الزام داوطلبان به داشتن مشاور از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف ماده شش طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با الزام داوطلبان به داشتن مشاور مخالفت کردند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز- یکشنبه- در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد محمد حسین فرهنگی مبنی بر حذف کل ماده ۶ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

وی افزود: شرایط داوطلبان در مواد دیگر این طرح آمده است، حدود ۱۸ وزارت خانه داریم. اگر قرار است برای نامزدها مشاور معرفی شوند هرکدام از این وزارت خانه‌ها باید مشاور مخصوص خود را داشته باشند.

نماینده مردم تبریز اضافه کرد: شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری وقت کافی ندارد و اینکه مشاوران نامزد ریاست جمهوری باید توسط شورای نگهبان مصاحبه شوند به مصلحت نیست.

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مخالفت با این پیشنهاد گفت: وجود ماده ۶ در این طرح الزامی بوده چرا که رئیس جمهور منتخب پس از رأی آوردن به فکر انتخاب معاون اول و مشاور می‌افتد در حالی که اگر مشاوران رئیس جمهور مانند همه کشورهای جهان از ابتدا مشخص باشد و مردم بدانند وی با چه کسانی ارتباط دارد و خوراک فکری از چه کسانی می‌گیرد، بهتر تصمیم می‌گیرند.

بنابراین حذف این پیشنهاد با اصل ۱۱۶ قانون اساسی که می‌گوید نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از شروع انتخابات آمادگی خود را رسماً اعلام کنند، مغایرت دارد.

سید کاظم دلخوش در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: شورای نگهبان با این بند مخالف است و این محدودیت است بنا نیست تمام مشکلات را در این مصوبه مطرح کنیم. ضمن اینکه بودن این بند مشکلات این طرح را اضافه می‌کند.

محمد جوادکولیوند، نماینده دولت با طرح این سوال که ملزم کردن نامزد رئیس جمهوری به تعیین مشاور چه ضرورتی دارد، اظهار کرد: همان طور که در ماده ۵ ذکر شده ثبت نام در وزارت کشور انجام می‌شود و اگر قرار است مشاورین را ثبت کنیم و ۱۰۰ نفر ثبت نام کنند باید ۵۰۰ مشاور را ثبت کنیم و این موجب اختلال در کار ثبت نام نامزدها می‌شود. باید داوطلبان قطعی ریاست جمهوری مشاوران خود را معرفی کنند.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حذف بند ۶ طرح گفت: عبارت مشاوران را به صورت کلی آوردیم و حداقل یک و حداکثر ۵ نفر مشاور، کسی که می‌خواهد ۴ سال امور کلان کشور را مدیریت کند آیا به تنهایی توان مدیریت دارد؟ خیر. مردم باید بدانند که تیم اقتصادی و مشاوران نامزدهای ریاست جمهوری چه کسانی هستند تا بهتر انتخاب خود را انجام دهند.

بر اساس ماده ۶ طرح اصلاح قانون انتخابات داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند برای هریک از حوزه‌های «فرهنگی-اجتماعی»، «سیاسی»، «اقتصادی»، «بین‌المللی» و «امنیتی - دفاعی» هرکدام حداقل ۱ نفر (مجموعاً ۵ نفر) به عنوان مشاور به هنگام ثبت‌نام معرفی نمایند. در صورت درخواست داوطلبان ریاست جمهوری، ارزیابی برنامه آنها از طریق مصاحبه با مشاوران موضوع این ماده توسط شورای نگهبان انجام می‌پذیرد.

طبق تبصره این طرح معرفی مشاوران باید منضم به رضایت‌نامه کتبی افراد معرفی شده باشد و هر فرد صرفاً برای یکی از نامزدها می‌تواند به عنوان مشاور معرفی شود.

نمایندگان همچنین با رأی موافق به ماده ۷ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مقرر کردند افرادی که به طور مستقیم در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند.

بر اساس ماده ۷ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند.

چنانچه هیئت‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل شده باشند، عدم عضویت در هیئت‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌نام می‌باشد.

کد خبر 464538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.