‌کردی در برابر یک دوست، رفیق و محبوب هستی، انگار سالیان سال وی را می‌شناختی. اصلاً تصنعی نبود، حاضر بود برای دیگران جان‌فشانی کند.

سردار از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت و آنها را برای مقابله با دشمن صهیونیست متحد کرد. نقش سردار شهید در تجهیز این گروه‌ها به تسلیحات و انتقال تکنولوژی ساخت موشک و راکت به غزه مهم است. (درباره نحوه دستیابی حزب‌الله به موشک‌های کورنت روس در جنگ با رژیم اسرائیل): وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود خرید و حزب‌الله از آن در نبرد با صهیونیست‌ها استفاده کرد. شهید سلیمانی از جمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود و در حمایت از گروه‌های مقاومت هرگز کوتاهی نداشت.

توجیه کشورهای عربی مثل سعودی و امارات برای ارتباط با رژیم اسرائیل، ایران است؛ اما حقیقت آن است که فلسطین باری بر دوششان بوده که می‌خواهند از آن خلاص شوند، چراکه آنها دنباله‌رو آمریکا بودند و طبیعتاً این مسئله آنها را به سمت همکاری و عادی‌سازی با تل‌آویو سوق داد.

حضور رسانه‌ای و تصویر سردار سلیمانی در خط مقدم مقابله با داعش، تعمدی نبود و من از نظر امنیتی مخالف بودم، اما بعد از شنیدن نظر حاج قاسم نظرم عوض شد. معتقدم امروز این موضوع به نفع مقاومت شد چون مشخص شد چه کسانی مقابل داعش ایستادند.

آمریکا معتقد بود با ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، محور مقاومت به پایان خواهد رسید، حال آنکه این محور محدود به یکی، دو نفر نبوده و نخواهد بود. پاسخ ترور شهید سلیمانی و المهندس، مسئله امروز و فرداست. خونشان روی زمین نمی‌ماند.

همه اقدامات آمریکا علیه ایران از تحریم و تهدید صرفاً به‌خاطر حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت در منطقه و در رأس آنها گروه‌های فلسطین نبوده، بلکه واشنگتن به دنبال سیطره بر این کشور و چپاول منابع آن است، همان‌گونه که در زمان شاه این‌گونه بود.

روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن‌ هم روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند. «در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۹ دی؛ روزی که مردم به پادوهای آمریکا تودهنی زدند» به بررسی حماسه ۹ دی پرداخت و نوشت: جای سیلی مردم به دشمن در ۹ دی ۸۸ هنوز درد می‌کند؛ دشمن چهره چرکین و واقعی خود را نزدیک‌تر آورده بود. امروز یازدهمین سالگرد آن حماسه مثال‌زدنی است. بدخواهان بدطینت انقلاب از مردم بصیر ایران اسلامی آنچنان کشیده و تودهنی خوردند که هرگز فراموش نمی‌کنند.

فتنه و آشوب نیابتی سال ۸۸ که کارگزاری داخلی، مدیریت خارجی و خیال باطل براندازی داشت، به سد محکم مردم خورد و با خیزش عمومی و مردمی سرنگون شد.

فتنه‌گران با پشتوانه سران فتنه و با دروغ بزرگ و وحشی‌گری و اغتشاش علناً روی نام جمهوری اسلامی خط کشیدند، علیه ارکان قانون اساسی فحاشی کردند و شعار «انتخابات بهانه است - اصل نظام نشانه است» سر دادند.

آنها علیه اسلامیت و جمهوریت شورش کردند، به تصویر امام رحمت‌الله‌علیه بی‌حرمتی کرده و به مجالس عزای سید و سالار شهیدان (ع) در روز عاشورا هتاکی کردند.

سران فتنه که تحریک‌کننده به آشوب‌ها و هتک حرمت‌ها بودند، خود را رسوای عام و خاص کردند. اوباشی که از سران فتنه جرأت گرفتند، شعار نه غزه نه لبنان را طبق سفارش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی جار زدند. در جریان فتنه ۸۸ نتانیاهو به‌صراحت گفته بود اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند و شیمون پرز اعلام کرد اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با جمهوری اسلامی می‌جنگند.

جرج سوروس، سرمایه‌دار یهودی صهیونیست که به پدر کودتاهای رنگی شهرت دارد، تأمین‌کننده منابع مالی کودتاهای مخملی است. فتنه‌گران دستورالعمل‌های وی، جین شارپ و مایکل لدین را در فتنه ۸۸ پیاده می‌کردند. سوروس که در این فتنه نقش فعالی داشت، بعد از شکست آن در مصاحبه با CNN گفت قول می‌دهم که تا پایان سال ۲۰۱۰ جمهوری اسلامی ایران از بین برود.

۶ دی ۸۸ روز عاشورا بود و فتنه‌گران علاوه‌بر تخریب و آتش زدن اموال عمومی، پرچم‌ها و هیئت‌های عزاداری را مورد هتک حرمت قرار دادند. با انتشار خبر این غائله، همان روز عزاداران حسینی به خیابان‌های مرکزی شهر آمدند و با سر دادن شعارهای انقلابی، آن را محکوم کردند. نهم دی اما مردم در سراسر کشور، حماسه بر پا کردند و آخرین میخ را به تابوت فتنه کوبیدند. پهنه ایران جلوه یکپارچگی و بیداری ملت شد. مردم با حضور خیره‌ کننده، پایبندی به آرمان‌های انقلاب و وفاداری به مولا و مقتدای وارسته و زمان‌شناس و حکیم‌شان، امام خامنه‌ای را اعلام و نقشه‌کش‌ها و دست‌اندرکاران داخلی و خارجی فتنه را مبهوت و مأیوس کردند. در این میان، مردم آگاه و انقلابی تبریز با تیزبینی یک روز زودتر در ۸ دی به میدان آمدند.

کد خبر 464934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.