بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از زوال عقل چیست؟

رژیم غذایی MIND که ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH است، به بهبود سلامت مغز کمک زیادی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی MIND خطر ابتلاء به آلزایمر را تا حدود ۵۳ درصد کاهش می‌دهد. این نوع رژیم غذایی یک برنامه غذایی سالم محسوب می‌شود که هدف آن کاهش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقلی است. محققان معتقد هستند که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان زیاد که در رژیم غذایی MIND یافت می‌شود، به طور مثبتی بر یادگیری، حافظه و عملکردهای شناختی افراد تاثیر می‌گذارد.

مواد غذایی موجود در رژیم MIND

مواد غذایی موجود در رژیم MIND شامل انواع توت‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، ماهی، غلات سبوس‌دار، مرغ و حبوبات می‌شود. افرادی که تمایل دارند از این نوع رژیم غذایی پیروی کنند باید تا حد امکان از مصرف مواد غذایی سرخ شده، گوشت قرمز، غذاهای شور و شیرین، کره و پنیر دوری کنند.

پروتئین

افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند، باید یک روز در میان لوبیا، دو بار در هفته مرغ و یک بار در هفته ماهی مصرف کنند. مواد غذایی ذکر شده حاوی مقدار زیادی پروتئین و مقدار بسیار کمی چربی اشباع شده است. بنابراین به بهبود سلامت مغز افراد کمک می‌کند.

سبزیجات و غلات

افراد در این رژیم غذایی باید هر روز یک وعده سالاد و سه وعده غلات سبوس‌دار مصرف کنند. سالاد می‌تواند شامل هر نوع سبزیجاتی مانند کلم پیچ، گل کلم و اسفناج باشد. از آنجا که مطالعات اندکی تاثیر رژیم غذایی MIND بر سلامت مغز را ارزیابی کرده است، محققان در حال بررسی دلیل تاثیر این مواد غذایی بر عملکرد مغز هستند.

آجیل و انواع توت

آجیل و انواع توت، میان وعده‌های ایده آلی محسوب می‌شوند و به بهبود سلامت مغز کمک شایانی می‌کنند. توت‌ها به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارند د ر این زمینه بسیار مفید هستند. به عنوان مثال توت فرنگی به مغز کمک می‌کند به بهترین نحو عمل کرده و اطلاعات را پردازش کند. علاوه بر این میوه ذکر شده خطر ابتلاء به آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی را کاهش می‌دهد. میوه‌های دیگر مانند بلوبری، تمشک قرمز و شاتوت نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

روغن زیتون

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون در طولانی مدت باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود و خطر ابتلاء به زوال عقلی را کاهش می‌دهد. روغن زیتون را می‌توان به سالاد، پاستا، سبزیجات پخته شده و هر غذای دیگری اضافه کرد. علاوه بر این، هنگام پخت غذا نیز می‌توان به جای کره از روغن زیتون استفاده کرد.

کد خبر 464909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.