صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری ایران به افغانستان

بررسی آمار صادرات غیرنفتی کشور گویای آن است که در هشت ماهه امسال صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری به افغانستان انجام شد که میله‌های آهنی یا فولادی بالاترین سهم را با رقم بیش از ۷۰ میلیون دلار به خود اختصاص داد.

گزارش ایمنا، جداول آماری گمرک ایران حاکی است، هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) بیش از ۱۷۷.۷ هزار تن میله‌های آهنی یا فولادی به ارزش افزون بر ۷۲.۶ میلیون دلار به افغانستان صادر شد که میانگین قیمت هر تن ۴۰۸ دلار بود و در مجموع سهم بیش از ۶ درصد از صادرات به این کشور را از آن خود کرد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران گویای آن است که تنوع اقلام صادراتی ایران به افغانستان در مقایسه با کشورهای دیگر به مراتب بیشتر است و ۵۰ کالای نخست صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان سهم حدود ۵۹.۶ درصدی دارند.

ارزش صادرات سیمان سفید بیش از ۲۱ میلیون دلار

جداول مربوط به صادرات کالای غیرنفتی به افغانستان در دوره هشت ماهه امسال نشان می‌دهد، در این مدت ۷۹۸.۱ هزار تن سیمان سفید به ارزش افزون بر ۲۱.۴ میلیون دلار به این کشور صادر شد که میانگین قیمت هر تن ۲۷ دلار ثبت شده است.

صدور افزون بر ۱۷ میلیون دلار پروفیل آهن و فولاد

دوره این گزارش حاکی از صادرات ۱۶.۲ هزار تن پروفیل آهن و فولاد به افغانستان به ارزش ۱۷.۴ میلیون دلار است که میانگین قیمت هر تن یک‌هزار و ۷۴ دلار را نشان می‌دهد و سهم بیش از یک درصد از کل صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده است.

صادرات بیش از ۹ هزار تن مصنوعات آهن و فولاد

براساس آمار مزبور در هشت ماهه امسال ۹.۴ هزار تن مصنوعات از آهن و فولاد به ارزش ۷.۸ میلیون دلار به این کشور صادر شد که میانگین قیمت هر تن ۸۰۰ دلار ثبت شده است.

به گزارش ایمنا، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران چندی پیش با حضور در اتاق بازرگانی تهران، معادن افغانستان را فرصتی بی‌نظیر برای ورود فعالان صنایع معدنی ایران در تولید محصولات نهایی معدنی دانست.

"احمد سعید" گفته بود: زمینه برای ورود شرکت‌های ایرانی به افغانستان برای استخراج و فرآوری محصولات معدنی که در این کشور فراوان است، وجود دارد.

رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران، در عین حال یکی از نقاط ضعف در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور را نبود آگاهی و اطلاع کافی فعالان اقتصادی و شرکت‌های دو طرف از ظرفیت‌های همکاری بیان‌کرد و گفت: بخش بازرگانی سفارت افغانستان آماده تعامل و همکاری با اتاق تهران برای شناخت بیشتر بخش خصوصی دو کشور از یکدیگر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 464519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.