معرفی ۹۴ محدوده معدنی امیدبخش

طبق اعلام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از مجموع ۳۴ پهنه ­اکتشافی در دستور کار قرار گرفته شده، تاکنون ۱۹ پهنه، خاتمه پیدا کرده که منجر به معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش شده و حاصل آن صدور ۱۲ پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف است.

به گزارش ایمنا، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از سال ۱۳۹۲ با هدف اکتشاف ذخایر جدید مساحتی بالغ بر ۱۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را در قالب مطالعات ۳۴ پهنه اکتشافی در دستور کار قرار داده است، از این مقدار تاکنون ۱۹ پهنه با مساحت بیش از ۴۶ هزار کیلومتر مربع، خاتمه پیدا کرده و منجر به معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش با مجموع مساحت ۱۰ هزار کیلومتر مربع شده است.

طبق اعلام این شرکت، حاصل معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش، صدور ۱۲ پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف است که عملیات اکتشافی در ۱۰ پروانه اکتشافی در حال اجرا است.

با توجه به هدف اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مبنی بر انجام خدمات در مناطق محروم با هدف توسعه و سرمایه‌گذاری‌های آتی، عمده پهنه‌های اکتشافی در استان‌های محروم کشور همچون سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد و … تعریف شده است.

همچنین در پهنه‌های باقیمانده نیز که در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، مرکزی و کرمان واقع شده‌اند، عملیات اکتشافی علیرغم شیوع ویروس کرونا، با سرعت تمام در حال انجام است و فاز شناسایی در تمامی آن‌ها خاتمه یافته و در بازه زمانی شش ماهه آتی عملیات پی‌جویی نیز به پایان خواهد رسید.

علاوه بر پهنه‌های یاد شده با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی در استان‌های غربی کشور، برای شش استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، چهار محال بختیاری، لرستان و استان فارس، عملیات پتانسیل‌یابی مواد معدنی نیز تعریف شده که مطالعات لازم برای سه استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و فارس نهایی شده است.

شایان ذکر است که است در استان کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل‌های مناسبی از مواد معدنی مس، بوکست، فسفات، آهک، عناصر کمیاب، سنگ ساختمانی و سلستین، در شهرستان ممسنی استان فارس آهک، بوکسیت و فسفات و در استان ایلام سنگ تزئینی، بیتومین، خاک صنعتی، نمک، گوگرد و گچ معرفی شده است.

گفتنی است که ایران به لحاظ ذخایر معدنی جز ۱۰ کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه است و حدود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران جای دارد. با توجه به مساحت قابل توجهی از کشور که نیاز به تکمیل اطلاعات اکتشافی سطحی و شناسایی اندیس‌های احتمالی از معادن مختلف را دارد، پهنه‌های اکتشافی طی سال‌های اخیر با رویکرد تولید داده‌های جدید و استفاده از روش‌های نوین اکتشاف و همچنین شناسایی و معرفی پتانسیل‌های احتمالی از معادن آتی در دستور کار شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی کشور قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

کد خبر 464340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.