از هوشمندسازی یارانه‌های شهری تا یک فوریت اصلاح مصوبه محرک اقتصادی

اعضای شورای شهر تهران طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران، با تجلیل از شهدای مدافع سلامت آغاز شد. ناهید خداکرمی در این خصوص اظهار کرد: در شرایط سخت اپیدمی و بحرانی که یک سال است درگیر آن هستیم، کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران آسیب زیادی دیدند. ما عزیزانی را از این گروه از دست دادیم که در حال انجام وظیفه بودند و جوان بودند.

خداکرمی با اشاره به عملکرد تیم درمان گفت: تیم درمان علی‌رغم اینکه هرکدام از آن‌ها مهارت و دانش فردی دارند و این دانش و مهارت مهم است، اما آن‌ها یک تیم هستند که عملکردشان موجب بهبود بیمار می‌شود. شما اگر جراح ماهری باشید، ولی تیم پرستاری و مراقبت قوی نداشته باشید، پیچیده‌ترین جراحی مغز هم نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی ادامه داد: بد نیست سیاست‌گذاران ما و کسانی که اداره کشور برعهده آن‌هاست، این شیوه کار تیمی را مورد توجه قرار داده و بدانند در کشورداری هم باید پیشگیری، غربالگری، تشخیص بیماری، درمان و توانبخشی‌های پس از درمان را که در تیم پزشکی به خوبی دیده می‌شوند لحاظ کنند.

سپس آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران اظهار کرد: همه گیری کرونا قریب یک سال است که در کشور جولان می‌دهد و امکان درمان مستقیم این بیماری هنوز فراهم نشده است و فقط از بیماران مراقبت می‌شود که این بار مراقبت بر دوش پرستاران است.

زارعیان با بیان اینکه در تهران ۳۵ هزار پرستار مشغول به کار هستند که یک سوم آنان یعنی ۱۲ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: هیئت مدیره نظام پرستاری تهران می‌تواند در حوزه ارتقای سلامت به مدیریت شهری کمک کند. در مجموعه شهر تهران بالای ۳۵ هزار پرستار داریم بعلاوه تعداد زیادی پرستار که شاغل نیستند. اگر برای این پرستاران فرصت شغلی ایجاد نشود و امکان استفاده از آنان فراهم نشود، ارتقا سلامت شهروندان با مشکل مواجه خواهد شد.

در ادامه این جلسه شورای شهر تهران طرح «هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان» مورد بررسی قرار گرفت.

بهاره آروین در جریان بررسی این طرح با اشاره به اینکه تصویب این طرح می‌تواند از دستاوردهای مهم شورای اصلاح طلب باشد گفت: ما در شهرداری تهران یارانه‌های زیادی به شهروندان می‌دهیم. ما در اماکن ورزشی به شهروندان تخفیف می‌دهیم، در حمل و نقل عمومی حتی قیمت تمام‌شده بلیط را از مردم دریافت نمی‌کنیم، در دوچرخه‌های اشتراکی برای تشویق شهروندان یارانه‌هایی می‌دهیم و …. اما متأسفانه این یارانه‌ها را به صورت غیرهدفمند اعطا می‌کنیم. یعنی یارانه‌ها لزوماً به دست اقشار نیازمند نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه طرح شش ماده و یک پیوست کوتاه دارد که بیشتر جهت روشنگری ارائه شده است، گفت: این شش ماده دو هدف اصلی دارد که به نظر می‌رسد هسته مرکزی رویکرد اصلاح‌طلبی است یعنی افزایش مشارکت و کاهش نابرابری و بی‌عدالتی؛ در این طرح تلاش حداکثری صورت گرفته تا این دو هدف تبلور یابد. شاید این طرح باید در سال اول شورا ارائه می‌شد اما وارد شدن ما به سازوکارهای شهرداری و قابل اجرا ساختن این رویکردهای اصلاح‌طلبی زمان را گرفت اما طرح هنوز فرصت اجرا دارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: اتفاقاً همین ماه‌های پایانی است که ما را به عنوان شورای شهر اصلاح‌طلب متمایز می‌کند و حتی اگر به دلیل فراگیری ویروس کرونا فرصت اجرا محدود باشد این طرح به عنوان میراث شورای پنجم باقی خواهد ماند.

عضو شورای شهر تهران در توضیح طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان گفت: بنده طراح این طرح بوده‌ام و تعداد زیادی از دوستان آن را امضا کرده‌اند. تعداد زیادی از کمیسیون‌های شورا و واحدهای اجرایی شهرداری از جمله کمیسیون حقوقی شورا، کمیسیون عمران و حمل و نقل، معاونت مالی شهرداری، معاونت اجتماعی و فرهنگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و مرکز مطالعات شهرداری تهران روی این طرح نظراتی دادند و اینکه بررسی این طرح در کمیسیون به طول انجامید به جهت جمع‌بندی این نظرات و اصلاحات بود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: اولین و مهم‌ترین اصلاح انجام‌شده برمبنای نظر کمیسیون حقوقی و نظارت شورا درخصوص عنوان طرح بود. با توجه به اینکه عنوان طرح در ابتدا «هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» بود، نظر کمیسیون حقوقی این بود که محتوای طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان است و ما هم با پذیرش این موضوع عنوان طرح را تغییر دادیم.

وی افزود: از آنجا که ما در شهرداری از بانک اطلاعات یکپارچه برخوردار نیستیم، ناگزیر تخفیف‌ها را به همه اعطا می‌کنیم و همانگونه که ثروتمندان قصر خود را با لامپ‌های متعدد تزئین کرده‌اند و بیشترین یارانه برق را دریافت می‌کنند یا بیشترین یارانه بنزین را پورشه‌سواران دریافت می‌کنند، در شهرداری تهران هم یارانه‌ها را طوری تقسیم کرده‌ایم که به اقشار هدف نرسیده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما از سوی دیگر شهروندان مشارکت‌جویمان را هم تشویق نکرده‌ایم، گفت: برخی شهروندان تنها به دلیل اهداف و روحیات متعهد و مشارکت‌جویانه خود سعی می‌کنند از طریق ۱۳۷ مشکلات را به شهرداری گزارش کنند یا مثلاً در روز درختکاری نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنند. ما در این طرح تلاش داریم این شهروندان را تشویق کنیم.

محسن هاشمی در مخالفت با این طرح گفت: ما به سبک بسیار بدی بر سر مردم منت می‌گذاریم که در حال ارائه یارانه به مردم هستیم و حال ما می‌خواهیم آن‌را هوشمند کنیم که چقدر به آنها یارانه داده می‌شود و چقدر تعلق نمی‌گیرند و یا چه کسانی از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما کجی مدیریتمان را به رخ مردم می‌کشیم؛ در سیستم مدیریت شهری مترو را تأسیس می‌کنیم، خطوط مترو را می‌سازیم و باید با همین مقدار نیرو و امکانات از این خطوط هفت میلیون سفر مسافر ببریم ولی با این ظرفیت یک تا دو میلیون سفر می‌بریم که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده ما به شدت بالا برود. با این سوءمدیریت به مردم اعلام می‌کنیم که قیمت تمام شده ۱۲ هزار تومان می‌شود و ما داریم از شما هزار تومان می‌گیریم و بقیه را یارانه می‌دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که چنین صحبت‌هایی تنها تحمیل کجی مدیریتی بر مردم است، گفت: از سوی دیگر این موضوع در ارتباط با سوخت هم حاکم است، ما کجی مدیریت در کشور داشتیم که براساس آن دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده ولی در قانون نوشتیم قیمت سوخت باید فوب خلیج فارس باشد براساس آن بنزین باید ۱۲ هزار تومان باشد ولی الان داریم ۳ هزار تومان عرضه می‌کنیم پس ما داریم یارانه می‌دهیم.

هاشمی یادآور شد: در نمونه دیگر ما یک تشکیلات ورزشی ایجاد می‌کنیم و به جای ۲۰ نیرو، ۲ هزار نیرو در آن قرار می‌دهیم بعد قیمت تمام شده ارائه خدمات به شدت بالا می‌رود و تلاش می‌کنیم قیمت را پایین بیاوریم و می‌گوئیم یارانه می‌دهیم در حالی‌که ما یارانه نمی‌دهیم.

وی افزود: ما در شهرداری تنها یارانه مستقیم درستی که ارائه می‌دهیم همین ماده ۱۶ و ۱۷ است و تمام موارد دیگرمان متکی بر نبود مدیریت درست در شهرداری است که نمی‌توانیم به آن بگوییم که یارانه می‌دهیم بعد بیاییم آن را شفاف کنیم. فردی می‌آید و می‌گوید که قیمت تمام شده بلیت تو باید بشود دو هزار تومان ولی آن را ۱۴ هزار تومان کرده‌اید بعد کجی مدیریت را می‌گوئید که یارانه می‌دهم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این‌که ما باید اول خودمان را درست کنیم بعد بگوییم که یارانه می‌دهیم، گفت: چه دلیلی دارد دلار در کشور ۲۵ هزار تومان باشد بعد بگوییم داریم یارانه می‌دهیم؛ اگر دلار، هفت تومان بود الان قیمت بنزین چقدر بود بر اساس فوب خلیج فارس می‌شد سه تا یک تومانی. این نوع شفاف‌سازی‌های غیرمنطقی فایده‌ای ندارد.

الهام فخاری از دیگر مخالفان این طرح گفت: در همین شورا و در همین دوره حتی ساختارها و واحدهایی که به صورت سازمان یافته و نظام مند به گروه‌های اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار خدمات می‌داد را ادغام و غیرفعال کردید. البته شاید بگویند این اقدامات با هدف چابک سازی صورت گرفته اما در عمل زیرساخت‌های موجود را بی استفاده کرده است.

وی افزود: تصور نکنیم تاریخ اقدامات با این شورا شروع شده است. پیش از این شورا هم اقداماتی انجام شده است. برای نمونه به صورت مداوم تاکید می‌شود که امکانات ورزشی مجموعه نیاوران چنین و چنان است و این امکانات مورد استفاده افراد برخوردار قرار می‌گیرد. این درحالی است که در تمامی مناطق شهری از جمله منطقه یک تهران جامعه کارگری وجود دارد و گروه‌هایی در مناطق برخوردار حضور دارند که به میزان سایرین برخوردار نیستند و شهرداری تهران در تمام سال‌های گذشته با همین شرایط به شهروندان خدمات ارائه داده است. شهرداری مدارک و مستنداتی داشته که بر اساس آن افراد از محیط‌های ورزشی استفاده می‌کردند. کارت منزلت برای خدمات حمل و نقلی یکی دیگر از این موارد است.

فخاری افزود: نگاه کلیشه‌ای به مقوله برخوردار و نابرخورداری نداشته باشیم این درست نیست که اگر شخصی در فلان محله برخوردار حضور داشت، از طبقه برخوردار است و هیچ ضرورتی به زیرساخت‌های شهری برای چنین فضاهایی نیست. صدای گروه‌های اجتماعی همچنان بوده و هست اما باید گوش شنوا برای شنیدن این صداها وجود داشته باشد. زیرساخت‌های موجود را عملاً غیرفعال کردید، حال با ایده جدیدی به این موضوع پرداختن آن هم درحالی که بخش‌های موجود از کار افتاده به چه معنی است؟

سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با دفاع از این طرح گفت: اهداف مدنظر این طرح عبارت از این است که ما به عنوان نمایندگان مردم تهران شرایطی را فراهم کنیم که شهروندان تهران در اداره و توسعه شهر مشارکت کنند. به عبارت دیگر بستری را فراهم کنیم که ساکنان شهر و شهرنشینان چند میلیونی تهرانی در نقش و جایگاه شهروندی بروز و ظهور پیدا کرده و به مانند برخی از شهرها و کشورهای پیشرفته در ابعاد و اجزای مختلف حوزه مدیریت شهری احساس مسئولیت کرده و کنترل، نظارت و مداخله کنند.

سید آرش حسینی میلانی از موافقان دیگر این طرح هم توضیح داد: نکاتی درباره نظام پرداخت یارانه‌های شهرداری تهران توسط مهندس هاشمی مطرح شد، ایراداتی است که به ساختارهای شهرداری وارد است که برخی از آنها نیازمند اصلاح ساختار است که متأسفانه شورا به طرح اصلاح ساختار رأی نداد.

وی ادامه داد: در چارچوب شرایط موجود، مشارکت شهروندان در امور شهری در ازای خدماتی است که از سوی شهرداری دریافته کرده و همچنین حقوق و مسئولیت‌هایی است که نسبت به شهر دارند.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با اشاره به طرح کاپ اظهار کرد: هم‌اکنون طرح کاپ به صورت پایلوت در چهار منطقه شهرداری اجرا است. ما وقتی می‌خواهیم تفکیک از مبدا را تشویق کنیم و به همین خاطر، شهروندان را به خاطر انجام آن تشویق کرده و آنها تخفیفاتی را دریافت کنند، سوال آن است که این کار براساس چه مکانیزمی انجام شود، در حالی که بستر و سازوکار آن در شهرداری مشخص نیست.

حسینی میلانی با بیان اینکه طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌های مردمی زیرساخت این کار را فراهم کرده و بخشی از آن هم در فاوا اجرا شده است، تصریح کرد: اجرای این طرح اثر مثبتی در پیشبرد تفکیک از مبدا و در کل، خدمات شهری خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ساز تحول مثبت در شهر شود.

وی با بیان بستر شفاف و فراگیری برای ارائه تخفیفات به شهروندان در مسئله عوارض وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌های مردمی ریل‌گذاری لازم را انجام خواهد داد و می‌تواند ارتباطات وثیقی را میان شهروندان و شهرداری، هم برای افزایش مشارکت شهروندان و هم در وصول مطالبات و معوقات داشته باشد.

در نهایت کلیات طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت‌ها و تشویق شهروندان با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه نیز پیشنهاد بازگشت طرح به کمیسیون برنامه و بودجه از سوی محمد سالاری عضو شورای شهر و هیأت رئیسه شورا مطرح شد و سالاری در این باره گفت: بنده ابهاماتی در این باره دارم و باید طرح به کمیسیون اصلی باز گردد تا ابهامات آن رفع شود. عنوان طرح با محتوای طرح تفاوت‌هایی دارد و باید این عنوان تغییر کند. موضوع بار مالی طرح نیز وجود دارد و به همین منظور طرح باید به کمیسیون اصلی بازگرداننده و بررسی شود.

وی افزود: به عنوان مثال در بند چهار اعلام شده که شهروندان را در مدیریت شهری وارد کنیم و این امر ارتباطی با پرداخت یارانه به شهروندان ندارد.

در نهایت این پیشنهاد با هفت موافق، رأی نیاورد.

همچنین پیشنهاد دیگری درباره حذف بند سه این مصوبه مبنی بر حذف استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و پاک از این طرح از سوی محمد علیخانی مطرح شد.

علیخانی در توضیح این پیشنهاد گفت: با توجه به نرخ‌های پایین فعلی، نباید تخفیفی در نرخ حمل و نقل عمومی داده شود و بند مربوط باید حذف شود. البته اگر بدهی‌های دولت در حمل و نقل عمومی پرداخت شود می‌شود این تخفیفات انجام شود اما در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

وی افزود: شهرداری می‌تواند برای حمل و نقل عمومی تسهیلات دیگری غیر از تخفیف در تعرفه حمل و نقل در نظر بگیرد.

این پیشنهاد با ۱۱ موافق به تصویب رسید و بر این اساس بخش خدمات حمل و نقل عمومی از مطرح مذکور حذف شد.

به گزارش ایمنا، در جریان جلسه امروز یک فوریت لایحه «اصلاحیه لایحه الحاقیه دوم مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» هم مورد بررسی قرار گرفت.

حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: در اردیبهشت ماه شورای شهر مصوبه‌ای تحت عنوان بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی داشت که برآورد ما این است که این بسته کمک بزرگی بود و توانست بخشی از درآمدهای شهرداری که در این شرایط سخت از آن محروم هستیم را جبران کند.

او با اشاره به لایحه امروز گفت: لایحه‌ای که امروز شهردار تهران آن را تقدیم شورای شهر کرد در واقع الحاقیه‌ای به بسته محرک است که در ۱۱ ماده که در سه بخش مالی، شهرسازی و مولدسازی دارایی تقسیم شده ارائه شده است و در این ۱۱ ماده درخواست کردیم خسارت تأخیر پرداخت بدهی‌ها تا ۱۵ اسفندماه افزایش یابد و افراد مشمول جرایم نشوند چرا که این اتفاق کمک می‌کند پرداخت‌ها سرعت بگیرد.

مظاهریان اضافه کرد: بحث برون سپاری، وصول عوارض و تقاضای افزایش سقف مجوزهای در اختیار برای عقد قراردادهای پیمانکاری را از شورا درخواست کردیم. ماده ۲۴ به مجوز افزایش مهلت شروع و پایان عملیات ساختمانی اشاره می‌شود که می‌توان این مهلت را افزایش داد و افرادی که در این مرحله تصمیم گیری هستند را تشویق کرد تا سریع‌تر برای کسب مجوز اقدام کنند.

معاون شهرداری تهران با تاکید بر لزوم مولدسازی دارایی‌های شهرداری در این لایحه اظهار کرد: در شهرداری بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی داریم که برخی از آن‌ها نزدیک به ۱۲ سال است که متوقف است و درگیری‌های ملکی، حقوقی و به توافق نرسیدن با پیمانکار دارد و پیش بینی کردیم از طریق یک شورا با ریاست شهردار و حضور اعضای شورای شهر و معاونین این پروژه‌ها تعیین تکلیف شود تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

مظاهریان با بیان اینکه در این لایحه در مورد مسائل و مشکلات شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در این شرایط درآمد ندارند اما هزینه‌های پرسنلی آن‌ها باقی است فکری اندیشیده شده افزود: پیشنهاد کردیم که در صورت موافقت شورای شهر این نهادها که درآمدزا هستند اما اکنون مشکل دارند بتوانند خدماتشان را با تخفیف پیش فروش کنند.

او اضافه کرد: در مورد وضعیت پارکینگ و صدور پروانه ساختمانی به دلیل تشکیک و اعتراض نهادهای مرتبط، در این الحاقیه مواردی برای شفاف‌سازی ارائه شده تا گردش اقتصادی بهتری برای شهرداری ایجاد شود.

مظاهریان با بیان اینکه تاکنون ۶۵ درصد بودجه محقق شده گفت: اما برای اینکه بتوانیم به برنامه‌هایمان عمل کنیم نیازمند اختیارات بیشتر هستیم و امیدواریم اعضای شورای شهر یک فوریت این لایحه را تصویب کنند.

در نهایت اعضای شورای شهر به یک فوریت لایحه پیشنهادی شهرداری رأی مثبت دادند.

کد خبر 464635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.