نمایش صنایع دستی و هنری اصفهان در شهر نانجینگ

شهر نانجینگ که روزگاری پایتخت تمدن سانگ بوده، مملو از موزه‌ها، کاخ‌ها و نمادهای کهن سرزمین چین است، این شهر را شهر ادبیات و شعر هم می‌خوانند؛ تمدن شرق و راه ابریشم روزگار پر رونقی را برای این شهر رقم زده است تا جایی که جانشانگ نخستین رییس جمهور چین نیز از این شهر بوده است.

به گزارش ایمنا، در این روزگار کرونایی که همه خبرها معطوف به این ویروس می‌شود، در لابلای جنبش و هیاهوی سال نو میلادی، شهر آذین شده نانجینگ مهمان ارزشمندی را از خاستگاه تمدن مشرق زمین و از شهر معماری و تاریخی ایران، شهر اصفهان دارد. بنیاد بردبار و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان، موزه هنرهای معاصر، کنسولگری ایران در شانگهای و همچنین انجمن موزه‌های شهر نانجینگ بر آن شدند تا این نمایشگاه را برگزار کنند.

این نمایشگاه با عنوان صنایع دستی و هنری با ارائه آثار هنرمندانی از شهر اصفهان در زمینه مینیاتور، قلمکار و مینا و فرش‌های دستبافتی برگزار شد. معاونت شهرداری شهر نانجینگ در افتتاحیه این نمایشگاه در حضور هنرمندان شهر نانجینگ و استان جیانگ سو به ایراد سخنانی پرداخت.

جو از دوستی ایران و چین و انتقال تمدن در راه ابریشم با ایران به عنوان فرهنگی‌ترین کشور خاورمیانه سخن به میان آورد و ابراز امیدواری کرد که مردم دو کشور با حمایت دولت‌ها بتوانند رابطه فرهنگی عمیق‌تر و شناخت بیشتری از هم پیدا کنند.

سخنرانی سر کنسول ایران در شهر شانگهای با ذکر خاطره‌ای از دوران راه ابریشم و ورود بازرگان ایرانی به شهر نانجینگ و استان جیانسگو شروع شد. رمضان پرواز ابراز امیدواری کرد که روابط فرهنگی و هنری بین ایران و چین گسترش یابد و در دوران پساکرونا گردشگران بیشتری روانه ایران شده و از اصفهان بازدید کنند.

حسین بردبار نماینده بنیاد فرهنگی و هنری بردبار به عنوان کریتور این نمایشگاه به همراه علی بردبار با شعار "هنر در خدمت هنر" برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی کردند و آثار هنری ایران را در سه بخش شامل هنر فرش ایران و اصفهان که دستبافته‌هایی از اصفهان با ابریشم و کرک و نمایش دستاورد چهار قرن تلاش صفویه تا به امروز، هنرهای کلکسیونی و فاخر ایرانی و اصفهان و همچنین هنرهای مدرن ایران که از سفالینه‌ها و نقوش بر پایه تمدن اصیل ایرانی شکل گرفته را به نمایش گذاشتند.

مستند "راز شقایق" که داستان فرش دستبافت را بیان می‌کند و اجرای قطعه موسیقی زیبایی با عنوان "سفر از اصفهان تا چین" که با همکاری موزه معاصر اصفهان و گروه خواب به سرپرستی فراز عبداللهی تهیه شده از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بود که مورد استقبال قرار گرفت.

گفتنی است؛ در این نمایشگاه رییس دانشگاه هنر شهر نانجینگ، مدیر موزه نانجینگ، مدیر آکادمی موسیقی نانجینگ، مدیر انجمن دوستی شهرهای خواهر خواننده نانجینگ، مدیر معماری دانشگاه نانجینگ و هنرمندان و دانشجویان حضور داشتند.

کد خبر 464261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.