فوتسال سرنوشت زندگی‌ام را تغییر داد/ احتمال دارد فصل آینده به چین برگردم

بازیکن تیم فوتسال کوثر گفت:‌ تیم ملی چین اردو داشت که نیم فصل مسابقات را سه ماه تعطیل کردند، به ایران بازگشتم که حدود دو هفته بعد از آن در شهری که آخرین بازی را انجام دادیم کرونا شیوع یافت، زمانی که به لیگ چین رفتم، سرمربی تیم ملی بازی‌های این لیگ را رصد نمی‌کرد که از آن زمان به تیم ملی دعوت نشدم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید یوسفی بازیکن تیم فوتسال کوثر ۳۱ سال دارد. در همدان به دنیا آمده و ۲۷ سال است در اصفهان زندگی می‌کند. این بازیکن حدود پنج سال از دوران بازی خود را در چین گذرانده که یک مقام قهرمانی هم به دست آورده است.

وی فصل گذشته به پیشنهاد مدیران باشگاه گوانگژو چین به عنوان کمک مربی و بازیکن در این تیم حضور داشته که لیگ حدود سه ماه به خاطر اردوی تیم ملی چین و نیم فصل تعطیل می‌شود در این بین یوسفی به ایران باز می‌گردد که دو هفته بعد از آن ویروس کرونا در چین شیوع پیدا می‌کند. وی اعتقاد دارد بعد از پنج سال که به ایران بازگشته مبلغ قرار دادها کمتر شده و سطح لیگ پیشرفت زیادی نکرده است، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این بازیکن انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

در چه تیم‌هایی سابقه بازی داری؟

در رده سنی نونهالان و نوجوانان در تیم فوتبال برق اصفهان بازی کردم، از رده سنی جوانان وارد فوتسال شدم که سابقه بازی در تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان، فیروز صفه، گیتی پسند، تأسیسات دریایی، شن ژن چین، کاشی نیلو و گوانگژو چین دارم.

چه اتفاقی افتاد که از فوتبال به فوتسال آمدی؟

یک سری افراد به من پیشنهاد دادند که به فوتسال آمدم و سرنوشت زندگی‌ام عوض شد.

از اینکه به فوتسال آمدی راضی هستی؟

بله، نمی‌دانم اگر در فوتبال بودم چه اتفاقی رخ می‌داد ولی از اینکه به رشته فوتسال آمدم راضی هستم. سال اول بازیم به تیم ملی جوانان دعوت شدم و بعد از مرحله انتخابی خط خوردم، سال بعد از آن برای رده امید انتخاب شدم که چهار سال در تیم ملی امید و چند سال هم برای تیم ملی بزرگسالان بازی کردم.

فوتسال چین با ایران چه تفاوت‌هایی دارد؟

در ایران سطح بازیکنان بالاتر از چین است، بازیکنان خارجی در چین خیلی بازی می‌کنند و زیر فشار هستند زیرا از آنها توقع دارند که به این فرم لیگ برای بازیکنان خارجی سخت است. از لحاظ غذایی در چین خیلی مشکل داشتیم و می‌خواستیم از جنوب این کشور به شمال آن برویم با هواپیما یک الی دو روز توی راه بودیم، اما امکاناتی که دارند را در ایران تا به حال ندیدم. استادیوم و کف پوش خوب دارند، مبلغ قرار دادی هم که می‌دهند با ایران قابل مقایسه نیست. در ایران به جای اینکه مبلغ قرار دادها بیشتر شود، کمتر می‌شود.

چطور می‌شود کشوری که امکانات زیادی دارد، بازیکنان خوبی ندارد؟

در ایران زمین و گل کوچک زیاد است که افراد از همان کودکی خیلی بازی می‌کنند و همین می‌تواند در اینکه ایران یکی از بهترین تیم‌های فوتسال آسیا است تأثیر گذار باشد. چین یک میلیارد جمعیت با ۱۴ تیم در لیگ برتر فوتسال خود دارد که از این تیم‌ها تنها چهار الی پنج تیم سطح بالایی دارند، اما ایران هشتاد میلیون جمعیت دارد که بیست میلیون آن فوتسالی با هوش بالا هستند.

زمانی که کرونا در چین شیوع پیدا کرد آنجا بودی؟

تیم ملی چین اردو داشت که نیم فصل مسابقات را سه ماه تعطیل کردند، به ایران بازگشتم که حدود دو هفته بعد از آن در شهری که آخرین بازی را انجام دادیم کرونا شیوع پیدا کرد.

در چین چه مقام‌هایی کسب کردی؟

یک قهرمانی و نفر دومی آقای گلی را دارم، پیشنهاد دادند که به عنوان مربی بازیکن کار کنم، من هم آن نیم فصلی که بعد از آن کرونا شد را به عنوان بازیکن مربی فعالیت داشتم.‌

قبل از اینکه با کوثر قرارداد ببندی از تیم دیگری پیشنهاد داشتی؟

از چند تیم لیگ برتری و لیگ یکی پیشنهاد داشتم، اما به خاطر مشغله کاری و مادرم باید اصفهان می‌ماندم. احتمال دارد بعد از عید زمانی که دوباره لیگ چین آغاز شود به این کشور برگردم.

از گیتی پیشنهاد داشتی؟

زمانی که گیتی پسند داشت تیم خود را تشکیل می‌داد بازیکن آزاد نبودم و آنها هم پیشنهاد ندادند.

با توجه به اینکه کوثر اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند وضعیت آن چگونه است؟

چند روز قبل از اینکه لیگ شروع شود این تیم بسته شد که کار سختی است، شرایط مالی خیلی خوبی ندارند ولی نسبت به سال گذشته که این تیم با نام دیگری در لیگ برتر حضور داشت وضعیت بهتری دارند.

شرایط لیگ برتر فوتسال ایران را چطور می‌بینی؟

زمانی که گیتی پسند بودم بازیکنان خارجی بزرگی در لیگ ایران بودند که سطح بازی‌ها بالا بود و تماشاگران بازی‌ها را جذب می‌کرد، سال جاری نسبت به سال قبل بهتر است ولی در مقابل پنج الی شش سال گذشته سطح بازی آن بالا نرفته است.

نظرت راجع به سرمربی تیم کوثر چیست؟

رستمی مربی کاربلد جوانی است که از لحاظ فنی پدیده خواهد شد و اخلاق خوبی دارد.

یک فوتسالیست در ایران در چه مرحله‌ای قرار بگیرد تیم‌های خارجی او را جذب می‌کنند؟

تیم‌های خارجی ملی پوشان و بازیکنانی که رزومه عالی دارند جذب می‌کنند. خیلی از جوانان به من پیغام دادند که دوست دارند لژیونر شوند، اما تیم‌های خارجی مانند ایرانی‌ها نیستند بروند یک بازیکن خارجی جذب کنند که در حد لیگ خودشان هم نباشد.

در تیم ملی حضور داری؟

زمانی که به لیگ چین رفتم، سرمربی تیم ملی بازی‌های این لیگ را رصد نمی‌کرد که از آن زمان به تیم ملی دعوت نشدم.

حرف آخر؟

از خانواده، دوستان و مربیانم بابت زحماتی که برایم کشیدند تشکر می‌کنم.

کد خبر 464828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.