از افزایش وام نوسازی تاکسی‌های فرسوده تا قول دولت برای ارائه وام

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران گفت: در صورت تداوم و تقویت تامین منابع مالی نوسازی هنوز به تحقق اهداف نوسازی در سال ۹۹ امیدوار هستیم.

به گزارش ایمنا، سید علی محتشمی‌پور در مورد نوسازی تاکسی فرسوده در سال ۹۹ و میزان تحقق‌پذیری وعده نوسازی ۱۵ هزار تاکسی تا پایان سال در تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی پایان سال ۹۸ مقرر شد که در سال ۹۹ حدود ۱۵ هزار تاکسی نوسازی شود و این هدف‌گذاری مبتنی بر عوامل مؤثر بر نوسازی اعم از نرخ تولید و قیمت تاکسی در کشور، میزان تسهیلات بانکی و ارزش اسقاط تاکسی فرسوده شهر تهران بود.

وی در دفاع از هدف‌گذاری نوسازی ۱۵ هزار تاکسی اظهار کرد: با توجه به انباشتگی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران، هدف‌گذاری انجام شده، قابل دسترس و منطقی بود.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: متأسفانه در راستای تحقق این هدف با دو بحران اصلی از آغازین روزهای سال تا کنون مواجه شدیم؛ یکی از آنها شیوع بیماری کرونا بود که همه کسب و کارها را با شوک مواجه کرد و تأثیرات اساسی در روند ثبت تقاضای نوسازی تا تولید و تحویل خودرو گذاشت، به گونه‌ای که فرآیند نوسازی یک دستگاه تاکسی را با افزایش زمان قابل توجهی مواجه کرد.

وی با بیان اینکه مسئله دوم، مصوبه هیأت دولت در مورد الزام ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها برای اخذ مجوز شماره‌گذاری از ابتدای سال بود، افزود: مصوبه‌ای در مورد لزوم ارتقا استاندارد آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ که بر همین اساس از ابتدای سال ۹۹ شماره‌گذاری تاکسی‌های تولیدی به دلیل رعایت نکردن این الزام متوقف شد؛ این موضوع با توجه به وجود تعداد زیادی تاکسی یورو ۴ در پارکینگ خودروساز بود.

محتشمی‌پور با بیان اینکه بعد از بروز این وقفه، شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و سازمان تاکسیرانی پیگیری‌های زیادی را برای رفع این معضل انجام دادند، گفت: خوشبختانه هیأت وزیران در مردادماه سال جاری مجوزی مبنی بر شماره‌گذاری ۵۰۰۰ تاکسی تا پایان مهرماه را صادر کرد که نهایتاً پس از پنج ماه توانستیم گام اول نوسازی را از ابتدای شهریورماه برداریم و تا پایان مهلت حدود ۱۷۰۰ دستگاه خودرو برای شهر تهران نوسازی شد.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی مجدداً از میانه مهر تا آبان ماه جهت ارتقا استاندارد یورو ۴ به ۵ متوقف شد، ادامه داد: با رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای با استاندارد یورو ۵، تصور این بود که روند نوسازی سرعت می‌گیرد، اما با افزایش شدید قیمت خودرو مواجه شدیم، به گونه‌ای که قیمت‌های خودرو در آبان ۹۹ برای پژو دوگانه‌سوز و سمند پایه‌گازسوز رشد فزاینده‌ای داشت.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: قیمت سمند از ۹۴ به ۱۱۸ میلیون تومان رسید و پژو نیز از ۸۶ به ۱۰۴ میلیون تومان رسید که به نظر این افزایش قیمت تیر خلاص به تاکسیرانان برای نوسازی بود، چرا که برنامه‌ریزی برای نوسازی به طوری بود که رانندگان با دریافت پول اسقاط خودرو و وام، اندوخته کمی را برای نوسازی پرداخت می‌کردند، اما حالا با افزایش قیمت خودرو سهم نقدی رانندگان به شدت افزایش یافته و طبیعتاً بسیاری از افراد، توان این پرداخت را نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت تمام تلاش این بود که فاصله قیمتی به واسطه افزایش ارزش خودروی اسقاطی و وام، آورده تاکسیرانان ناچیز شود، گفت: در حال حاضر ارزش اسقاط به طور میانگین ۱۹ میلیون تومان شد و این در حالی است که این رقم سال گذشته پنج میلیون تومان بود، مبتنی بر این شرایط پس از ارائه تحلیل وضعیت به معاون حمل و نقل شهرداری تهران و موافقت مقرر شد مبلغ وام نوسازی تاکسی را از محل منابع شهرداری تهران در صندوق کارآفرینی امید از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

محتشمی پور با بیان اینکه عملاً نوسازی تاکسی در کشور صرفاً مبنی بر تولیدات ایران خودرو در دو دسته پژو و سمند است، افزود: واردات تاکسی ممنوع است و پیگیری‌ها برای آزاد شدن واردات خودروها در کاربری حمل و نقل عمومی بی‌نتیجه مانده است، تنها ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازان داخلی می‌تواند خودروی منطبق با استانداردهای شورایعالی هماهنگی ترافیک تولید کند، بر همین اساس تصمیمات در حوزه نوسازی کاملاً متأثر از استراتژی‌های تولید ایران خودرو است و شاید اگر خودروساز دیگری هم در فرآیند نوسازی وجود داشت شرایط متفاوت بود.

وی با اشاره به افزایش مدت زمان تحویل خودرو گفت: در سال گذشته مدت تحویل خودرو از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو به استناد آمار ثبت شده در سامانه ملی نوسازی خودرو در ستاد حمل و نقل سوخت ۱۵ روز بود، گفت: اما حالا زمان تحویل با توجه به مشکلات بیان شده به بیش از ۴۵ روز رسیده است و اکنون شاهد هستیم در شرایط فروش فوری که ایران خودرو منتشر می‌کند قبلاً زمان تحویل یک ماهه بود، اما اکنون تحویل سه ماهه تعهد شده است.

وی با بیان محدودیت منابع مالی شهرداری تهران افزود: دولت نیز به موازات اقدامات شهرداری و مبتنی بر الزامات قانونی باید به نوسازی کمک کند و برابر قانون "رفع موانع تولید و هوای پاک" دولت می‌بایست به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند منتها این ظرفیت تا امروز عملیاتی نشده است.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در سال ۹۴ ابلاغ شده، می‌توانیم از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای نوسازی ناوگان پایه گازسوز و هیبریدی تسهیلات دریافت کنیم که ۹ ماه است پیگیر ابلاغ قراردادهای تیپ ماده ۱۲ شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هستیم و از سویی دیگر دولت بر اساس تبصره ۱۸و ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ متعهد به پرداخت تسهیلات نوسازی است که البته سازمان شهرداری و دهیاری‌ها پیگیر اجرایی شدن تبصره ۱۸ هستند و قول دادند که ۱۰ هزار فقره وام ۷۰ میلیونی از محل کمک دولت برای نوسازی تاکسی‌های تهران مهیا کنند.

وی در مورد چشم‌انداز نوسازی در سال جاری گفت: در صورت تداوم و تقویت تأمین منابع مالی نوسازی هنوز امیدوار به تحقق اهداف نوسازی در سال ۹۹ هستیم.

محتشمی پور در مورد تعداد خودروهای در صف نوسازی مانده نیز با تاکید بر اینکه امسال رکورد مشارکت مالکین تاکسی فرسوده به ثبت رسیده است، افزود: تاکنون ۱۷ هزار نفر از مالکان تاکسی فرسوده اقدام به ثبت درخواست کرده اند.

وی در مورد نحوه تخصیص وام ۷۰ میلیونی به رانندگان تاکسی فرسوده نیز گفت: با انباشتگی خودروی فرسوده در تهران مواجه هستیم که تعداد زیادی از آنها در صف نوسازی مانده اند که این وام به صورت ویژه با اولویت به مالکان تخصیص داده می‌شود که بر همین اساس این وام در اولویت اول به مالکانی داده می‌شود که در سال ۹۸ اقدام به ثبت نام در سامانه نوسازی کردند و بر اساس تاریخ ثبت نام و مدل خودرو که هرچقدر پایین‌تر باشد در اولویت دریافت وام قرار خواهند گرفت.

منبع: ایسنا
 

کد خبر 464184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.