سنا سدی در برابر دولت آینده بایدن خواهد بود؟

انتخابات سرنوشت سازی در ایالت جورجیا برای تصاحب دو کرسی مجلس سنای آمریکا روز پنجم ژانویه آینده برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا نحوه پیشبرد برنامه‌های کاری دولت آینده جو بایدن را ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که توجه تمامی کشورهای جهان به تلاش دونالد ترامپ برای ابطال انتخابات و زیر سوال بردن روند دموکراسی در ایالات متحده معطوف شده است نتیجه نبرد برای تصاحب دو کرسی باقی مانده مجلس سنای ایالت جورجیا می‌تواند سناریوهای متفاوتی را برای آینده سیاسی این کشور رقم بزند.

از جمع ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده تاکنون حزب جمهوریخواه ۵۰ کرسی و حزب دموکرات ۴۸ کرسی را در اختیار دارند. جو بایدن برای عملی ساختن و پیشبرد سیاست‌هایش نیاز دارد که هم حزبی‌های دموکراتش در مجلس سنا در اکثریت باشند.

تنها در صورتیکه دموکرات‌ها هر دو کرسی جورجیا در سنا را برنده شوند و کرسی‌ها میان دو حزب رقیب ۵۰-۵۰ تقسیم شود، بایدن خواهد توانست از سد چالش رقیبان جمهوریخواه خود در مجلس سنا بگذرد؛ زیرا بر اساس قانون، معاون رئیس جمهور در رأی‌گیری مجلس سنا یک حق رأی دارد.

در انتخابات دور دوم مجلس سنا در جورجیا، دیوید پردو و کیلی لوفر، اعضای حزب جمهوریخواه در برابر جان اوسف و رافایل وارنک، اعضای حزب دموکرات رقابت می‌کنند.

در انتخابات سوم نومبر، جورجیا یکی از ایالت‌هایی بود که شاهد مشارکت بسیار زیاد مردم در رأی‌گیری زودهنگام بود. بیش از نصف پنج میلیون رأی جورجیا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش از روز برگزاری انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد.

رای‌دهندگان در ایالت جورجیا تا تاریخ ۳۱ نوامبر فرصت دارند تا قبل از موعد رأی خود را به صندوق بیندازند. دور دوم انتخابات سنا در جورجیا به تاریخ پنجم ژانویه برگزار می‌شود.

نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا برای چندین دهه برنده انتخابات در جورجیا بودند، اما این بار جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر با اندکی پیشتازی از دونالد ترامپ، برنده این ایالت شد.

دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای پیروزی در این انتخابات منابع مالی گسترده و وسیعی را برای کارزار انتخاباتی تجهیز کرده‌اند. منابع مالی جمع آوری شده توسط چهار نامزد این انتخابات طی دو ماه از مرز ۳٤۰ میلیون دلار عبور کرده و یک رکورد تاریخی را برای انتخابات ایالتی در آمریکا ثبت کرده است

حال باید دید با نزدیک شدن به رقابت‌های حذفی در انتخابات مجلس سنا، نتیجه آرای ایالت جورجیا در پنجم ژانویه تعیین می‌کند کدام حزب کنترل سنا را در دست خواهد گرفت؟ آیا جمهوری خواهان می‌توانند اکثریت را در مجلس سنا حفظ کنند و جلوی پیشروی‌های بایدن در دولت آینده را بگیرند؟

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا قطعی است

علی امیدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر ساختار مجلس سنا آمریکا به این صورت است که ۵۰ نفر از نمایندگان این مجلس گرایش جمهوری خواه و ۴۸ نماینده دیگر گرایش دموکرات دارند و سرنوشت تنها دو کرسی هنوز مشخص نیست و در صورتی که جمهوری خواهان بتوانند در انتخابات پنجم ژانویه پیروز شوند، اکثریت کرسی‌ها مجلس سنا را در دست خواهند گرفت.

به گفته وی، در صورتی که هر دو حزب بتوانند یکی از کرسی باقی مانده ایالت جورجیا مجلس سنا را کسب کنند، دموکرات‌ها اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند؛ زیرا معاون رئیس جمهور بر اساس قانون رئیس مجلس سنا محسوب می‌شود و در صورت برابری آرا نمایندگان، رأی رئیس این مجلس می‌تواند نتیجه آرا را به سود دموکرات‌ها تغییر دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است که طبق نتیجه نظرسنجی‌ها در ایالت جورجیا، دمو کرات‌ها در انتخابات پنجم ژانویه پیروز می‌شوند. به نظر می‌رسد اقدامات دونالد ترامپ بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به چالش کشیدن آرای پستی، باعث کاهش سرمایه‌های اجتماعی جمهوری خواهان شده است.

امیدی خاطرنشان می‌کند: دونالد ترامپ هنوز تسلیم نتیجه دموکراسی نشده و حاضر به ترک کاخ سفید نیست و پذیرش این موضوع برای مردم آمریکا که همواره تابع اصول دموکراسی هستند سخت است. بر این اساس محبوبیت دونالد ترامپ و جمهوری خواهان بین مردم آمریکا کاهش یافته است و به همین دلیل باید گفت که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا قطعی است.

شانس پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات مجلس سنا کاهش یافته است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به خبرنگار ایمنا می‌گوید که بر اساس نظرسنجی‌ها رقابت برای کسب دو کرسی بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در ایالت جورجیا بسیار نزدیک است، اما بر اساس شواهد و سوابق، جمهوری خواهان پیروز این ایالت خواهند شد؛ زیرا جورجیا به صورت سنتی یک ایالت جمهوری خواه است.

به گفته وی، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا علیرغم دوره‌های پیشین به سود دموکرات‌ها رقم خورد و به نظر می‌رسد با توجه به زمان اندک فاصله بین انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر و انتخابات دور دوم مجلس سنا در پنجم ژانویه، شور و هیجان انتخابات که به سود دموکرات‌ها بود در این انتخابات حفظ شود.

این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که انتخابات پنجم ژانویه مجلس سنا در ایالت جورجیا قطعاً یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های چند دهه اخیر ایالات متحده است؛ زیرا نتیجه آن می‌تواند تأثیر به سزایی در آینده سیاسی این کشور داشته باشد.

به اعتقاد ابوالفتح، یکی از مهمترین دلایل اهمیت انتخابات مجلس سنا در ایالات جورجیا این است که اگر جمهوری خواهان بتوانند اکثریت کرسی‌های این مجلس را کسب کنند، در تمامی مباحث برای دولت دموکرات بایدن موانعی را ایجاد خواهند کرد؛ زیرا بر اساس قانون، تمامی موضوعات باید در دو شاخه قانون گذاری در این کشور تصویب شود.

به گفته وی، به نظر می‌رسد در صورتی که جمهوری خواهان دو کرسی باقی مانده را کسب کنند اتحاد بین اعضای این حزب در مجلس سنا شکننده شود و در برخی موارد تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه به دموکرات‌ها بپیوندند و مقابل برخی مانع تراشی‌های علیه دولت بایستند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر با توجه به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، شکافی بزرگ بین اعضای حزب جمهوری خواه ایجاد شده و بر این اساس شانس پیروزی آن‌ها در انتخابات پیش رو کاهش یافته است.

کد خبر 464443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.