بازار بورس ۶ دی؛ فارس دارای بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بازار سرمایه روز شنبه - ششم دی‌ماه - گفت: روند شاخص نشان‌دهنده خروج سرمایه به سمت سهام کوچک است.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه شاخص کل بورس امروز ششم دی ماه با ۲۴ هزار و ۳۱۹ واحد به عدد یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۶۲ واحد رسید، اظهار کرد: در مقابل، شاخص هم‌وزن با ۵۰۵۴ واحد رشد به عدد ۴۷۳ هزار و ۵۶۲ واحد رسید.

وی افزود: بیشترین تأثیر در شاخص توسط نمادهای "فارس"، "فملی"، "شستا"، "فولاد"، "تاپیکو"، "شپنا" و "خودرو" اتفاق افتاد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز به میزان ۳۵۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در معاملات خرد سهام و حق تقدم داشته‌ایم که بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع شیمیایی، سرمایه‌گذاری، مواد و محصولات دارویی، سیمان و گچ و استخراج کانی‌های فلزی بوده است.

هرورانی افزود: بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع بانک، فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای فرآورده‌های نفتی و خودرو اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ۱۰ نماد برتری که بیشترین ورود پول حقیقی داشته به ترتیب، بوعلی، شپدیس، قرن، وصنا، ومعلم، وتوصا، نوری، کاما، شارو و کروی بوده که نماد بوعلی عرضه صف خرید پس از بازگشایی پس از برگزاری کنفرانس ۵۰ درصدی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقوقی در نمادهای "وملل"، "شستا"، "وتجارت"، "فملی"، "سمگا"، "شبندر"، "بپارس"، "خودرو"، "ونوین" و "شغدیر" بوده است.

هرورانی افزود: به رغم ارائه گزارش مثبت شرکت‌ها در آذرماه کماکان تقاضا برای شرکت‌های بزرگ رو به کاهش است و حتی برخی از سهام بنیادی بازار تا آستانه صف فروش پیشروی کرده است؛ این در حالی است که قیمت‌های جهانی کامودیتی ها همچنان روند صعودی دارد.

وی ادامه داد: تقاضای ایجاد شده برای سهام شرکت‌های کوچک به خصوص گروه دارویی و سیمان بوده که برخی دلیل آن را زمزمه افزایش نرخ مجدد گروه سیمان عنوان کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود پول به شرکت‌های کوچک می‌تواند نشان دهنده این باشد که فشار فروش در نمادهای بزرگ اتفاق افتاده است، بخشی از پول‌هایی که در سهام بزرگ بازار سرمایه گذاری شده بود به شرکت‌های کوچک وارد شده است.

هرورانی افزود: دلیل منفی‌های سهام بزرگ بازار فروش سنگین حقوقی‌ها در روزهای کاری گذشته بوده است.

وی ادامه داد: خروج پول از نمادهای بزرگ و وارد شدن و جهت دهی به شرکت‌های کوچک، با فروش‌های سنگین هفته گذشته قابل پیش بینی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این فروش‌ها می‌تواند بی اعتمادی سرمایه گذاران به سهام این گروه را به دنبال داشته باشد زیرا با توجه به افزایش قیمت کالاهای بنیادی نباید شاهد افت سهام شرکت‌های فولادی، مس و از این دست سهام‌ها باشیم.

هرورانی افزود: پیش‌بینی می‌شود ورود پول به سهم‌های کوچک در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و سهام بزرگ بازار در قیمت‌های فعلی تا آمدن گزارشات آذرماه و ۹ ماهه در قیمت‌های فعلی نوسان داشته باشد و روزهای آتی روند رو به رشدی را برای سهم‌های کوچک بازار شاهد باشیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران باید بدون توجه به هیجانات بازار با تحلیل شرایط و سهام خود پیش روی کنند و حتماً پیش از خرید و فروش سهام به فاکتورها و مفروضات تحلیل نگاه کرده و به هر قیمتی وارد صف خرید و فروش نشوند.

کد خبر 464353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.