برنامه پنج‌ساله «اصفهان ۱۴۰۵» تصویب شد

برنامه پنج‌ساله اصفهان ۱۴۰۵ در یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه برنامه پنج‌ساله اصفهان ۱۴۰۵ در این جلسه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، با اعلام نظر کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های دیگر شورا مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جریان بررسی این لایحه گفت: یکی از شاخص‌های برنامه پنج‌ساله مربوط به حوزه گردشگری بود که اعضای شورا آن را نیازمند اصلاحات می‌دانستند و بدین سبب به‌جای توجه به گردشگری، عنوان «ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی شهر اصفهان با تکیه بر توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر» قید شد.

وی افزود: به تبع این عنوان، زیرمجموعه‌ها، اهداف خرد و سیاست‌ها نیز نیاز به تغییر دارند که باید در اجرای برنامه مدنظر قرار گیرد.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز این برنامه را به معنای واقعی سنجش‌پذیر دانست و اظهار کرد: اصفهان به عنوان شهری با جایگاه فرهنگی و تاریخی منحصر بفرد است بدین سبب باید یکی از عناوین مهم برنامه پنج‌ساله همانگونه که رئیس شورا ذکر کرد، تغییر می‌کرد.

وی ادامه داد: ارتقای مؤلفه‌های هویتی شهر و شهروند، تقویت شاخصه‌های سلامت شهر و شهروند و ایجاد بستر مناسب بروز خلاقیت و مشارکت حداکثری در امور شهر باید در خرده برنامه‌ها نیز مورد توجه باشد.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: محرومیت یکی از موضوعات چالشی شهر است که مدنظر شورای شهر قرار گرفته و اصفهان در امر محرومیت‌زدایی پیشتاز بوده است.

وی افزود: این محرومیت‌زدایی با اجرای برنامه ۱۴۰۵ مدل، حرکت و جهت‌دهی لازم را برخوردار خواهد بود اما با این حال نیاز است حوزه اجتماعی نیز در اجرای آن به خوبی دیده شده و موارد مصوب قابل اصلاح و بازگشت باشد.

امیراحمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز خاطرنشان کرد: برنامه پنج‌ساله ششم طی یک فرایند زمان‌بر و هزینه‌بر تدوین و تصویب شده بنابراین باید این تلاش‌ها همچون نقشه راهی برای جلوگیری از پراکندگی در شهرداری باشد و در نگاه مدیریت شهری و شهردار به موضوعات مختلف تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: پایش هرساله برنامه و رصد کردن آن باید یکی از اهداف مدیران باشد زیرا برای تدوین این برنامه به دلیل آنکه برنامه‌های گذشته رصد نشده بود، میزان تحقق‌پذیری برنامه‌ها در دسترس نبود.

فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تاکنون تجربه ارزیابی و تصویب چند برنامه پنج‌ساله را داشته‌ام که این‌بار به جرأت می‌توان گفت یکی از عملیاتی‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین برنامه‌های شهرداری اصفهان رقم خورده است.

وی تصریح کرد: شاخص‌ها در برنامه تعریف شده، نتایج پایان برنامه تحلیل شده و مشخص است که ابتدای آن در چه نقطه‌ای هستیم و بعد از پایان چه عددی مورد انتظار است؛ هر نوع مسئله و دغدغه‌ای که اعضای شورا داشتند نیز منتج به نتایج رضایت‌بخشی شد.

معین اضافه کرد: در برنامه ۱۴۰۵ نظرسنجی خوبی از ذی‌نفعان و مدیران میانی انجام شده و اجماع نسبی در این خصوص به دست آمد؛ همچنین موارد اصلاحی نیز به برنامه اضافه شد و در مجموع امیدوارم از شهرداری برای اجرای آن حمایت شود، تا منشأ خیر و برکت برای شهر و مردم شهر باشد.

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان نیز تصریح کرد: یکی از مواردی که در برنامه ششم عنوان شده بود، تاکید بر سرعت بخشیدن در خصوصی سازی مراکز فرهنگی بود.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تعداد مراکز و تصدی‌هایی که تاکنون برون‌سپاری شده‌اند را بررسی کردند که از میان ۱۹۸ مرکز، ۹۷ مرکز به بخش خصوصی سپرده شده است.

خسروی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود این تعداد که ۴۹ درصد مراکز می‌شود، تا پایان برنامه پنج‌ساله ۸۰ درصد برسد.

اعضای شورای شهر علاوه بر تصویب برنامه ارائه شده توسط شهرداری به همراه اصلاحات مدنظر کمیسیون‌ها، با پیشنهاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورا نیز موافقت کردند.

کد خبر 464627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.