کرونای انگلیسی چیست؟ + لیست کشورهای درگیر

یک هفته‌ای هست که تمام فضای بین‌المللی بیش از پیش درگیر ویروس کرونا است، ویروسی که این بار قوی‌تر و با نام کرونای انگلیسی یا جهش یافته شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست از زمانی که در لندن پایتخت انگلیس قرنطینه عمومی اعلام شد و قفسه مغازه‌ها در آستانه سال میلادی خالی شد می‌توان پیش‌بینی کرد کرونای جهش یافته که در انگلیس شناسایی شده است موضوعی بسیار جدی‌تر از حد انتظار است، آن قدر مهم که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در خصوص آن به توجیه مجامع عمومی بپردازد.

اهمیت کرونا ویروس جهش یافته در قدرت سرایت آن است، سرایتی که می‌تواند دنیا را بیش از پیش تحت‌الشعاع خود قرار دهد، همان طور که این روزها بیش از خبرهای کرونایی شمار مبتلایان کرونای جهش یافته مورد توجه مجامع عمومی است و انگار ابتلای ۳۷ نفر به این ویروس در جنوب انگلیس به مراتب مهم‌تر از ابتلای روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر به کووید ۱۹ معمولی است؛ ولی واقعاً دنیا تا به امروز چقدر در مورد کرونای انگلیسی یا همان جهش یافته می‌داند.

اولین مورد کرونای انگلیسی

اولین نمونه این ویروس جهش یافته در مرد سالمندی با ضعف سیستم ایمنی و در شهر کمبریج کشور انگلستان مشاهده شد که متأسفانه با وجود درمان‌های مداخله‌ای نتیجه این حمله ویروسی منجر به مرگ این بیمار شد که بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد ویروس کرونای موجود در بدن این فرد از نوع جدیدی است.

تفاوت‌های کرونای چینی و کرونای انگلیسی

آنچه تا به امروز اثبات شده قدرت سرایت پذیری بالای ویروس کرونا جهش یافته است، علیرضا جهانبخش متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص دیگر جنبه‌های ویروس کرونای جهش یافته می‌گوید: این ویروس با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتارهای متفاوتی در بحث بیماری‌زایی و سرعت انتقال بیماری از خود بروز داده است و قدرت چسبندگی بیشتری به سلول‌های تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلول‌های تنفسی هم افزایش پیدا کرده است.

جهانبخش ادامه می‌دهد: تغییرات صورت گرفته در ویروس کرونا موجب شده تا بیماری‌زایی این نوع ویروس جدید در کودکان بیشتر باشد در حالی که کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری‌زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.

همچنین علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ویروس کرونای انگلیسی را جوان‌کش دانست تا مشخص شود ویروسی که تا به حال به کشورهای زیادی نیز سرایت پیدا کرده است خطر جدی برای جوانان و سنین پایین دارد.

آیا کرونای انگلیسی کشنده‌تر است؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون تفاوتی در شدت کشندگی این ویروس جدید با ویروس کرونای فعلی مشاهده نشده، اما با توجه به اینکه تغییرات و رفتارهای ویروس قابل پیش‌بینی نیست، این نگرانی وجود دارد که در آینده میزان کشندگی این ویروس افزایش یابد.

کرونای انگلیسی به ایران رسیده است؟

این سوال از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا جهش یافته مطرح شد و باعث لغو پروازهای ایران به انگلیس نیز شد و آنقدر مهم بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخ به آن روی آنتن زده شبکه خبر برود و توضیحاتی ارائه کند.

نمکی در این خصوص گفت: به‌محض این‌که این خبر را شنیدیم مرزهای هوایی‌مان را به‌روی کشور انگلیس بستیم و از ایران نیز پروازی به انگلیس نداشتیم، بلافاصله افرادی را که در ۱۵ روز قبل از انگلیس به ایران آمده بودند ردیابی کردیم و خوشبختانه تا امروز ردپایی از این ویروس جهش‌یافته در کشور پیدا نکرده‌ایم.

وی با توجه به ادعای برخی مبنی بر این‌که پیک اخیر کرونا در ایران به‌دلیل ورود ویروس جهش‌یافته به کشور بوده است، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ‌یک از ویروس‌شناس‌های ما این نوع جهش‌یافته را گزارش نکرده‌اند؛ البته ۶۶ جهش در ویروس را پیش از این دیده بودیم که گزارش آن به بنده رسیده است ولی هیچ‌یک از این جهش‌ها در پروتئین spike نبوده است.

همچنین مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در این خصوص گفت: هر چند فعلاً در ایران امکان توالی‌یابی دقیق ویروس را نداریم اما مدرکی هم برای ورود این ویروس جهش یافته به ایران در دست نیست.

محرز اضافه کرد: به تازگی در حال راه‌اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی‌یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد و باید ویروس را به طور مرتب رصد کرد تا مشخص شود تغییری در آن ایجاد شده یا نه، کاری که معمولاً در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

آیا واکسن توانایی مقابله با کرونای انگلیسی را دارد؟

طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده به احتمال زیاد واکسن‌های تولید شده معتبر در جهان بتوانند مقابل این یورش نیز اثرگذاری داشته باشند ولی اگر در بدترین صورت واکسن فعلی مورد استفاده در جهان توانایی مقابله با کرونای انگلیسی را نداشته باشد حداقل باید در شش هفته منتظر تولید واکسنی جدید باشیم.

موضع ایران به ابهامات کرونای انگلیسی

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت طی توییتی در این باره نوشت: امروز در تماسی که با یکی از محققان انگلیسی داشتیم عنوان می‌کرد که احتمالاً ویروس جهش یافته از آزمایشگاه واکسن‌سازی در انگلیس منتشر شده، اما چگونگی نشت و انتشار آن مشخص نیست. ظاهراً پزشکان این کشور نیز اجازه اظهارنظر در این‌باره را ندارند و هنوز توضیح دقیقی در این باره داده نشده است.

کشورهای درگیر کرونا انگلیسی

تا زمان تنظیم این خبر اسامی کشورهای درگیر با ویروس کرونای انگلیسی به شرح زیر است:

- انگلستان

- آلمان

- ژاپن

- سنگاپور

- سرزمین‌های اشغالی

کد خبر 464151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    25 2
    کروناکم بودحالانوبت اینه.... خدابهمون رحم کنه فقط
  • مهدی DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    6 1
    فقط پروازا لغو بشه و مرز رو ببندن
  • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    6 0
    خدارحم کنه
  • وحید IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    10 0
    واقعا آخراز زمان شده
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 1
    تا دیروز کوید ۱۹ بود، حالا شد کرونای انگلیسی؟ این کرونای جدید، همون کرونای چینی جهش یافته نیست؟
  • فرقی نمیکنه IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    خدا بهمون رحم کنه آخر دنیاست
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 0
      خدابزرگه باید خودمون رو بسپاریم بهش بی اذن خدا برگی از درختی جدا نمیشه
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      2 0
      واقعا کارمون تمومه
  • حمیدرضا IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    تهش چی میخواد بشه ؟‌بشریت رو به سقوطه کلا.
  • علی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    5 0
    به چه امید زنده اییم اصلا دو روز دیگه هممون میمیریم واقعا اگه تو دوره هیتلر بودیم اینقدر استرس رو تحمل نمیکردیم که الان میکنیم
  • . IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    اخرو زمان اومده
  • اسما IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    انشاالله به امید خدا همیچی‌ تموم میشه دیگه واقعا خسته شدیم باید به خودمون امید بدیم و به خدا توکل کنیم .