نگرانی از تحریم‌های آمریکا مهمترین مانع شرکت‌های هندی در پروژه بندر چابهار

یک دیپلمات سابق هندی در مصاحبه‌ای گفت که تحریم‌های ثانویه آمریکا مهمترین عامل نگرانی شرکتهای هندی برای فعالیت در پروژه‌های بندر چابهار به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا «یوگندرا کومار» از دیپلمات‌های سابق هندی در مصاحبه‌ای گفت با وجود آنکه در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روابط میان واشنگتن و دهلی نو نزدیکتر شده اما تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکت‌های هندی که در ایران فعالیت داشتند باعث نگرانی هندی‌ها شده است.

کومار که سفیر هند در فیلیپین بوده و تا کنون دو کتاب درباره راهبرد دریایی دهلی نو نوشته، بر نقش ایران در دیدگاه این دو- پاسیفیک هند تاکید کرد این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام این دیدگاه را با چالش مواجه کرده است.

این دیپلمات هندی گفت: «دیدگاه این دو-پاسیفیک هند بر اساس فراهم کردن شبکه‌ای از ارتباطات استوار است.»

این دیپلمات سابق هندی گفت: «چابهار دسترسی زمینی مهمی به افغانستان و آسیای میانه فراهم می‌کند این در حالی است که پاکستان مانع از دسترسی زمینی هند به افغانستان از طریق این کشور می‌شود.»

هند به کشورهای آسیای میانه که دارای منابع غنی هستند به عنوان مکانی برای تامین نیازمندی‌های انرژی خود و همچنین بازاری برای کالاهای صادراتی خود می‌نگرد.

بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از دیدگاه این دو-پاسیفیک هند دیده می‌شود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایه گذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می‌بینند.

کومار گفت با وجود آنکه هند از آمریکا برای مشارکت در بندر چابهار معافیت تحریمی گرفته اما خطر قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ثانویه همچنان وجود دارد.

این دیپلمات سابق هندی گفت: «تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران شامل مشارکت هند در چابهار برای دسترسی به افغانستان نمی‌شود اما نگرانی درباره تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های خارجی و هندی به دلیل اجرای پروژه‌های ارتباطی همچنان مانع اصلی به شمار می‌آید.»

منبع: فارس

کد خبر 464152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.