درآمد ۱۱۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در ۷ سال گذشته

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: مجموع درآمد پتروشیمی از محل صادرات و فروش داخلی از سال ۹۲ تا شهریور سال ۹۹، حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش ایمنا، احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به روز صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: امروز پیشران اقتصادی کشور صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: نفت و خام فروشی ما را به جایی نمی‌رساند. امروز همه اذعان دارند که این صنعت با توجه به منابع هیدروکربوری می‌تواند اقتصاد را نجات داده و از خام‌فروشی جلوگیری کند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه در سخت‌ترین تحریم قرار داریم، تاکید کرد: بسیاری از محصولات این صنعت به مدت سه ماه پیش فروش شده که نشان‌دهنده پالایندگی و حرکت ارزشمند است و مدیران این صنعت با علم و تدبیر و رصد به این نقطه رسیده اند. این در حالی است که در بقیه صنایع کشور رشد چندانی نداریم اما در صنعت پتروشیمی ظرفیت از ۶۸ میلیون تن سال گذشته به ۸۵ میلیون تن در سال ۹۹ می‌رسد.

مهدوی با تاکید بر اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید، خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که تحریم هستیم اما توقف وجود ندارد.

وی ادامه داد: امسال ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن افتتاح می‌شود، در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ طرح دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اضافه کرد: در تولید و صادرات نه تنها توقف نداشتیم که پیشرفت هم ثبت شده و ۸.۲ درصد افزایش داشتیم.

مهدوی با بیان اینکه فروش داخل نسبت به سال گذشته ۷۰۰ هزار تن بیشتر بوده، افزود: افزایش فروش داخل، ۶۵۰ میلیون دلار ارزش داشته است، اما دغدغه ما این است که عوائد این فروش داخلی به دست مصرف کننده داخلی برسد.

وی با اشاره به اینکه در تمام محصولات، عرضه بیشتر بوده و در ۸ ماهه سال ۹۹، معامله در بورس کالا حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است، گفت: با وجود افزایش معاملات اما بخشی از این خوراک به دست مصرف کننده واقعی نرسیده و قرار است پالایش اساسی در سامانه بهین‌یاب انجام شود تا تولیدکنندگان کاغذی حذف شوند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی به بحث تأمین ارز در سامانه نیما اشاره کرد و ادامه داد: در بورس، محصولات خود را با ارز نیما می‌فروشیم، قیمت صادرات نیز با همین نوع ارز محاسبه می‌شود، با این تفاوت که ارز صادراتی با ۳ ماه تأخیر به دست ما می‌رسد، بنابراین فروش داخل در اولویت قرار دارد.

مهدوی خاطرنشان کرد: پت (ماده اولیه تولید بطری‌های شفاف) ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ بیشتر در بورس معامله شده است. همچنین پلی پروپیلن ۷ درصد و پی وی سی ۲۰ درصد افزایش معاملات در بورس داشته اند.

وی افزود: برای حذف مشتریان کاغذی باید بهین یاب اصلاح شده و قیمت ارز واقعی شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی افزود: از سال ۹۷ تا کنون ۷۵ درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی را در نیما عرضه کردیم و ۲۵ درصد بقیه را به واردات تجهیزات اختصاص دادیم. همچنین صادرات ما بین ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی است اما ۴۰ درصد از ارز نیما را تأمین کرده‌ایم. امسال نیز ۷۳ درصد از ارز صادراتی پتروشیمی از طریق نیما به اقتصاد کشور بازگشته است.

مهدوی با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ تا ۶ ماهه سال ۹۹، ۷۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات پتروشیمی برای کشور ایجاد شده است، ادامه داد: در داخل نیز ۳۰ میلیارد دلار محصول به فروش رسیده است. همچنین ۱۲.۵ میلیون تن کود شیمیایی و اوره به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار با قیمت‌های تکلیفی فروش رفته است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد شده است، ادامه داد: همچنین بخشی نیز محصولات میانی بوده که در این آمار وارد نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 464577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.