‌رشد بورس، فعالان اقتصادی غیرایرانی را حیرت‌زده کرده بود

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: رشد بیش از ۹ برابری شاخص کل بورس ایران از خرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ تعداد زیادی از فعالان اقتصادی غیرایرانی را حیرت زده کرد.

محمدعلی سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رشد بیش از ۱۲۵ درصدی شاخص کل در روند معاملات بازار سرمایه در بازه زمانی خرداد تا اسفندماه ۹۸، اظهار کرد: جو اقتصادی و روانی تشدید شده در کشور با هدف رشد بازار سرمایه منجر به افزایش قابل توجه تعداد سهامداران در این بازار مالی شد و بر این اساس، سهام به عنوان یک کالا برای مردم از ارزش خاصی برخوردار شد.

وی افزود: افزایش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی حجم فعالان بازار سرمایه ایران در بازه زمانی سه‌ماه ابتدایی سال ۹۹ و بالا رفتن میزان معاملات روزانه در بورس باعث شد تا بسیاری از نمادهای بازار که تا پیش از این همواره در وضعیت قرمز قرار داشتند، رشد قابل توجهی را تجربه کنند و همین امر موجب شد تا میانگین رشد نمادها در بورس به بیش از ۲۱۰ درصد برسد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه در بازه زمانی مذکور، تعدادی از نمادها بیش از ۸۰۰ درصد رشد را نسبت به نمودار روند رشدشان در سال قبل تجربه کردند، تصریح کرد: رشد شاخص کل بورس در روند معاملات فعالان بازار سرمایه از خرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ بیش از ۹۰۰ درصد بود و این یک رکورد عجیب و باورنکردنی برای بسیاری از فعالان اقتصادی غیرایرانی در جهان محسوب می‌شد.

سعیدیان اضافه کرد: در حقیقت رشد بیش از ۹ برابری شاخص کل بورس ایران در بازه زمانی مذکور تعداد زیادی از فعالان اقتصادی غیرایرانی را حیرت زده کرد و همین امر باعث شد تا سرمایه‌گذاری در بسیاری از پروژه‌های اقتصادی مرتبط با توسعه و عمران کشور متوقف شده و سرمایه سرگردان تعداد زیادی از ثروتمندان ایرانی که تا پیش از این در بانک‌ها به عنوان سپرده نگهداری می‌شد، به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

وی ادامه داد: علت اصلی رشد بیش از حد شاخص کل و به اصطلاح "باد شدن" آن ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی جدید به بازار سرمایه بود و کنترل نشدن روند ورود فعالان جدید به این بازار و حرفه‌ای نبودن آنها باعث شد که اکنون شاهد این حجم از اعتراض به روند رشد شاخص کل بورس در کشور باشیم.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته دولت در زمانی که روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در نظام اقتصادی ایران به وجود می‌آمد، راه دیگری برای جذب پول و سرمایه در راستای جلوگیری از افزایش نرخ تورم و رکود نداشت و به همین دلیل دستگاه‌های اقتصادی باید در روند تحقیقات خود پیرامون راهکارهای جذب نقدینگی تجدید نظر کنند.

کد خبر 464156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.