تاثیر توزیع واکسن کرونا بر اقتصاد جهانی چگونه است؟

با انتشار اخبار اولیه از موفقیت ۹۰ درصدی واکسن ساخته شده توسط شرکت فایزر در مهار اثرات ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران از خرید سهام شرکت‌های فناوری صرف نظر کرده و به شرکت‌هایی که در روزهای خوش پسا کرونا عملکرد خوبی خواهند داشت، روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را با تغییر و تحولات بسیاری از جمله کاهش قابل توجه تولید ناخالص کشورها رو به رو کرد؛ همچنین بسیاری از فعالیت‌ها محدود شد و با کاهش سفرها، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل مسافر آسیب‌های قابل توجهی را متحمل شدند.

اما تولید و توزیع واکسن‌های کووید ۱۹ اکنون الگویی برای تجارت جهانی شده است به طوری که با انتشار اخبار اولیه از موفقیت ۹۰ درصدی واکسن ساخته شده توسط شرکت فایزر در مهار اثرات ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران از خرید سهام شرکت‌های فناوری که از ویروس کرونا منفعت برده بودند، صرف نظر کرده و به شرکت‌هایی که در روزهای خوش پسا کرونا عملکرد خوبی خواهند داشت، روی آورده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ به مدد این واکسن زودهنگام، به ۷ درصد خواهد رسید؛ این پیش بینی دو درصد بیشتر از رشد اقتصادی در شرایط بدون واکسن است.

با توجه به تقاضایی که برای کشورهای دنیا شکل گرفته است روند تجاری این واکسن‌ها اهمیت بسیاری دارد و از زمانی که توزیع و توسعه واکسن آغاز شده، مورد تأیید داخلی کشورها قرار بگیرد و وارد مراحل مختلف ساخت شود، می‌تواند برای هر کشوری بازاری را به وجود آورد تا در حلقه تولید تا توزیع این واکسن شرکت داشته باشد و سود اقتصادی را نصیب خود کند.

البته آخرین جهش این بیماری که در انگلیس شیوع یافته نشان‌دهنده نا اطمینانی در کنترل آن بوده و البته بازاری نیز برای عرضه و تقاضا واکسن آن ایجاد می‌شود.

خروج از رکود جهانی با توزیع واکسن کرونا

در همین رابطه سید کمیل طیبی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان به خبرنگار ایمنا، گفت: این نگرانی وجود داشت که در این زمان کم و با توجه به تجربه‌های قبلی و ناشناخته بودن ویروس و جهش‌های آن واکسنی تولید نشود اما واکسن فایزر که با همکاری آلمان ساخته شد و به سرعت به تولید انبوه رسید این نوید را می‌دهد که سیستم ایمنی جامعه جهانی محکم و تقویت شده و این موضوع اثرات اقتصادی خوبی خواهد داشت.

وی افزود: اگر بتوان از طریق واکسن‌ها روند شیوع بیماری را کنترل کرد، بسیاری از فعالیت‌های خدماتی مانند گردشگری و بخش عمده‌ای از صنایع که وابسته به خدماتی از جمله گردشگری یا سیستم مالی هستند زودتر از آنچه پیش بینی می‌شد به حرکت در خواهد آمد و در دو ماه آینده در کنترل بیماری تأثیرگذار بوده و ضریب ایمنی جامعه جهانی افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: محدودیت‌های کسب و کارها که شدت آن در کشورهای اروپایی بیشتر است برداشته شده و اقتصاد جهانی می‌تواند از رکود و بحران کرونایی رهایی پیدا کند؛ همچنین سرمایه گذاری‌های جدید اتفاق افتاده و نرخ اشتغال افزایش می‌یابد؛ به ویژه تجارت جهانی که آسیب بسیاری متحمل شد تا حدود زیادی ترمیم می‌شود.

توزیع واکسن کرونا موجب افزایش تقاضا برای صنایع مختلف می‌شود

طیبی افزود: سرمایه گذاری‌های جدید نوعی تقاضا است که در صنایع کارخانه‌ای و کالاهای پایه نیز ایجاد می‌شود؛ ظرفیت تولید افزایش می‌یابد و نیاز به تجهیزات پزشکی همچون ماسک و لوازم و تجهیزات مورد نیاز کمتر می‌شود و منابع مورد استفاده برای این نوع محصولات می‌تواند در سایر کالاها به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در کل دوره جدیدی از بهبودی کسب و کار اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تقاضا برای انرژی متناسب با فعالیت مجدد صنایع بزرگ و کوچک و متوسط افزایش می‌یابد و قیمت نفت، در محدوده بیشتر از میانگین قیمتی که اکنون دارد قرار گرفته و ممکن است حتی به کانال ۵۰ دلار نیز برسد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: ضرورتی که برای استفاده از فناوری اطلاعات از طریق شبکه‌های گسترده مجازی برای ارائه و دریافت خدمات و دیجیتالی شدن بخشی از تولید ایجاد شد اقتصاد جهانی را با چشم اندازی برای تحول در دیجیتالی شدن رو به رو کرد.

طیبی افزود: پیش از کرونا پیش بینی می‌شد انقلاب صنعتی چهارم در زمان بیشتری اتفاق افتد اما با توجه به نیاز جوامع به امکانات دیجیتالی مانند خدمات مالی، آموزشی و تعلیم مهارت‌ها که به سرعت به سمت مجازی و دیجیتالی حرکت کرد این انقلاب سریع‌تر محقق شد.

افزایش قیمت نفت در دوران پساکرونا

شهرام معینی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا، گفت: به طور کلی اگر واکسن در حدی توزیع شود که بتواند ایمنی لازم را به زندگی جهانیان بدهد بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و تولید جهانی از جمله حمل و نقل، گردشگری و بخش‌های خدماتی که در پی کاهش تقاضا از رونق افتاده بود بهبود یافته و اقتصاد جهانی دوباره رونق می‌گیرد.

وی افزود: اعلام ساختن واکسن بر بسیاری از کالاهای پایه از جمله فولاد، مس، نفت و سایر کالاها تأثیر گذاشت و شاهد افزایش قیمت این کالاها بودیم، اکنون تقاضا برای بسیاری از خدمات توریستی و حتی خرده فروشی‌ها کاهش یافته که با توزیع واکسن سطح فعالیت‌ها به پیش از دوران کرونا باز گشته و همه بخش‌هایی که کاهش فعالیت داشته‌اند به وضعیت سابق باز می‌گردند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: شیوع کرونا سطح فعالیت بخش‌های خدماتی را کاهش داده است؛ همچنین فعالیت‌هایی که از نظر اولویت با توجه به بیماری قابل تعطیل شدن بوده را نیمه تعطیل کرد.

معینی افزود: بخش‌های خدماتی در کشورهای غربی شغل محور بوده و دامنه و زمینه گسترده‌ای دارد؛ صنعت تفریحات در کشورهای اروپایی و آمریکا مانند صنعت گسترده سینما و سایر تفریحات کاهش فعالیت داشته است.

رونق کسب و کارهای اینترنتی با شیوع کرونا

وی ادامه داد: با کاهش این فعالیت‌ها و بیکاری افراد، درآمدها کمتر شده بنابراین بخش‌های تولیدی نیز از جمله معدن، اتومبیل، لوازم خانگی و… کاهش تولید داشته‌اند، تنها بخشی که در دوران کرونا رونق گرفته است تجارت بر پایه اینترنت بوده که همانند شرکت آمازون افزایش فعالیت داشته‌اند.

معینی تصریح کرد: تجارت جهانی تا حد زیادی وابسته به حمل و نقل است اما قراردادها و مذاکرات الکترونیکی گسترش یافته به طوری که شرکت‌هایی همچون آمازون توانسته‌اند فروش خود را در کشورهای مبدا و گستره جهانی افزایش دهند.

کد خبر 464165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.