مدیران شهری زنجان کی به وعده خود عمل می‌کنند؟

حمل و نقل پاک این روزها به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه شهری تبدیل شده است که از سوی مدیران همه شهرها بویژه آنها که بیشتر با بحران آلودگی هوا دست به گریبان هستند دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو سال پیش سرپرست وقت حوزه ترافیک و حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان از مهیا شدن زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل در زنجان خبر داد؛ او وعده داد در بودجه سال ۹۸ این شهرداری ردیف جداگانه برای توسعه دوچرخه سواری و ترویج فرهنگ آن در نظر گرفته شود. این مسئول حتی از تعریف مسیری برای این منظور سخن گفت و از تلاش شهرداری برای بازگشایی مسیرهای جدید از قبیل «زینبیه» برای تردد دوچرخه سواران خبر داد؛ اما امروز نه تنها خبری از تحقق وعده‌های شهرداری در این زمینه نیست، بلکه محدودیت‌ها برای شهروندان علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری بویژه بانوان، بیشتر هم شده است.

دوچرخه‌سواری اما یکی از انواع حمل و نقل پاک است، حال آنکه در مجموع اوضاع حمل و نقل پاک در شهر زنجان که می‌رود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور به جمع کلانشهرهای کشور بپیوندد رضایت‌بخش نیست. نه در بین شهروندان فرهنگ‌سازی مناسبی شده و نه طرح‌های چشمگیری برای اجرا وجود دارد.

اجرای فاز دوم طرح دوچرخه سواری از سال آینده

بعد از گذشت یکسال علیرضا نظری، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی زنجان در پاسخ به این سوال که تخصیص ردیف بودجه برای توسعه دوچرخه سواری در زنجان به کجا رسید؟ به نقل از امامعلی دادخواه، عضو شورای شهر زنجان می‌گوید: این طرح برای اجرا در دو ساله گذشته در نظر گرفته شده بود که هنوز عملیاتی نشده است و در بودجه امسال نیز این موضوع پیش‌بینی نشده است؛ اما برای سال آینده برای توسعه دوچرخه سواری در شهر زنجان در بودجه مصوب خواهیم کرد.

رفیعی می‌افزاید: امسال توانستیم نصب تابلوهای مسیر دوچرخه‌سواری گاوازنگ را که مغفول مانده بود را احیا کنیم و سال آینده فاز دوم مسیر دوچرخه‌سواری را در مسیر شرقی_ غربی یا شمالی_ جنوبی اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: این طرح با نظر و کار کارشناسی و همکاری پلیس راهور اجرا می‌شود.

باز هم داستان تکراری کسری بودجه

اظهارات رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان در حالی مطرح می‌شود که کاظم افشارچی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان می‌گوید: در حال حاضر برای توسعه دوچرخه سواری ردیف بودجه مناسبی نداریم و در حال حاضر شهرداری شرایط نامساعدی را از نظر مالی طی می‌کند.

وی می‌افزاید: در کمیسیون فرهنگی، طرح توسعه دوچرخه‌سواری مطرح شد و قرار بود که خیابان خرمشهر به عنوان مسیر دوچرخه سواری باشد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان به حمل و نقل پاک اشاره می‌کند و می‌گوید: به کمک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چند جلسه با آقای نیکزاد برگزار شد و قرار است برای نوسازی ناوگان ۶۰ میلیارد تومان اوراق در اختیار شهرداری قرار داده شود.

افشارچی با بیان اینکه در چند روز گذشته با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید میدل باس رایزنی شده است، خاطرنشان می‌کند: قرار است تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی واگذار شود و همچنین برای ۳۰ درصد اتوبوس‌ها قرار است حدود هفت میلیارد تومان کمک دولتی اخذ شود.

وی از نوسازی ۱۵ دستگاه اتوبوس شهری در دو مرحله خبر می‌دهد و با بیان اینکه خرید اتوبوس در شرایط فعلی به صلاح نیست، اضافه می‌کند: خرید میدل باس در شرایط فعلی اقتصادی امکان پذیر نیست.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه آلایندگی حمل و نقل عمومی کمتر از آلایندگی خودروهای شخصی است، می‌گوید: در این دوره از شورای شهر طرح جدید اتوبوسرانی را شروع کردیم، اما با وجود یکسری از مشکلات، پیشرفت آن به کندی انجام شد.

افشارچی اضافه می‌کند: قبل از اجرای طرح جدید اتوبوسرانی ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در داخل شهر تردد داشت و ترافیک و آلودگی زیادی را ایجاد می‌کرد، اما با اجرای طرح جدید این تعداد به ۱۰ دستگاه کاهش یافته است.

وی وضعیت تاکسی‌های درون شهری را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: همه اتوبوس‌های شهری فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد که با اجرای طرح‌های یاد شده بدنه و موتور آن‌ها نوسازی خواهد شد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه طرح جدید اتوبوسرانی بازخورد خوبی نداشت، می‌افزاید: اگر این طرح با جایگزینی اتوبوس‌های نوسازی شده، اجرا می‌شد مردم رغبت بیشتری برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پیدا می‌کردند.

افشارچی با بیان اینکه در گذشته طرح‌های زیادی برای کاهش ترافیک درون شهری و آلودگی‌ها مطرح شده است، می‌گوید: جابجایی ساختمان پزشکان از وسط شهر یکی از الزامات برای کاستن از آلودگی‌های درون شهری است که  اقدامات عملیاتی هنوز در این خصوص انجام نشده است.

ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است

فرهاد رفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان، برآیند آلایندگی حمل نقل عمومی این شهر را پاک نمی‌داند و بر این باور است که ۱۰۰ درصد اتوبوس‌های شهر زنجان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

وی می‌گوید: مردم شهر زنجان این روزها از حمل و نقل عمومی شهری استقبال چندانی نمی‌کنند، چراکه علاوه بر فرسودگی ناوگان، بیماری کرونا نیز مزید بر علت بی‌رغبتی آنان شده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان اینکه ما نتوانستیم اتوبوس و تاکسی مناسب برای شهروندان زنجانی فراهم کنیم، می‌افزاید: اتوبوس‌های ما به لحاظ سرمایشی و گرمایشی مشکل دارد، از سوی دیگر استفاده اندک شهروندان از وسایل نقلیه عمومی شرایط اقتصادی رانندگان را با مشکل مواجه می‌کند که این دو موضوع برهم اثرگذار است.

رفیعی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در ماه‌های آینده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، می‌گوید: هدف از نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تأمین رفاه حال شهروندان با کاهش موارد آلایندگی هواست که بر زندگی همه شهروندان اثر می‌گذارد.

وی اظهار می‌کند: این سازمان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سه برنامه مهم را در دست اجرا دارد که خرید اتوبوس و مینی بوس دو درب با تخصیص ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ردیف اوراق مشارکت یکی از آن‌هاست.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: در مراحل اداری و مالی جذب این اعتبار هستیم تا بتوانیم در بودجه سال ۹۹ کل کشور این اوراق را جذب کنیم؛ تفاهم‌نامه این طرح نیز با یکی از کارخانه‌های تولیدکننده منعقد شده است.

رفیعی همچنین به اقدامات این سازمان در خصوص خرید مینی بوس با تسهیلات ۹ درصد اشاره می‌کند و می‌گوید: در این طرح نیز تسهیلاتی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان برای هر اتوبوس تعلق می‌گیرد که ۹ درصد بازپرداخت آن بر عهده دولت و ۹ درصد باقی مانده بر عهده بخش خصوصی است.

وی می‌افزاید: اقدام دیگر سازمان تعمیر و نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی با تخصیص وام چهار درصد برای هر اتوبوس است که در این طرح ۴۰ دستگاه اتوبوس مجموعاً ۳۲۴ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد و در قبال ارائه این تسهیلات، تعهد خدمت می‌دهند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان از تخصیص وام بلاعوض به ۳۰ دستگاه اتوبوس خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: شهردار زنجان مصوبه‌ای را از دولت گرفته است که بر اساس آن با بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس با وام بلاعوض و تخصیص ۲۵۰ میلیون تومان برای هر دستگاه موافقت شده است.

رفیعی ادامه می‌دهد: نوسازی ۱۵ دستگاه اتوبوس نیز مصوب شده و نوسازی ۱۵ دستگاه دیگر نیز بعد از نوسازی مرحله اول انجام خواهد گرفت.

چرا تاکسی‌ها از قلم افتاده‌اند؟

وی با بیان اینکه که تاکنون هیچ تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان تاکسی مصوب نشده است، می‌افزاید: از دو هزار و ۳۲۰ دستگاه تاکسی شهری، یک‌هزار و ۵۵۰ دستگاه فرسوده است و آلایندگی ایجاد می‌کند.

رفیعی با بیان اینکه تعداد تاکسی ون فعال در شهر زنجان ۶۰ دستگاه است، ادامه می‌دهد: اخیراً نامه‌ای مبنی بر نوسازی تاکسی‌ها به سازمان رسید که رانندگان تاکسی به دلیل رشد تصاعدی قیمت‌ها از آن استقبال نکردند.

کد خبر 464256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.