حریم میدان نقش جهان و یک خلأ قانونی

یک ساختمان در گذر سعدی این روزها دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است، طبق اعلام مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان و همچنین شهرداری اصفهان حریم ارتفاعی در حریم درجه یک میدان نقش جهان پنج متر است که تنها برای تخریب و ساخت است و شامل بازسازی و نوسازی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به نظر می‌رسد قانون حریم ارتفاعی در حریم درجه یک میدان نقش جهان شامل همه ساختمان‌ها نمی‌شود، چندی پیش ساختمان «نیوشا» در خیابان استانداری اصفهان مجوز ارتفاع ۹ متری از دیوان عالی عدالت اداری کشور گرفت و شهرداری اصفهان ملزم به همکاری و صدور پروانه ساخت شد.

شهرداری برای صدور مجوز در حریم بافت‌های تاریخی از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استعلام اخذ می‌کند، در مورد خاص مجتمع نیوشا شهرداری اصفهان پس از استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان، پروانه‌ای با ارتفاع پنج متری صادر کرد اما مالک با مراجعه به دیوان عالی عدالت اداری کشور توانست مجوز ساخت با ارتفاع ۹ متر اخذ کند دلیل آن هم به نظر می‌رسد که یک خلأ قانونی باشد.

علی‌رغم اینکه ساخت و ساز این ساختمان با دستور دادستانی متوقف شد، اما بار دیگر در بررسی دوباره پرونده در دیوان عالی عدالت اداری شهرداری ملزم به صدور پروانه با ارتفاع ۹ متری شد! این کش و قوس‌ها در نهایت به سفر احمد درزی رامندی، معاون قضائی در امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری به اصفهان و بازدید از این مجتمع شد. بازدیدی که با همراهی معاون پیشگیری از جرایم دادستانی، رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار، نماینده حقوقی شهرداری اصفهان، معاون میراث فرهنگی استان، شهردار منطقه سه، نماینده حقوقی شهرداری منطقه سه و چند تن از فعالان میراث فرهنگی اصفهان صورت گرفت.

در طی این بازدید داده‌ها و اطلاعات نادرست مالک مجتمع مشخص و ادعای نادرست او درباره طرح تفصیلی شهر اصفهان نمایان شد. او حتی ادعا کرده بود که این ملک در حریم درجه دو میدان نقش جهان است، در صورتی که مشخصاً این ساختمان در حریم درجه یک میدان قرار دارد.

با این حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این ملک چه خواهد شد، اما درست در چند قدمی این ملک و در گذر سعدی ساختمان دیگری قد علم کرده و بار دیگر همان داستان تکراری رخ داده است. این ساختمان در گذر سعدی است و تنها یکی دو پلاک با جرزهای دیوار میدان نقش جهان فاصله دارد.

بر اساس اسناد و مدارک، مجوز ارتفاعی این ساختمان با تأیید میراث فرهنگی ۷ متر و نیم صادر شده است. حسین کارگر، شهردار منطقه سه اصفهان درباره این ساختمان به خبرنگار ایمنا گفت: برای ساخت و ساز در حریم محوطه‌های تاریخی از جمله محوطه میدان نقش جهان از اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان استعلام گرفته می‌شود. در حریم درجه یک این محوطه‌ها پنج و نیم متر ارتفاع و در حریم درجه دو ۷ متر و نیم مجوز صادر می‌شود.

او ادامه داد: با این حال در این بین مبحثی به نام حقوق مالک نیز مطرح می‌شود که نمونه بارز آن ساختمان نیوشا در خیابان استانداری بود که از طرف دیوان عالی عدالت اداری کشور، شهرداری ملزم به صدور پروانه ساخت شد.

کارگر تاکید کرد: برای پلاک ثبتی در خیابان استانداری بر اساس استعلام و نامه اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان پروانه ساخت با هفت و نیم متر ارتفاع صادر شده است. نقشه‌ها و ضوابطی وجود دارد که مجوز میراث فرهنگی را دارد. حریم میدان نقش جهان بسیار اهمیت دارد و درباره ساخت و ساز پیرامون آن قطعاً با میراث فرهنگی هماهنگی می‌شود.

همچنین فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره وضعیت ساخت و ساز در حریم محوطه‌های تاریخی به خبرنگار ایمنا گفت: مواردی که بازسازی باشد، «وضع موجود» را اجازه بازسازی و مرمت می‌دهند؛ اما در تخریب و نوسازی مجوز ارتفاعی پنج متر است.

او درباره این پلاک ثبتی در گذر سعدی توضیح داد: مجوز میراث فرهنگی بازسازی بوده و پرونده این ساختمان در دست بررسی است. به نظر می‌رسد این مرمت و بازسازی بر اساس «وضع موجود» بوده و قاعدتاً باید اجازه به مالک داده شود.

با توجه به اسناد و مدارکی که درباره این خانه وجود دارد، مالک با توجه به سازه قبلی که در این محل وجود داشته اقدام به بازسازی و نوسازی ملک خود کرده و حتی مجوزها و نقشه‌های لازم نیز به تأیید اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان رسیده است.

با این حال به نظر می‌رسد که یک خلأ قانونی در مورد نحوه کنترل ساخت و ساز در حریم عرصه‌های تاریخی کشور وجود دارد و این موضوع سازوکار خاصی ندارد و از آن مهم‌تر بسیاری از آثار و محوطه‌های تاریخی کشور و اصفهان هنوز حریم مشخصی ندارد که باید هرچه زودتر مشخص شود. تبصره‌هایی نظیر حق مکتسبه مالک در حریم آثار تاریخی نیز وجود دارد که کار را برای میراث فرهنگی و شهرداری سخت کرده است. همچنین نیاز است که شورای عالی معماری و شهرسازی با همکاری شهرداری‌ها و وزارت میراث فرهنگی ضوابطی را برای ساخت و ساز در حریم محوطه‌های تاریخی مشخص کند سپس ازسوی قانونگذار در قالب قانونی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری مراجع قضائی قرار گیرد تا دیگر تناقض آرا نتواند آرامش خط آسمان بناها و محوطه‌های تاریخی را بر هم بزند.

کد خبر 464628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.