ماموریت سخت بن‌سلمان و ترامپ برای رژیم صهیونیستی

صحبت‌های سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با المیادین صحبت‌هایی صریح و همه‌جانبه و دارای استراتژی، اطلاعات و آینده‌نگری بود. آنچه در صحبت‌های وی قابل توجه بود، این بود که عربستان از مدت‌ها پیش بعد از جنگ یمن خواهان ترور وی شده بود.

به گزارش ایمنا، به گفته سیدحسن نصرالله، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان موضوع ترور وی را طی سفرش به واشنگتن بعد از انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست‌جمهوری مطرح کرده و ترامپ با این مساله موافقت کرده بود. ترامپ گفته بود اسرائیلی‌ها این درخواست را انجام خواهند داد. این درحالی است که عربستانی‌ها تأکید کردند حاضرند هزینه کامل جنگی را که بعد از ترور وی رخ خواهد داد، بپردازند.

اینجا موضوع درخواست عربستان و پیشنهاد مالی به رژیم صهیونیستی برای انجام مأموریت جای بحث دارد. آیا صرفاً در ازای پول ترور را انجام می‌دهد یا منافع استراتژیک و منافع مردمش مهم‌ترین مسائل در گزینه‌ها و میزان تمایلش برای ورود به یک جنگ خارجی است؟

همانطور که مشخص است ولیعهد عربستان و ترامپ همه مسائل را تنها با جنبه هزینه‌های مادی می‌سنجند و توجهی به هزینه‌های نیروی انسانی و بی‌ثباتی در کل خاورمیانه ندارند. سید حسن نصرالله ماهیت پاسخ رژیم صهیونیستی به این پیشنهاد را مشخص نکرد.

کسی که می‌تواند تصمیم آگاهانه بگیرد اگر با چندین گزینه روبرو شد قادر است بهترین تصمیم را بر اساس بهترین تا بدترین گزینه بگیرد. بعد با توجه به سود مورد انتظار در مقابل خسارت‌هایی که ممکن است متحمل شود، بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

با توجه به این مساله اسرائیلی‌ها در پاسخ به پیشنهاد ولیعهد عربستان سودی را که از این ترور عایدشان می‌شود، در نظر می‌گیرند. اما بدون اینکه موارد زیر را فراموش کنند:

_شواهد تاریخی نشان داده که ترور سید عباس موسوی، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان کاملاً تأثیری عکس آن چیزی داشت که اسرائیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. این اقدام به افزایش قدرت حزب‌الله منجر شد و حزب الله در دوره سید حسن نصرالله قدرتمندتر از دوره موسوی شد.

_تجربه جنگ ژوئیه یا تموز و بعد از آن و سپس ورود حزب‌الله به جنگ سوریه باعث شد این حزب مهارت جنگی گسترده‌ای را به دست بیاورد. برای همین اسرائیلی‌ها هر زمان که یکی از اعضای حزب‌الله را در سوریه به شهادت می‌رسانند منتظر پاسخ هستند. پس اگر رژیم صهیونیستی سید حسن نصرالله را ترور کند، چه خواهد شد؟ احتمالاً خویشتن‌داری و پاسخ در زمان و مکان مناسب پاسخ حزب‌الله نخواهد بود و جنگ رخ خواهد داد. اما دشوار است نتایج آن را پیش‌بینی کرد.

_گزارش‌های رسانه‌ای که به ضعف حزب‌الله نتیجه فشارهای آمریکا بر لبنان و فروپاشی بخش بانکی و کاهش ارزش لیره و تأثیر منفی آن بر توانایی مالی حزب‌الله اشاره دارند، دروغ هستند و کذبشان ثابت شده است.

حقوق و معاملات حزب‌الله با دلار آمریکا انجام می‌شوند و حزب‌الله از بخش بانکی لبنان در معاملاتش استفاده نمی‌کند. در نتیجه افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت لیره تأثیر عکس دارد و حزب‌الله تهدید را به فرصت تبدیل کرده است.

در نتیجه به نظر نمی‌رسد محاسبات نتایج ترور سید حسن نصرالله کاملاً همان چیزی باشد که ترامپ و ولیعهد عربستان انتظار آن را دارند. پس با چه ذهنیتی منطقه را به جنگی بکشانند که به یک جنگ گسترده پایان ناپذیر تبدیل شود؟ احتمالاً رژیم صهیونیستی پیشنهاد عربستان را به خاطر هزینه هنگفت و نامتناسب با منفعت و سود مورد انتظار و پیشنهاد مالی نادیده گرفته است.

منبع: ایسنا

کد خبر 464866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.