مدیریت صحیح راهی برای برون رفت از آسیب‌های اجتماعی زنان

یک مددکار اجتماعی گفت: دسترسی داشتن به خدمات، حمایت بیشتر قانون، سیستم دقیق غربالگری، آموزش خانواده‌ها و توجه به نقش مددکاران از جمله راهکارهای برون رفت از مشکلات است.

به گزارش ایمنا، الهام محمدی مددکار اجتماعی، در خصوص آسیب‌های اجتماعی زنان، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی رفتارهایی هستند که از هنجارهای اجتماعی انحراف دارند و این انحراف‌ها می‌توانند هم توسط مردان و هم توسط زنان صورت بگیرد. برای مثال در مورد اعتیاد هم زنان می‌توانند به آن گرفتار شوند و هم مردان یا مثلاً فرار از خانه هم برای پسران ممکن است اتفاق بیفتد و هم برای دختران یا بحث روسپی گری هم در زنان دیده می‌شود و هم در میان مردان. پس صرفاً اینکه بگوییم آسیب‌های اجتماعی ویژه زنان است و یا در میان زنان بیشتر اتفاق می‌افتد تعبیر درستی نیست.

وی گفت: به نظر من باید اینگونه به بحث بپردازیم که آسیب‌های اجتماعی در میان زنان و دختران به شکلی باعث می‌شود که آنها پیامدهای منفی بسیاری تجربه کنند. اگر این تعبیر را بپذیریم آن موقع می‌توانیم بگوییم که اعتیاد برای زنان، فرار دختران از خانه، روسپی گری و هم باشی همه آسیب‌های اجتماعی هستند که اثرات ویرانگری در زنان خواهند داشت.

عوامل تشدیدکننده آسیب‌های زنان

این مددکار اجتماعی در خصوص عوامل مؤثر بر تشدید آسیب‌های زنان گفت: یکی از مواردی که سبب می‌شود میزان آسیب‌های اجتماعی در میان زنان و دختران شدت یابد، بحث زنجیره وار آن‌ها در میان زنان است. برای مثال پسری که از خانه فرار می‌کند، راه‌های متعددی را در پیش بگیرد و حتی می‌تواند کار پیدا کند یا به کارتون خوابی کشیده شود و یا به اعتیاد روی بیاورد؛ اما در مورد دختران فرار از خانه سبب می‌شود زنجیره‌ای از آسیب‌ها برای او اتفاق بیفتد. به عبارتی برای دختری که از خانه فرار می‌کند احتمال زیادی وجود دارد که وارد باندهای فساد و روسپیگری شود یا همراه با آن درگیر اعتیاد شود. یا درگیر هم باشی شود. در واقع این آسیب‌ها به شکل دومینو وار برای زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

محمدی افزود: یکی دیگر از اموری که سبب می‌شود آسیب‌های اجتماعی زنان بیشتر شود و حتی شدیدتر تجربه شود، این است که زنان کمتر به سراغ دریافت خدمات می‌روند. برای مثال زنانی که درگیر آسیب‌هایی مثل اعتیاد و یا فرار از خانه هستند، با وجود خطرات فراوان اما به دلیل ارزش‌های اجتماعی و برچسب زنی‌ها کمتر به سراغ دریافت کمک می‌روند. در حالی که در مورد مردان ارزش‌های اجتماعی با آسیب‌ها و مسائل آنان بیشتر مدارا می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر امکانات و خدمات و تسهیلاتی که برای زنان وجود دارد نسبت به امکانات و تسهیلاتی که برای مردان وجود دارد کمتر است. درست است که جمعیت زیاد برخی از آسیب‌ها مثل اعتیاد را مردان تشکیل می‌دهند اما برنامه‌هایی که برای زنان در این حوزه‌ها تدبیر شده مختص آنها نیست. خدمات معمولاً به شکلی تعریف می‌شود که مختص گروه‌های خاص باشد.

ضرورت توجه به آسیب‌های زنان

محمدی گفت: تصور کنید در خانواده‌ای که در آن مرد اعتیاد دارد زن به دلیل فرزندانش به نحوی سعی می‌کند که آن را رفع و رجوع کند و در واقع ظاهر خانواده حفظ می‌شود. در حالی که اگر زن در خانواده‌ای دچار اعتیاد شود تاثیراتش به مراتب به دلیل تأثیراتی که بر فرزند پروری دارد و یا به دلیل نقش‌های عاطفی که وی در محیط منزل دارد، بیشتر است. بطوری که می‌توان گفت در این شرایط آن خانواده زودتر به فروپاشی و از هم گسستگی منجر می‌شود.

راهکارهایی برای مدیریت و حل مشکلات

محمدی گفت: هر چند هنجارها و ارزش‌های اجتماعی باعث می‌شوند زنان کمتر کمک بخواهند اما باید دسترسی پذیری بیشتری برای خدمات برای آنها فراهم شود. افزایش فراوانی خدمات کمک می‌کند تا وقتی زنان نیاز به این خدمات دارند راحت‌تر بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی افزود: ما نیاز داریم تا قوانین از زنان بیشتر حمایت کند برای مثال در بحث هم باشی و روسپی گری قوانین به شکلی است که به جای اینکه به زن به عنوان قربانی آن اتفاق نگریسته شود به عنوان فردی که باید مجازات بشود نگاه می‌شود، در حالی که بایستی نوع نگاه به زن از جرم انگاری به قربانی آن شرایط تغییر کند.

محمدی گفت: من فکر می‌کنم آموزش خانواده و غربالگری کاملاً مصرانه آسیب‌ها در گروه زنان و دختران بسیار مهم است. دخترانی که از خانه فرار می‌کنند در سن مدرسه هستند بنابراین ما باید بدانیم تا چه حد در مدارس سیستم غربالگری آسیب‌ها اجرا می‌شود. خیلی از نوجوانان اکنون اعتیاد را شروع کرده‌اند این در حالی است که مدارس هوشیاری لازم را انجام نمی‌دهند، در حالی که اگر سیستم غربالگری خوب و دقیقی در برخی از نهادها مثل آموزش و پرورش وجود داشته باشد، می‌توان به مقدار قابل ملاحظه‌ای افرادی که مستعد درگیری به آسیب‌های اجتماعی هستند را شناسایی کرد.

وی به ایرنا گفت: همچنین نقش مددکاران اجتماعی در شناسایی و کمک به حل مسائل و مشکلات این افراد بسیار پر رنگ است و باید بیش از پیش از پتانسیل این گروه‌ها استفاده شود.

کد خبر 464525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.