آینده موزه‌ها؛ بازیابی و بازاندیشی

عضو هیات اجرایی شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) درباره شعار سال این شورا «آینده موزه‌ها؛ بازیابی و بازاندیشی» گفت: این شعار واضح و آینده محور و به دنبال بازیابی و احیا کردن موزه‌ها برای آینده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلناز گلصباحی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی که شب گذشته با موضوع «شعار سال جدید موزه‌ها؛ چیستی و چرایی» برگزار شد، اظهار کرد: شورای بین‌المللی موزه‌ها زمینه تصمیم‌گیری را برای اعضای شورا آماده کرده و باز گذاشته است چرا که این سازمان بین‌المللی با اعضایی از سراسر جهان، خود را دموکراتیک و تابع نظر جمعی می‌داند. ۱۸ سال با این سازمان بین‌المللی همکاری کردم و این عضویت در ایکوم مدرسه موزهداری بود، زیرا رشته من موزه‌داری نبود و به صورت آکادمیک در حوزه موزه درس نخواندم؛ اما ایکوم مثل یک بستر غنی آموزشی در زمینه استفاده از متریال و استفاده از برنامه میدانی به من کمک کرده است. استفاده از بستر آموزشی از هر جنبه برایم آموزنده و لذتبخش بود.

عضو هیئت اجرایی شورای بین‌المللی موزه‌ها ادامه داد: هیئت اجرای ایکوم وظیفه اداره کردن سازمان را دارند و بدنه اصلی محسوب می‌شوند. آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی را کرده و قوانین جدید را وضع می‌کنند و به طور عادی دو جلسه در سال برگزار می‌کنند، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، هیئت اجرایی ۱۲ جلسه برگزار کرد. در واقع این همه‌گیری کار ایکوم را کم نکرد، بلکه به طور جدی‌تر کارها دنبال شد. ایکوم به عنوان سازمان غیر انتفاعی بین‌المللی موظف بود برای کمک به موزه‌های سراسر دنیا شرایطی را فراهم کرده و برنامه‌هایی تدارک دیده و تصمیم گیری‌هایی داشته باشد.

وی افزود: ایکوم سازمان رابطی است میان تمام زمینه‌ها که شرایط یادگیری را فراهم می‌کند. ایکوم دانشگاه و موزه نیست، بلکه پیوند دهنده زمینه‌های تخصصی است که در بعضی موارد پایه و اساسی اثرگذار است. هر مبحثی که به حوزه موزه‌داری برمی‌گردد ایکوم در آنجا نقش دارد. فرآیند آموختن حاصل خیلی چیزها است و تنها دانشگاه رفتن نیست، ایکوم را متولی همه کارهای موزه‌ای می‌دانند، اما آن را باید احیا کننده دانست.

وی با اشاره به شعار سال ۲۰۲۱ موزه‌ها «آینده موزه‌ها؛ بازیابی و بازاندیشی»، توضیح داد: امسال سالی بود که همه را غافلگیر کرد و کسی تصور نمی‌کرد چنین اتفاقاتی بیفتد که برای موزه‌ها در سراسر دنیا تعطیلی به وجود بیاید. همچنین بیکار شدن کارکنان موزه از کار و تعطیلی گردشگری نیز دور از انتظار بود. به همین دلیل تدوین این شعار و ارائه آن به این شکل، محصول اتفاقات یک سال اخیر است.

عضو هیئت اجرایی شورای بین‌المللی موزه‌ها ادامه داد: شعار امسال نسبت به شعار سال‌های گذشته واضح است و یک شعار کاملاً آینده محور است. شعار امسال دنبال بازیابی و احیا کردن موزه‌ها در آینده است. ادبیات شعار، نگاه آینده محوری دارد چرا که دنبال بازاندیشی و بازنگری دوباره درباره موزه‌ها است و به نوعی شعار امسال امر می‌کند و می‌گوید چاره‌ای دیگر ندارید از این ماجرا و مجبورید فکر کنید کما اینکه همه ما مجبور شدیم در کارهایمان بازنگری کنیم، مجبور شدیم خیلی از کارها را حذف کنیم و به کارهای جدیدی بیندیشیم و یکی از اهداف این شعار تلنگر زدن است که با توجه به سالی که گذشت و دانستیم چقدر می‌توانیم آسیب‌پذیر باشیم مجبوریم در برنامه‌ریزی‌هایمان بازنگری داشته باشیم.

گلصباحی تصریح کرد: عاقلانه است که به چشم اندازهایمان نگاهی دوباره بیندازیم و برای آن تصورات جدیدی داشته باشیم ضمن اینکه زمینه‌های جدیدی خلق کنیم. اگر موزه برنامه محور، مخاطب محور و شی محور دارید چاره‌ای جز بازنگری در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت ندارید و با توجه به شرایط پیش آمده باید چشم اندازی مشخص داشته باشید.

وی خاطر نشان کرد: گرافیک پوستر نیز انسان فاقد جنسیت، زمان، سن و مکان و نمایی است. انسان این پوستر، دوربین چشم‌انداز آینده بر چشم دارد که در تصویر دوربین دو دست قابل مشاهده است و گیاهی رد و بدل می‌کنند، رنگ و شمایل به نوعی تداعی‌گر خلاقیت است و این پیام را در بردارد که مجبوریم به شرایط اقلیمی نیز فکر کنیم و به وضعیت طبیعی و اکوسیستمی که در آن زندگی می‌کنیم باید بپردازیم. موزه‌ها را باید به سمت و سوی سبز بودن ببریم و شرایط ناپایدار طبیعی را در نظر بگیریم. همچنین برای رشد و ارتقای موزه‌داری و منفعتی که از موزه داری به وجود می‌آید و همچنین ارتقای دانش در موزه‌داری باید با هم اندیشی و همکاری در سطح کلان امکان پذیر است.

کد خبر 464445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.