زارعی: مقام معظم رهبری بر تولید تئاتر برای تمام اقشار جامعه تاکید داشتند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی پژوهشگاه اجرایی تئاتر و رشته نمایش ایرانی در دانشگاه به عنوان نتایج نشست‌های هنرمندان تئاتر با مقام معظم رهبری گفت: معظم‌له تاکید داشتند تئاتر تنها مختص قشر روشنفکر نیست و باید برای همه خوراک تولید کرد.

به گزارش ایمنا، کوروش زارعی با اشاره به آنکه مقوله فرهنگ و هنر نزد مقام معظم رهبری مقوله‌ای مهمی بوده که همواره در سخنرانی‌هایشان بر آن تأکید داشته‌اند اظهار کرد: درجه اهمیت مقوله فرهنگ نزد مقام معظم رهبری را می‌توان تا به آن‌جا رصد کرد که طی سالیان گذشته طی، دو، سه سال پشت سرهم در نام‌گذاری شعار سال جایگاه مسائل فرهنگی و مقوله فرهنگ در شعار سال نیز بازتاب داشت.

وی افزود: استنباط شخصی من آن است که مسئولان فرهنگی این سال‌ها در تمام دولت‌ها کار خود را آنگونه که شایسته و بایسته نظام فرهنگی انقلاب شکوهمند اسلامی بوده به خوبی انجام نداده‌اند که حضرت آقا، خود نشست با اصحاب فرهنگ و هنر را در دستورکار قرار داده اند. زیرا مسئله فرهنگ برای ایشان جایگاه بسیار بالا و والایی دارد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیش از شروع آن جلسه و نشست صمیمی رهبر انقلاب فرمودند امشب این‌جا حضور دارم تا حرف‌های شما را بشنوم و هر کاری از دستم برمی‌آید برای خانواده تئاتر و این هنر انجام دهم. می‌خواهم از وضعیت تئاتر کشور مطلع شوم، مشکلات‌تان را بشنوم و ببینم که چه کمکی از دست من برای کمک به اهالی خانواده محترم و شریف تئاتر برمی‌آید.

زارعی با بیان آنکه نکته دیگری که در آن نشست از سوی آقای براهیمی مطرح شد، اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه تئاتر و غفلتی است که نسبت به این مهم تا به امروز صورت گرفته است، افزود: آقای براهیمی در آن نشست اشاره داشت پژوهش‌های متعددی در عرصه تئاتر تا به امروز صورت گرفته است اما کمتر شکل اجرایی و عملیاتی پیدا کرده است. در حقیقت اغلب آن پژوهش‌ها در بایگانی پژوهشگران مشغول خاک خوردن هستند.

وی یادآور شد: مطلب دومی که از خروجی‌های مهم آن جلسه بود و این روزها در حال انجام آن هستیم به صحبت‌های داوود فتحعلی‌بیگی بازمی‌گشت که در آن جلسه گفتند ما در ایران دانشکده تئاتر ایرانی نداریم و تئاتری که در محیط‌های آکادمیک ما تدریس می‌شود، تئاتر غربی است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان آنکه طی جلسه‌ای که با حضور هنرمندان سینمایی خدمت حضرت آقا بودیم ایشان ساختار درام ارسطویی و مدرن را چنان تشریح کردند که تمام هنرمندان مانند داوود میرباقری، کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی، ضیاء‌الدین دری و کارگردانان بزرگ دیگر حاضر در جلسه از چنین درک و شناخت و اشراف بالای حضرت آقا از هنرهای دراماتیک شگفت‌زده شدند که ایشان چگونه درام ارسطویی و درام مدرن را در عرصه هنر سینما و نمایش تشریح و تبیین می‌کنند. این خود بازتاب این مهم است که ایشان به همه ابعاد هنری اشراف کامل دارند و سخنان و اشارات‌شان بازتاب رویکرد و نگاه تخصصی و علمی مقام معظم رهبری در عرصه هنرهای دراماتیک بود.

زارعی در پایان به توصیه دیگر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: معظم‌له توصیه داشتند که باید برای تمام اقشار جامعه تئاتر داشته باشیم. برای کشاورز، برای زنان خانه‌دار، برای استادان دانشگاه و برای تمام اقشار جامعه، تئاتر نباید تنها مختص به قشر روشن‌فکر و فرهیخته جامعه باشد. باید برای آحاد مردم با هر نوع سلیقه و تفکری در عرصه هنرهای نمایشی اثری برای ارائه داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 464422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.