ضرورت اجرای نظام برنامه‌ریزی استراتژیک چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: در طرح‌های استراتژیک چشم‌اندازی برای آینده شهر در نظر گرفته شده و با تعیین راهبردها و سیاست‌های مشخص، بستر رسیدن به آن محقق می‌شود.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعدد نظامات تصمیم‌گیری در شهرها، مدیریت شهرها را با چالش‌هایی روبرو کرده است که در نتیجه آن تهیه و اجرای بسیاری از طرح‌های شهری با تعویق مواجه شده یا در بازه زمانی طولانی به انجام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ساختار مدیریت شهری ساختاری یکپارچه و منسجم نیست، زیرا دستگاه‌های تصمیم‌ گیرنده در حوزه مسائل شهری بسیار متعدد هستند و وحدت رویه‌ای برای تهیه طرح‌های شهری وجود ندارد بنابراین لازم است روند تهیه طرح‌های شهری به دلیل ناکارآمد شدن آن تغییر کند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه تدوین یک چشم‌انداز و برنامه استراتژیک برای تهیه طرح‌های شهری ضروری است، یادآور شد: در طرح‌های استراتژیک چشم اندازی برای آینده شهر در نظر گرفته شده و با تعیین راهبردها و سیاست‌های مشخص، بستر رسیدن به آن محقق می‌شود.

شبانی تاکید کرد: تا زمانی که نظام برنامه‌ریزی استراتژیک به طور کامل در سیستم مدیریت شهری نهادینه نشود تعیین چشم‌انداز نمی‌تواند مشکلات شهر را رفع کند و برای رسیدن به چشم‌اندازی مطلوب برای آینده یک شهر باید مجموعه کاملی از سیاست‌ها، راهبردها و ابزارها در نظر گرفته شود.

وی گفت: البته تعیین یک چشم‌انداز صرفاً نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت طرح‌های شهری باشد و برای رسیدن به یک چشم‌انداز مطلوب باید نیروهای متخصص، بسترهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی مهیا باشد.

کد خبر 464312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.