دستاوردهای مهم زنان از تشخیص و درمان کرونا تا تولید واکسن

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور نقش آفرین زنان در عرصه‌های مختلف علم و فناوری علیرغم همه موانع و سقف‌های شیشه‌ای گفت: در اوایل انقلاب ۳۶ درصد کودکان دختر بیسواد بودند که این میزان در حال حاضر به یک تا دو درصد رسیده است.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی زن و علم با بیان اینکه انقلاب زمینه را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف فراهم کرد، افزود: این امر برخلاف تصور عده‌ای است که فکر می‌کنند حضور زنان در جمهوری اسلامی ایران محدود است و زنان منزوی هستند.

وی با اشاره به تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری بر حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی خاطر نشان کرد: علیرغم همه این تأکیدات این همت زنان ایرانی بوده است که با وجود همه موانع و سقف‌های شیشه‌ای مسئولیت‌های چندگانه از نقش همسری و تربیت فرزندان تا حوزه‌های مدیریتی را پذیرفتند و این نشان می‌دهد که زنان توانستند فاصله‌ها را کم کنند و از موانع عبور کنند و امروز شاهد رشد شتابان زنان در عرصه‌های علمی هستیم.

ابتکار با تأکید بر ضرورت ارائه آمارهای واقعی از فعالیت‌های علمی ایران خاطر نشان کرد: در جامعه ما زنان ایرانی با تلاش و همتی که داشتند و با استقامت و صبری که به خرج دادند به ویژه در عرصه‌های علمی امروز نه تنها موجب کاهش بی سوادی در میان آنها شده است بلکه شاهد حضور آنها در عرصه‌های مختلف هستیم.

یک چهارم زنان ایرانی تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند

به گفته وی در زمان انقلاب ۳۶ درصد کودکان دختر بی سواد بودند و امروز این میزان به کمتر از یکی، دو درصد رسیده است و تلاش داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش این میزان را به صفر نزدیک کنیم.

ابتکار تأکید کرد: در اوایل انقلاب کمتر از سه تا چهار درصد زنان تحصیلات دانشگاهی داشتند که در حال حاضر این میزان به ۲۵ درصد افزایش یافته و ۲۵ درصد زنان ما تحصیلات بالاتر از سطح دیپلم دارند و این امر نیز رو به رشد است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اعلام یونسکو برای مشارکت زنان در عرصه‌های علم و فناوری از ۲۷.۷ به ۳۱.۲ درصد افزود: علاوه بر آن در کنکور سراسری شاهد هستیم که دختران عرصه‌های مختلف را در می‌نوردند ضمن آنکه درصد قابل توجهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت از میان بانوان است که این امر نشان می‌دهد که هیچ مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های علمی، ملی و بین‌المللی وجود ندارد.

وی با اشاره به رتبه ایران در شاخص HDR گفت: ارتقای شاخص ایران در این زمینه توجه ما به بخش آموزش بوده است و ما باید تلاش کنیم که آمارهای درستی ارائه شود تا وجهه کاملی از جمهوری اسلامی ایران در دنیا ارائه شود.

دستاوردهای مهم زنان از درمان تا تشخیص و تولید واکسن کرونا

ابتکار با اشاره به چهره‌های شاخص زنان در عرصه‌های علمی ایران با تأکید بر اینکه این افراد ستاره‌های درخشان آسمان علمی ایران هستند، افزود: در زمان شیوع کووید ۱۹ بانوان توانستند دستاوردهای مهمی از درمان تا تشخیص و تولید واکسن ارائه دهند که این امر نشان دهنده نقش و تأثیر زنان در اقتدار علمی است.

وی تأکید کرد: امسال ما در کنار برگزاری جایزه مریم میرزاخانی، با همکاری پژوهشگاه رویان اقدام به برگزاری جایزه مرحوم دکتر پروانه فرزانه کردیم. وی یکی از زنان فرهیخته کشور بود که اخیراً مرحوم شده‌اند و وی در زمان حیاتش توانست بانک ژن را ایجاد کند و به عنوان یک پشتوانه مهم علمی اطلاعات ژنتیک را در اختیار محققان قرار دهد.

بنابه گزارش ایسنا، به گفته وی امسال اولین دوره جایزه دکتر فرزانه برگزار می‌شود و ابراز امیدواری کرد که این جایزه روند رو به رشدی داشته باشد.

کد خبر 464305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.