رویکرد جدید آلمان برای ترویج پیاده‌روی

ترویج پیاده‌روی یکی از بهترین استراتژی‌ها برای حل بسیاری از مشکلات امروزی شهری به شمار می‌رود. بدیهی است که هر چه تعداد مالکیت خودروها بیشتر شود، به همان اندازه تمایل مردم به پیاده‌روی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بیش از ۸۱ درصد بزرگسالان جهان از انجام فعالیت‌های جسمی کافی برخوردار نیستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نبود فعالیت جسمی کافی در میان مردم جهان به معضلی بسیار خطرناک تبدیل شده است ه طوری که هرساله، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر بی‌تحرکی از دست می‌دهند. بدیهی است که بی‌تحرکی، مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی_عروقی، اضافه وزن و افسردگی ناشی از نبود تعامل اجتماعی را در پی دارد که همین امر منجر به ایجاد بحران‌های جسمی و روحی دیگری برای انسان می‌شود. افرادی که بیشتر اوقات از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده می‌کنند، نه تنها ترافیک خودرویی، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را برای شهر به ارمغان می‌آورند بلکه نوع تردد آن‌ها، رکود اقتصادی و کاهش زیست‌پذیری شهرها را در پی خواهد داشت. برای مثال، شواهد نشان می‌دهد مکان‌هایی با قابلیت پیاده روی بالا رونق بیشتری را برای منطقه به ارمغان می‌آورد چرا که دسترسی افراد به مراکز خرید بسیار آسان‌تر می‌شود.

البته واقعیت فوق برای تمام نقاط دنیا صدق نمی‌کند و چه بسا کشورهایی هستند که بیشترین اقدامات را برای ترویج پیاده‌روی و کاهش مشکلات ناشی از وسایل حمل و نقل موتوری در پیش گرفته‌اند؛ به عنوان مثال، مقامات رسمی آلمان در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در بین مردم ترویج دهند و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.

مقامات رسمی آلمان اقدامات خود را ابتدا از پایتخت این کشور آغاز کردند چرا که بر این باور بودند ترویج یک رفتار در پایتخت منجر به گرایش مردم سایر کشورها برای انجام آن می‌شود. در همین راستا، پس از مدت زمانی کوتاه، تغییر در زیرساخت‌های شهری و ارائه خدمات از سوی دولت آلمان به طرفداران دوچرخه، باعث افزایش ۱۲ درصدی سفرهای دوچرخه‌ای در برلین، یعنی چیزی حدود ۳۵ درصد افزایش در مسیرهای دوچرخه‌سواری طی هر روز شد. در این مرحله، ترافیک خودروها به طور قابل توجهی پایین آمد و مرگ دوچرخه‌سواران به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت.

علاوه بر این مقامات محلی برلین تلاش کردند، خیابان‌هایی دوستدار عابر پیاده ایجاد کنند که در نتیجه این اقدام، نه تنها آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به حداقل رسید، فعالیت جسمی مردم نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت و مردم از بیشتر شدن فعالیت‌های جسمی و تعاملات اجتماعی خود احساس رضایت می‌کردند.

در واقع مقامات رسمی آلمان در استراتژی‌های جدید خود، رویکرد سیستم ایمن را مورد توجه قرار دادند و تصمیم گرفتند امنیت جاده‌ای را به حداکثر برسانند. این افراد تلاش کردند به جای تمرکز بر تغییر رفتار مردم برای بهبود شرایط ایمنی جاده‌ای، زیرساخت‌ها را تغییر دهند، به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه خواهد شد. ایجاد پیاده‌راه‌های جذابی است که تا سال ۲۰۳۰ میزان پیاده‌روی در میان مردم را از ۲۷ درصد به ۴۱ درصد افزایش خواهد داد و کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میرهای ناشی از سوانح خیابانی را در پی خواهد داشت.

اهداف و استراتژی‌های آلمانی‌ها رویکردهای مهمی تحت عنوان "پیشگیری، تغییر و بهبود" را برای طراحی شهری در پیش خواهد گرفت تا از این طریق استفاده از زمین را تغییر دهد، مانع از سفر با خودروها شود و در نهایت منجر به افزایش بی‌میلی شهروندان به استفاده از خودرو و ترویج پیاده‌روی در بین آن‌ها شود. مقامات آلمانی در نظر دارند اهداف خود را به گونه‌ای پیش ببرند که به ازای هر هزار نفر جمعیت در سراسر شهرهای بالای ۱۰۰ هزار جمعیت در کشور، تنها ۱۵۰ نفر از خودروهای حمل و نقل موتوری برای عبور و مرور خود بهره ببرند.

مقامات ارشد کشورهای مختلف نیز در تلاشند با پیروی از قواعد جدید کشور آلمان، فرهنگ پیاده‌روی و کاهش استفاده از خودرو را بین مردم خود ترویج دهند تا به تبع آن اثرات جزایر گرمایی کم شود.

کد خبر 464542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.