جزئیات جلسه شامگاهی مسئولان استان اصفهان درباره آلودگی هوا

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان جزئیات نشست مجازی بررسی وضعیت آلودگی هوای اصفهان که شب گذشته (دوشنبه) با حضور مدیران شهری، استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد را تشریح کرد.

علیرضا نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر اظهار کرد: این شهر در شرایط فعلی گرفتار مثلث کرونا، خشکی زاینده‌رود و آلودگی هوا شده که هر سه این مشکلات فشار زیادی را به مردم اصفهان تحمیل کرده است بنابراین مدیریت شهر و استان باید موضوع سلامت مردم را در اولویت تصمیمات خود قرار داده و همه دستگاه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا تلاش کنند.

وی با بیان اینکه استانداری، نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر، مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های استان متولی سلامت مردم هستند، افزود: اقداماتی برای کاهش آلاینده‌ها در استان انجام شده و نتایج مطالعاتی که به دو دانشگاه اصفهان و صنعتی واگذار شده بود نیز اخیراً استخراج شده است تا سهم هرکدام از آلاینده‌ها مشخص باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با در دست داشتن نتایج مطالعات مذکور، تعارف و ملاحظه در مواجهه با هیچ‌کدام از منشأهای آلودگی هوا قابل قبول نبوده و باید به هر دستگاهی که سطح بالای آلایندگی دارد تذکر داده شده و متخلفان اعمال قانون شوند تا شاهد برداشتن گام مثبتی در این زمینه باشیم.

وی تاکید کرد: در جلسات مختلف درباره سهم صنعت، حمل‌ونقل عمومی، خودروهای شخصی، کوره‌های آجرپزی و گرد و غبار در میزان آلودگی هوای اصفهان بحث شده و با در نظر گرفتن مجموع این اطلاعات عزم همه نهادها برای کاهش آلودگی‌ها جزم شده است.

نصراصفهانی با بیان اینکه در استان روزانه ۵.۵ میلیون لیتر بنزین، ۵.۵ تا شش میلیون لیتر گازوئیل و ۷۳ میلیون متر مکعب گاز که حدود ۵۰ میلیون آن خانگی و مابقی مربوط به صنایع است، مصرف می‌شود، تصریح کرد: نزدیک به ۷۰۰ هزار خودرو و حدود ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کنند که در کنار کوره‌های آجرپزی منشأ آلودگی هوا هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تصمیمات جلسه شامگاه گذشته، گفت: تمام وسایل نقلیه و سرویس ادارات، صنایع و پادگان‌ها ملزم به اخذ معاینه فنی شده‌اند و مقرر شد معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز جدی‌تر گرفته شود گرچه ابزار اعمال قانون در این حوزه محدود بوده و کنترل آن سخت است؛ همچنین مدیریت استان برای گازسوز کردن حدود ۱۷ هزار وسیله نقلیه دولتی با اعتبارات دولتی اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در خصوص اعمال طرح زوج و فرد و توسعه محدوده آن نیز بررسی‌های لازم انجام شد البته از یکسو به دلیل شیوع کرونا نیاز است که خودروهای شخصی اجازه تردد داشته باشند تا وسایل نقلیه عمومی دچار انبوه جمعیت نشود اما از سوی دیگر اگر اجازه تردد به خودروها داده شود، آلودگی هوا تشدید می‌شود که این معضل در حوزه آلودگی هوا موضوع جدیدی بوده و باید جوانب آن به‌طور کامل بررسی شود.

نصراصفهانی گفت: با این وجود علاوه بر آنکه بررسی لازم برای مشخص شدن محدوده طرح ترافیک در شهر اصفهان توسط معاونت حمل‌ونقل شهرداری انجام شده و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود، در این جلسه درباره توسعه محدوده زوج و فرد نیز تصمیم‌گیری شد که باید به تناسب شرایط موجود برنامه‌ریزی در خصوص آن در سال جاری انجام شود.

وی با اشاره به وظایف مدیریت شهری در این خصوص اظهار کرد: شهرداری اقداماتی در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده و ورود اتوبوس‌های جدید و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد بعضی از آن‌ها منعقد شده و بعضی دیگر در حال انعقاد است، می‌تواند دودزایی حمل‌ونقل عمومی را کاهش دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این شورا مسئولیت سنگینی در خصوص مقابله با آلاینده‌ها دارد، افزود: محققان و پژوهشگران دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان که دو پروژه بررسی آلودگی هوا را برعهده داشتند، در جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر که امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود، گزارش مفصلی در این خصوص ارائه می‌دهند تا اظهارنظرهایی که از این پس می‌شود برگرفته از اطلاعات علمی باشد.

نصراصفهانی با تاکید بر لزوم همراهی مردم برای کاهش آلاینده‌ها، تاکید کرد: معتقدیم مردم باید در این زمینه کمک کنند و زمانی که مشکلات را صادقانه با آن‌ها در میان بگذاریم و شهروندان بدانند اگر در این امر کمک کنند چه میزان در کاهش آلاینده‌ها مؤثر است، همراهان خوبی خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه وجود مازوت در سوخت صنایع استان، اظهار کرد: مدیرکل محیط زیست مرجع اعلام این موضوع است که وی در این جلسه اذعان کرد هیچ‌گونه سوخت مازوتی د رحال حاضر در شهر اصفهان وجود ندارد با این حال مقرر شد مسئولان مربوطه نیز از محل‌هایی که مشکوک به استفاده از مازوت هستند بازدید مستمر داشته باشند.

کد خبر 464914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.