شناسایی، تجزیه و تحلیل ریسک در پروژه‌های عمران شهری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شناسایی، تجزیه و تحلیل ریسک در پروژه‌های عمران شهری اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی حوزه بهره‌بردار معاونت عمران شهری شهرداری توسط «اسماعیل اردوی» دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه جهان مدام در حال تغییر بوده و با نداشتن قطعیت‌های فراوانی رو به رو است.

وی افزود: از آنجایی که در بازارهای رقابتی این تغییرات بسیار حیاتی است، سازمان‌ها باید سعی در شناسایی فرصت‌ها داشته تا آن‌ها را تقویت کرده، تهدیدها را حذف و یا اثرات آن را کاهش دهند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: مدیریت ریسک به عنوان یکی از حوزه‌های دانش مدیریت پروژه سعی در شناسایی، رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل ریسک‌ها داشته تا سازمان بتواند جهت پاسخگویی به آنها برنامه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه این پژوهش زیر نظر معاونت عمران شهرداری اصفهان و در جهت شناسایی ریسک‌های پروژه‌های عمران شهری بر اساس استاندارد مدیریت پروژه آمریکا (PMBOK) انجام پذیرفته است، ادامه داد: در این پژوهش ابتدا اقدام به شناسایی ریسک‌ها شده و سپس از نظر تأثیرگذاری روی اهداف پروژه مورد تجزیه و تحلیل و اولویت‌بندی قرار گرفته است تا استراتژی‌های کلی واکنش به آنها مشخص شده و اقدامات پیشنهادی ارائه شود.

نصوحی خاطرنشان کرد: مهمترین ریسک‌های پروژه‌های عمران شهری اصفهان شامل افزایش نرخ تورم، آزادسازی و تملک اراضی محدوده پروژه‌ها، معارضان محلی و فاز سه طراحی (طراحی در حین اجرا) است که در کنار سایر ریسک‌های منفی بیشترین اثر را بر اهداف زمانی، هزینه‌ای و کیفیتی پروژه دارند.

وی با بیان اینکه نتیجه این اولویت‌بندی اتخاذ سیاست مواجهه با ریسک بوده که گام پنجم از استاندارد است، افزود: استراتژی‌های معرفی شده از طرف استاندارد، شامل اجتناب، انتقال، کاهش و قبول که به صورت مبسوط در پایان‌نامه شرح داده شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با تشریح استراتژی‌های معرفی شده از طرف اداره استاندارد، گفت: کلمه «اجتناب» عبارت است از تغییر برنامه مدیریت ریسک جهت محو کردن ریسک‌ها، «انتقال» عبارت است از انتقال تمام و یا بخشی از اثر منفی تهدیدها به شخص ثالث، «کاهش» که این استراتژی سعی در کاهش احتمال وقوع و یا کاهش شدت اثر ریسک‌ها دارد و «قبول» اجتناب از تمامی ریسک‌ها به ندرت امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم این پژوهش جهت پروژه‌های غیر عمرانی نیز پیاده‌سازی شده تا بتوان از مزایای مدیریت ریسک در تمامی حوزه‌های عملیاتی و اجرایی بهره‌مند شد.

کد خبر 464115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.