بورس ۸ دی ماه؛ دوقطبی سهام کوچک و بزرگ بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز - دوشنبه ۸ دی ماه - به دوقطبی شدن روند خرید و فروش سهام کوچک و بزرگ اشاره کرد.

محمد هرورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در روز دوشنبه _هشتم دی ماه_ اظهار کرد: شاخص کل با ۱۸ هزار و ۱۲۸ واحد رشد به محدوده یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۴۱ واحد رسید و همچنین شاخص هم وزن با ۳۰۱۰ واحد افت به محدوده ۴۶۹ هزار و ۱۲۵ واحد رسید.

وی با اشاره به اینکه ارزش خرد معاملات امروز بازار سهام و حق تقدم ۱۴ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به روز قبل ۱۷ درصد کاهش یافته است، موثرین ترین نمادها بر شاخص بورس اوراق بهادار را "فارس"، "شستا"، "تاپیکو"، "گکل"، "کچاد"، "شپنا" و "شتران" عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب به صنایع فرآورده‌های نفتی کاشی و سرامیک انبوه سازی و املاک و مستغلات و خودرو بوده و بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع دارو، بانک، شیمیایی، سرمایه گذاری و سیمان است (صنعت بانک امروز سه نماد بزرگ و مهم بسته بود و این آمار با فرض بسته بودن سه نماد بانک تجارت، ملت و صادرات ارائه شده است).

هرورانی افزود: ۱۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی امروز از بازار خارج شد. بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب به نمادهای "کساوه"، "وآذر"، "شپنا"، "قمارک"، "حکشتی"، "کاما" و "دلر" رخ داده است. بیشترین افزایش مالکیت حقوقی در نمادهای "دشیمی"، "دفارا"، "شستا"، "وملل"، "وسپهر"، "البرز" و "قرن" بوده است.

وی ادامه داد: یکی از اخبار مهم روز گذشته که امروز را تحت تأثیر قرار داد مصوبه هیئت دولت درباره پرداخت مطالبات بانک‌ها و بخشی از سهام شرکت‌ها به بانک‌ها به صورت اقساطی و بدون بهره بود که باعث شد نمادهای بانک ملت، صادرات و تجارت برای بررسی بیشتر تا تاریخ ۲۱ دی ماه بسته شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این خبر برای بانک‌ها خوب بوده و موجب می‌شود از یک جهت بانک‌ها مطالباتشان را دریافت کنند و از طرف دیگر سهام دولت در صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم به بانک‌ها واگذار شود و به نوعی عملاً به طور مستقیم در بازار به فروش نرسد که فشار فروش بیشتری را ایجاد کند.

هرورانی افزود: همگرایی شاخص‌های خودرو و فرآورده‌های نفتی از یکسو و همگرایی صنعت سیمان و دارو از سوی دیگر به نحوی بوده است که سهام شرکت‌های فرآورده‌های نفتی و خودرو روز گذشته با جمع آوری صفوف فروش امروز در صف خرید بوده و صنایع دارو و سیمان در مقابل امروز صف فروش را تجربه کردند.

وی ادامه داد: این روزها بازار سرمایه درگیر یک دو قطبی بین سهام کوچک و بزرگ شده به طوری که اگر روزی تقاضا برای سهام بزرگ بازار افزایشی است، در مقابل سهام کوچک بازار، روز کم رونقی را تجربه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از نکات قابل پیش بینی دیگر این روزهای بازار می‌توان به تقاضای مناسب برای سهام بنیادی و بزرگ بازار با ارائه گزارشات مطلوب دوره‌ای اشاره کرد که متأسفانه این افزایش تقاضا با فشار فروش سرکوب شده و به نوعی به خصوص حقوقی‌ها در بازار با عرضه سنگین صفوف خرید در این امر مؤثر بودند.

هرورانی افزود: پیش بینی می‌شود روند نوسانی حداقل تا آمدن گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها تا اواخر دی ماه و مشخص شدن تکلیف واگذاری سهام دولتی، پرداخت مطالبات بانک‌ها، افزایش نرخ‌های گروه سیمان و بودجه دولت ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: یکی از فاکتورهای مهم سرمایه گذاری مدت زمان آن است بنابراین سرمایه گذاران باید در کنار مفروضات تحلیلی با توجه به مدت زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری دارند به سهام خود فرصت رشد داده و درگیر هیجانات بازار نشوند و تا زمانی که حد ضررها فعال نشده و مفروضات تحلیلی آنها دچار تغییر نشده باشد بهتر است که صبر کنند و دچار هیجانات و نوسانات بازار نشوند.

کد خبر 464831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.