بازبینی در تجارت خارجی کشور در دستور کار قرار دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به صورت جدی به دنبال بازبینی تجارت خارجی کشور هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم حسینی روز یکشنبه در نشست با اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: دخالت‌های دستگاه‌های غیر مرتبط را در حوزه تجارت خارجی کاهش می‌دهیم و بر اساس قانون و با حمایت ارکان نظام، دولت، همکاری و تعامل تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی به وظایف خود در این حوزه بر می‌گردیم.

تسهیل فرآیندهای کسب و کار از جمله برنامه‌ها است

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کسب و کار به دنبال تسهیل امور برای انجام بهتر فرآیندها هستیم، تصریح کرد: صدور کارت‌های بازرگانی را تسهیل می‌کنیم و سخت گیری هایی که در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی از جمله ثبت اقامتگاه اداری و تجاری وجود دارد باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه به دنبال شرایط بهتر برای انجام فرآیندهای مرتبط با کسب و کار با حذف بخشنامه‌های زائد هستیم، تصریح کرد: بخشنامه‌های خلق الساعه را در این مدت که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول بوده‌ام، حذف کرده‌ام.

مدیریت راهبردی بازار را در دستور کار داریم

رزم حسینی با تاکید بر اینکه مدیریت راهبردی بازار را از دیگر برنامه‌های خود می‌داند، افزود: مدیریت دستوری را قبول نداریم، البته این تغییرات هزینه بر است اما با حمایت ارکان مختلف دولت، نظام و بخش خصوصی این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی ترخیص کالاها از گمرکات را از جمله برنامه‌ها برای رفع موانع بازار و مدیریت راهبردی دانست و گفت: این تسهیل روند با پیگیری‌های انجام شده تداوم خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تشکیل چندین شورا در این وزارتخانه از جمله شورای معادن و صنایع معدنی، شورای بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکل‌ها و بخش خصوصی خواست که مسائل مرتبط را با این شوراهای تخصصی در میان بگذارند.

تصویب ابلاغیه‌های جدید صادراتی با تعامل وزارت اقتصاد، گمرک و بانک مرکزی

رزم حسینی با اشاره به تعامل خوب این وزارتخانه با بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: کارهای خوبی در این حوزه شروع شده است و تصویب ابلاغیه‌های جدید صادراتی در ستاد اقتصادی دولت نمونه‌ای از این همکاری‌های خوب و تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید اقتصاد شفاف باشد، باید بخش خصوصی حمایت شود، تصریح کرد: مجموعه ارکان حکومت پشت سر برنامه‌های وزارت صنعت است و به اداره این وزارتخانه با استفاده از ارکان حکومت، قوه قضائیه و تعامل با بخش خصوصی اعتقاد داریم.

وزیر صنعت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و کارآفرینی عنوان کرد: ایشان کارآفرینان و تولیدکنندگان را عابدین می‌خوانند، در همین راستا باید برداشت‌ها نسبت به کارآفرینی و ثروت‌آفرینی به خصوص در این شرایط سخت کشور، تغییر داده شود.

توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ و برتر

رزم حسینی از برنامه این وزارتخانه برای توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های بزرگ و برتر کشور خبر داد و گفت: کشور را باید تولیدکنندگان و کارآفرینان بچرخانند نه هزینه‌های دولتی و باید مدیریت توسعه را به شرکت‌های نامدار و بزرگ بدهیم. در این جلسه اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

مشکلات حوزه صدور کارت بازرگانی، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات برای کاهش ریسک‌های صادراتی، حذف و کاهش بخشنامه‌های زائد و قوانین دست و پا گیر، مشکلات تجارت خارجی، حفظ سرمایه‌های بخش صنعت، تأمین مواد اولیه کارخانجات، استفاده و بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی معادن، مشکلات بخش صنایع کوچک و متوسط، تأمین مالی بنگاه‌ها، ظرفیت‌ها و مسائل تجارت فرامرزی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

همچنین از تلاش‌های وزارت صنعت در تصویب سیاست‌های جدید ابلاغی توسط ستاد اقتصادی دولت، تعامل با بخش خصوصی و برنامه‌های وزارت صمت در اصلاح صنعت خودرو و فولاد تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 464662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.