‌چین آسیب‌های اقتصادی کرونا را به فرصت تبدیل کرد

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل و عضو انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: چین آسیب‌های اقتصادی کرونا را به یک فرصت برای رشد اقتصادی بیشتر و بزرگ‌تر شدن نظام اقتصادی‌اش تبدیل کرد.

سمیرا شعبان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی و پیش‌بینی کارشناسان این نهاد مالی در خصوص رشد اقتصادی چین، اظهار کرد: گزارشی که از سوی بانک جهانی منتشر شده بر رشد شاخص‌های اقتصادی چین در آینده‌ای نزدیک تاکید دارد؛ این در حالی است که بر اساس گمانه‌زنی‌ها، بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان به شدت متوجه اقتصاد چین بوده است.

وی افزود: پیش‌بینی بانک جهانی در رابطه با رشد شاخص‌های اقتصادی چین در آینده نزدیک کاملاً واضح نیست اما می‌توان آن را ناشی از در نظر گرفتن درآمد احتمالی چین از تولید و فروش واکسن کرونا در جهان دانست و به نظر می‌رسد واکسن کرونا نه تنها قادر به جبران آسیب اقتصادی این ویروس در چین می‌باشد، بلکه مزیت‌های اقتصادی جدیدی را نیز برای این کشور و فعالان اقتصادی آن خواهد داشت.

عضو انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به رشد دو درصدی نظام اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی، تصریح کرد: بانک جهانی در گزارش خود پیش‌بینی کرده که جمهوری خلق چین، رشد اقتصادی ۷.۹ درصدی را در سال ۲۰۲۱ میلادی تجربه خواهد کرد و این به معنای در نظر نگرفتن آسیب‌های بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان برای نظام اقتصادی چین است.

شعبان‌نژاد اضافه کرد: تعدادی از کارشناسان بر این باورند که موفقیت چین در کنترل همه‌گیری ویروس کرونا و بهبود بازار کار این کشور، علت پیش‌بینی رشد اقتصادی با نرخ ۷.۹ درصدی برای چین در سال ۲۰۲۱ از سوی بانک جهانی است اما در واقع چین در سال ۲۰۱۹ میلادی که در شرایط اقتصادی متعادلی قرار داشت نیز چنین نرخ رشد اقتصادی را تجربه نکرده و بی‌شک این گمانه‌زنی در خصوص رشد اقتصادی این کشور بدون توجه به درآمدهای ناشی از تولید و فروش واکسن کرونا نبوده است.

وی ادامه داد: در حقیقت در حالی که تعداد زیادی از کشورهای دنیا بر اثر بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا که از چین آغاز شد، متضرر شده‌اند، چین آسیب‌های اقتصادی کرونا را به یک فرصت برای رشد اقتصادی بیشتر و بزرگ‌تر شدن نظام اقتصادی‌اش تبدیل کرد.

کد خبر 464163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.