بودجه هزار میلیارد تومانی مشهد در حوزه مدیریت بحران

نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: یک هزار میلیارد تومان بودجه در برنامه عملیاتی شهرداری مشهد ویژه حوزه مدیریت بحران پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حمیدرضا موحدی‌زاده در پنجمین گردهمایی سالانه دوام ثامن، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان زلزله بم، اظهار کرد: شهرهای ایمن باید از ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی برخوردار باشند که برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی و تحقق این ویژگی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه اولین ویژگی شهرهای ایمن، بالا بودن قدرت تاب‌آوری در برابر سوانح و اتفاقات غیرمترقبه و غیرطبیعی است، افزود: زیرساخت‌های مقابله با بحران و حوادثی چون سیل، زلزله و آتش‌سوزی باید به نحوی باشد که بازدارندگی داشته باشد و یا بروز بحران را به حداقل برساند.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: دومین ویژگی شهرهای ایمن، قدرت آموزش و پیشگیری شهروندان آن است؛ در بحث آموزش عمومی شهروندان، دستگاه‌هایی چون شهرداری و اورژانس و هلال احمر و استانداری باید نقش‌آفرینی کنند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توجه ویژه‌ای به حوزه مدیریت بحران داشته است، افزود: براساس استانداردهای حوزه بحران، به ازای هر ۵۰ هزار شهروند یک سوله بحران نیاز است؛ بر همین اساس ما در مشهد نیازمند ۷۰ سوله بحران برای مواقع اضطراری و وقوع حوادث غیرمترقبه هستیم.

موحدی‌زاده با اشاره به اینکه درحال حاضر ۱۴ پایگاه مدیریت بحران داریم، افزود: چهار سوله بحران درحال ساخت و پنج سوله نیز در مرحله برگزاری مناقصه است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شد؛ برای هر سوله حدود ۱۰ میلیارد هزینه می‌شود و عزم جدی داریم تا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هرچه بیشتر به استانداردها نزدیک شویم.

وی از پیش‌بینی یک هزار میلیارد تومان بودجه در برنامه عملیاتی شهرداری مشهد ویژه حوزه مدیریت بحران سخن گفت و تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ هم با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها در اصلاح بودجه افزایش خواهد یافت.

نایب رئیس شورای شهر مشهد به نقش پررنگ دوام ثامن اشاره کرد و گفت: این افراد آموزش دیده اولین افرادی هستند که در زمان وقوع بحران در محل حاضرند چون خود ساکن همان محل هستند و شناخت نسبی هم نسبت به ساکنان و افراد محل دارند.

موحدی‌زاده افزود: هر خانواده می‌تواند یک عضو دوام ثامن داشته باشد و آموزش‌های لازم را ببیند تا در مواقع بحران یاری‌رسان دیگران باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مواجه با بحران‌ها سه مرحله داریم، اظهار کرد: یکی از این اقدامات، مربوط به پیش از وقوع بحران است که با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و بناها محقق می‌شود؛ برهمین اساس شهرداری مشهد حساسیت ویژه‌ای به این مهم داشته و هیچ پروژه‌ای بدون تاییدیه و مجوز آتش‌نشانی مجوز پایانکار و بهره‌برداری دریافت نخواهد کرد.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم مشهد را بتوانیم به یکی از امن‌ترین شهرهای ایران و حتی جهان تبدیل کنیم؛ برهمین اساس در کنار اقدامات مختلف، ۳۰ دفتر تسهیلگری نیز در محلات هدف بازآفرینی، یعنی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مستقر شده‌اند که می‌تواند نقش بسزایی در اصلاح فرآیندها و کاهش آسیب در مواقع بحران داشته باشند.

کد خبر 464372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.