روزگار ناخوش تاکسیرانان رودسر

کرونا تنها ذره‌بینی بود که مشکلات آنان را بیشتر نمایان کند. انگار از در و دیوار برای آن‌ها می‌بارد و مجبورند زیر باران مشکلات کار کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بخش زیادی از امور حمل و نقل شهر بر عهده آنان است. رانندگان تاکسی در رگ‌های شهر حرکت دارند و غالب بار جابجایی مسافران بر دوش آن‌هاست؛ اما این راهبران روز و شب شهر، خود با چالش‌های زیادی دست به گریبان هستند که گاه زندگی آنان را به بن‌بست کشانده و سد راهشان می‌شود.

از مستاجری تا سیاهی کرونا

سیدعباس حیدری از رانندگان تاکسی رودسر که در ۴۵ سال گذشته به این حرفه مشغول بوده است، می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، شهروندان برای حفظ سلامتی خودشان یا با خودرو شخصی یا پیاده در شهر تردد می‌کنند و این مسئله باعث کاهش تعداد مسافران و بیکاری رانندگان شده و آنان را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل زیادی کرده است.

او با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه اقلام بهداشتی از طرف سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رودسر دریافت نکرده‌ام، اضافه می‌کند: تمامی لوازم بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی کننده را خودم تهیه کرده‌ام و آن را در تاکسی استفاده می‌کنم.

این راننده تاکسی با بیان اینکه طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت به صورت نقدی شده و قیمت خودرو به شدت افزایش یافته است و بسیاری از رانندگان توان مالی برای تعویض خودرو خود را ندارند، می‌گوید: با توجه به تورم بالا و مشکلات مالی و معیشتی رانندگان، دولت برای تعویض تاکسی فرسوده باید تسهیلات بانکی کم‌بهره در اختیار آنان قرار دهد تا بتوانند خودرو خود را تبدیل به احسن کنند؛ البته در این زمینه با مسئولان نامه نگاری کردیم، اما تاکنون نتیجه نگرفته‌ایم.

حیدری می‌افزاید: با توجه به اینکه بسیاری از رانندگان تنها با کار روی تاکسی امرار معاش می‌کنند و هیچ درآمد دیگری ندارند، شهرداری باید لاستیک، روغن و لوازم یدکی تهیه کرده با قیمت مناسب و به صورت اقساط در اختیار آنان قرار دهد.

حمید باغ شیرین از دیگر تاکسیرانان رودسر می‌گوید: شیوع ویروس کرونا به کسب و کار رانندگان تاکسی آسیب جدی وارد کرده و آنان را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکلات فراوانی کرده است.

او با بیان اینکه بیشتر تاکسیرانان مستأجر هستند و بسیاری از آنان بیمه نیستند و در این مدت درآمد آنان به شدت کاهش یافته است، می‌افزاید: قیمت لاستیک، روغن و لوازم یدکی بسیار افزایش یافته است، بیش از ۹۰ درصد رانندگان توان خرید لاستیک نو را ندارند و در این مدت برای تاکسی خود از لاستیک دست دوم استفاده کرده‌اند.

این راننده تاکسی خاطرنشان می‌کند: تعاونی تاکسیرانی رودسر فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده و حالا حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ عضو دارد، اما بودجه و درآمدی ندارد و از هیچ جا حمایت نمی‌شود.

این راننده تاکسی تاکید می‌کند: دولت باید روغن، لاستیک و لوازم یدکی خودرو را به صورت سهمیه در اختیار شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی قرار دهد تا رانندگان بتوانند بدون دغدغه به شهروندان خدمت رسانی کنند.

باغ شیرین می‌گوید: طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت به صورت نقدی اجرا می‌شود و قیمت خودروهای ارائه شده در این طرح بسیار گران است و تعداد زیادی از رانندگان توان مالی برای تعویض خودروی خود را ندارند.

این راننده تاکسی با تاکید بر اینکه طرح سنگ فرش آرام‌راه میدان تا میدان شهرداری رودسر، حدفاصل میدان‌های شهرداری تا طالقانی این شهر به دلیل غیراستاندارد بودن و لرزشی که دارد، آسیب جدی به جلوبندی خودرو تاکسیرانان وارد کرده است، اضافه می‌کند: ایجاد سنگ فرش از میدان تا میدان از سوی شهرداری باعث شده است مدیریت شهری ایستگاه‌های تاکسی این محدوده را جمع‌آوری کند و این مسئله تعداد زیادی از تاکسیرانان را که برای سوار کردن مسافر در این نقطه از شهر در صف قرار می‌گرفتند را به لحاظ محدودیت کسب و کار دچار مشکلاتی کرده است.

حسن خیرخواه دیگر راننده تاکسی رودسر می‌گوید: از زمان شیوع بیماری کرونا وضعیت مالی و معیشتی رانندگان تاکسی روز به روز بدتر شده است، تعداد زیادی از تاکسیرانان مستأجر هستند و ماهیانه مبالغ زیادی بابت اقساط وام بانکی پرداخت می‌کنند.

او می‌گوید: علاوه بر مخارج منازل، ماهانه ۸۵۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می‌کنم و با توجه به میزان درآمد کمی که دارم در پرداخت آن با مشکل مواجه هستم.

این راننده تاکسی با تاکید بر اینکه بسیاری از رانندگان بیمه نیستند و از طرف دولت و هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند و در هنگام بیماری برای درمان خود و خانواده هزینه زیادی پرداخت می‌کنند، تصریح می‌کند: بیمه تاکسیرانی کمترین حمایتی است که دولت می‌تواند برای رانندگان تاکسی اعمال کند.

خیرخواه با انتقاد از طرح نقدی تعویض و نوسازی تاکسی از سوی دولت می‌گوید: با نقدی شدن این طرح و افزایش سرسام آور قیمت خودرو، بسیاری از رانندگان توان نوسازی خودرو فرسوده خودرو را ندارند و دولت باید برای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی، بهترین خودرو را با قیمت مناسب و با اعطای تسهیلات بانکی کم‌بهره در اختیار تاکسیرانان قرار دهد.

آیا حمایت از رانندگان تاکسی کافی بوده است؟

گلایه رانندگان در حالی مطرح می‌شود که قاسم خدادادی دشتکی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رودسر می‌گوید: این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا اقدامات قابل توجهی جهت حفظ سلامت رانندگان حمل و نقل در مقابله با این بیماری انجام داده است؛ حدود یک‌هزار عدد ماسک و ۲۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده توسط پایگاه مقاومت بسیج امام علی (ع) تاکسیرانی رودسر در بین رانندگان توزیع شده است.

او می‌گوید: در این مدت برای حفظ سلامت تاکسیرانان و برای پیشگیری از شیوع کرونا با حمایت همه جانبه مدیریت شهری رودسر و همکاری نیروهای خدمات شهری و آتش نشانی تمامی ناوگان و ایستگاه‌های تاکسی ضدعفونی شده است.

خدادادی دشتکی ادامه می‌دهد: سازمان حمل و نقل به دلیل دغدغه و نگرانی تاکسیرانان سمپاش‌های دستی و محلول ضدعفونی تهیه کرده و در ایستگاه‌های تاکسی در اختیار رانندگان قرار داده تا آنها همه روزه صبح و عصر خودروهای خود را ضدعفونی کنند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رودسر می‌گوید: در این مدت مجریان طرح غربالگری شهید سلیمانی با همکاری نیروهای سازمان حمل و نقل شهرداری رودسر در ایستگاه‌های تاکسی مسافران را تب‌سنجی کردند.

او با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودسر در این مدت با سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تعامل خوبی داشته است، می‌گوید: تاکسیرانان را به این مرکز معرفی کردیم و به صورت رایگان آزمایش‌های تشخیص کرونا را انجام دادند.

خدادادی دشتکی ادامه می‌دهد: سازمان حمل و نقل با نامه نگاری، لیست رانندگان دارای بیماری زمینه‌ای و در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا را به شبکه بهداشت ارسال کرد و این افراد در برابر آنفلوآنزا، واکسینه شدند.

او با تاکید بر اینکه رانندگان حمل و نقل عمومی به واسطه شغلی که دارند بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و در این مدت بسیاری از آنان به این بیماری مبتلا شده اند و حتی یک نفر هم جان خود را از دست داده است، می‌افزاید: شبکه بهداشت و درمان فرمی در اختیار سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری قرار داده تا آن را بین افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند توزیع می‌کنیم و در ادامه در صورت بهبودی و تأیید این فرم از سوی مرکز بهداشت، فعالیت این افراد در ناوگان حمل و نقل از سر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رودسر با بیان اینکه رانندگان با وجود مشکلات مالی بر اساس ابلاغیه این سازمان، بیش از سه مسافر سوار نمی‌کنند، می‌گوید: تاکسیرانان اقلام بهداشتی و حفاظتی و در بعضی مواقع ماسک را به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

خدادادی دشتکی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل استفاده نکردن شهروندان از تاکسی و کاهش مسافر، بسیاری از تاکسیرانان تک شغله به لحاظ مالی و معیشتی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

او می‌افزاید: در سال جاری برای حمایت از تاکسیرانان تعداد ۲۸۳ بسته معیشتی اعطایی از سوی دفتر امور شهری و روستایی و معاونت عمران استانداری گیلان و تعداد ۱۶۳ بسته معیشتی سپاه ناحیه رودسر توسط سازمان حمل و نقل شهرداری رودسر بین آن‌ها توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل عمومی شهرداری رودسر با بیان اینکه همه رانندگان این سازمان در طرح وام حمایتی شش میلیون تومانی دولت ثبت نام کرده و افراد واجد شرایط با معرفی‌نامه این سازمان با مراجعه به بانک عامل، وام خود را دریافت کرده‌اند، اضافه می‌کند: تعداد ۳۲ نفر از تاکسیرانان را به بانک سینا معرفی کردیم که با تعامل و همکاری مدیران این بانک، مبلغ دو میلیون تومان تسهیلات وام بانکی با کارمزد چهار درصد به آنان اعطا شد.

خدادادی دشتکی با بیان اینکه در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری رودسر یک‌هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو دیزل، بنزین سوز و دوگانه سوز با یک‌هزار ۲۱۰ راننده فعالیت می‌کنند، می‌گوید: با توجه به وضعیت مالی بدی که رانندگان با آن مواجه هستند از دولت انتظار داریم با اعطای تسهیلات بانکی کم‌بهره، لاستیک و لوازم یدکی با قیمت مناسب از این قشر آسیب پذیر حمایت کند.

افزایش کرایه؛ راهکاری کارشناسی یا مُسکنی موقت؟

مجتبی کاظمی، رئیس شورای اسلامی شهر رودسر می‌گوید: به دلیل آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش درآمد و افزایش هزینه رانندگان، کرایه تاکسیرانان را ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش دادیم و مجوز آن از ۲۳ آذرماه به سازمان حمل و نقل شهرداری رودسر ابلاغ شد.

او می‌افزاید: برای حمایت از تاکسیرانان در دوره پنجم فعالیت شورای شهر، عوارض تمدید و صدور دفترچه را افزایش ندادیم و رانندگان ماهیانه مبلغ بسیار کمی را بابت عوارض به شهرداری پرداخت می‌کنند.

رئیس شورای شهر رودسر عنوان می‌کند: در حال حاضر بزرگترین دغدغه و مشکلات تاکسیرانان افزایش قیمت روغن، لاستیک و لوازم یدکی خودرو است که دولت باید این لوازم را با قیمت بسیار کمتری در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار دهد تا تاکسیرانان بدون دغدغه و آرامش خاطر به شهروندان خدمات رسانی کنند.

کاظمی تاکید می‌کند: برای حمایت از رانندگان و ارائه خدمات بهتر در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، نرخ‌گذاری کرایه‌های تمامی خطوط باید بر اساس طول مسیر و میزان ترافیک آن با استفاده از نرم افزارهای مناسبی مثل تاکسی متر پیمایش شود.

به گزارش ایمنا، رودسر با حدود ۱۴۷ هزار نفر جمعیت و نیز چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و بخش مرکزی رودسر و ۱۰ دهستان در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان قرار دارد.‌

کد خبر 464120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.