سلامِ نظامی مجلس به سرداران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه‌شنبه ۲ دی

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، سؤال حبیب الله دهمرده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سؤال محمدحسن آصفری از وزیر آموزش و پرورش و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

منصوبان رهبری می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با الحاق یک بند به ماده یک این طرح موافقت کردند. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، دارندگان حکم مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی و منصوبان رهبری می‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح توضیح داد: پیشنهاد من این است که دارندگان حکم مستقیم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، یعنی کسانی که مسئولیت‌های مهم داشته و منصوب ایشان هستند، این افراد در حوزه ملی و فراملی فعالیت می‌کنند. این درست نیست کسانی که حکم رهبری را دارند نتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

مخالفت مجلس با استعفای هیات رئیسه مجلس برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه جهت لزوم استعفای اعضای هیات رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی شش ماه قبل از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

غلامرضا نوری قزلجه در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: از آنجا که اعضای هیات رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند این احتمال وجود دارد تا در ماه‌های نزدیک به انتخابات و در اجرای وظایف آنها شائبه‌هایی ایجاد شود که کار تبلیغاتی انجام می‌دهند. عده‌ای دیگر نیز که مسئولیتی ندارند مدعی شوند که چرا این افراد باید تریبون داشته و سایر کاندیداها فقط در بازه تبلیغات امکان سخنرانی داشته باشند. بهتر است برای خدمت صادقانه و خالصانه به مردم این عزیزان شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری اگر قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند استعفا دهند.

سید سلمان ذاکر در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: اگر قرار باشد اعضای هیات رئیسه مجلس برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری استعفا دهند باید تمام افرادی که مسئولیتی دارند استعفا دهند. نباید نگاه تبعیض آمیزی داشته باشیم. افرادی که در مسندهای بالای مسئولیتی هستند قطعاً عدالت را رعایت کرده و حقوق دیگران را زیر پا نمی‌گذارند. اگر بخواهیم چنین پیشنهادی مطرح کنیم باید همه افرادی که مسئولیت دارند استعفا دهند.

مخالفت مجلس با جلوگیری از ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد حذف زیرجزء (خ) جزء ۱۰ بند ب ماده ۱ این طرح مبنی بر امکان ورود فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با ۲۰۷ رأی مخالف، ۲۵ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس پیشنهاد حذف این زیرجزء را مطرح کرده بود که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد.

چهارشنبه ۳ دی

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

بدری: حل مشکلات کشور در گرو تعامل داخلی است نه تقابل

صدیف بدری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید دانشمند محسن فخری‌زاده و همچنین تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) اظهار کرد: از زحمات غیرقابل جبران پرستاران که با ایثار مثال زدنی چراغ زندگی هموطنان را روشن نگه می‌دارند قدردانی می‌کنم باشد که دولت در خصوص وعده‌های خود به پرستارها جدی باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر از اوضاع و احوال قاطبه ملت که درگیر تنگناهای اقتصادی هستند خبر دارید و اگر به مسئولیت خود در قبال این وضعیت ناخوشایند واقف هستید اظهار کرد: حل مشکلات کشور در گرو تعامل و همگرایی همه جانبه قوای سه گانه است و کوچک‌ترین کارشکنی در این مسیر صدمات جبران ناپذیر به منافع ملی وارد می‌کند.

بدری همچنین خطاب به رییس جمهور تصریح کرد: فضایی که برای رفع هزار و یک مشکل مردم مثل تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی و اشتغال و مسکن جوانان باید مورد استفاده قرار بگیرد تبدیل به زمین بازی جناحی نشود. دود سیاست‌های یک بام و دو هوا در قبال مجلس شورای اسلامی به چشم ملت می‌رود حل مشکلات کشور در گروی تعامل است نه تقابل.

این عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با اشاره به سیاست خارجی ایران و همزمانی آن با تغییر دولت در آمریکا، گفت: بخش‌های مختلف کشور چندین ماه بود که بازیچه بدبینی نسبت به تصور انتخاب مجدد دونالد ترامپ شده بود گویا چندین ماه هم قرار است معطل خوش‌بینی نسبت به انتخاب بایدن شود. مذاکره با سایر دولت‌ها براساس منافع ملی به نفع ما بوده و هیچ عقل سلیمی منکر آن نیست اما خواسته ما پایان دادن به دیپلماسی نگاه و انتظار است.

وی در پایان تاکید کرد: درست نیست که هست و نیست و سرنوشت مردم را معلول فرآیندهای سیاسی کنید که از دخل و تصرف‌مان خارج است، واگذار کردن زندگی مردم به هزاران کیلومتر آن طرف‌تر به نفع هیچکس نیست و صرفاً انفعال و انتظار بیشتری تحمیل می‌کند.

بخشی‌پور: اجازه ندهیم سیاست ما را از اقتصاد دور کند

مجتبی بخشی‌پور در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: تحریم‌ها در شرایط مردم ایران بی‌تاثیر نیستند اما زالوصفتان داخلی با سوء استفاده از تحریم‌ها زندگی را چنان برای مردم سخت کرده‌اند که عشق و امید به زندگی برای مردم از بین رفته است. مردم زیر بار مشکلات معیشتی در رنج هستند و وضعیت‌شان روز به روز سخت‌تر می‌شود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری از مردم توان تهیه روزمره زندگی خویش را ندارند بسیاری از کارمندان زندگی را به سختی می‌گذرانند وای به حال کارگران، بیکاران و طبقات ضعیف و اقشار آسیب‌پذیر جامعه.

وی با بیان این‌که فساد اقتصادی باعث آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است، گفت: قیمت کالاها روزانه در حال افزایش است و دولت هیچ‌گونه نظارتی بر وضعیت لجام‌گسیخته و آشفته بازار ندارد آیا این در شأن ملت و منزلت مردم ایران است؟ مردم ایرانی که ۷ درصد از منافع استراتژیک، ۹ درصد از منابع طبیعی اعم از نفت، گاز، آب، جنگل، خاک حاصلخیز، دریا و بهترین اقلیم‌ها را دارا است؟

بخشی‌پور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم چشم امید به این مجلس دارند بیایید دست به دست هم دهیم و راه‌حلی برای برون رفت از این وضعیت طراحی کنیم. ملت ما برای فداکاری آماده بوده است با مشکلات جنگ سوختند و ساختند و تورم، بیکاری، بلایای طبیعی و تحریم را تحمل کردند. ۴۱ سال مردم به ما خدمت کردند حال وقت آن رسیده که دولت و مجلس شورای اسلامی در خدمت ملت باشد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که سیاست نباید ما را از اقتصاد دور کند، گفت: نیاز ملت ما توسعه، عمران، ایجاد زیرساخت و اشتغال است. بازی‌های سیاسی متعلق به سیاستمدارانی است که تا به حال شرمنده فرزندانشان نشده‌اند و گرسنه نشده‌اند چرا که سیاست برای آنها رانت‌های اقتصادی به همراه آورده است.

نظری: چرا برای خرید ۲ میلیون تبلت و موبایل دانش آموزی اقدام نمی‌شود؟

سید غنی نظری خانقاه در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس اظهار کرد: متاسفانه آنچه در مجلس می‌گذرد و در دستور کار قرار می‌گیرد، فاصله عمیقی با مشکلات اساسی مردم دارد و همخوانی لازم با مشکلات مردم را ندارد، صداوسیما در انعکاس اخبار مربوط به مجلس قاعده انصاف را رعایت کند، هیچ نماینده ای در مجلس نماینده‌تر از دیگران نیست، صداوسیما در این خصوص جدیت لازم را داشته باشد و صرفاً به دنبال هیات رئیسه مجلس نرود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما به عنوان عصاره فضائل ملت در اینجا حضور داریم، باید به فرموده حضرت علی (ع) در مقابل گرسنگی محرومان، مستضعفان، پابرهنگان و صاحبان اصلی انقلاب احساس مسئولیت جمعی کنیم و باید در مقابل کوچک شدن سفره مردم حساس باشیم، ما باید در مقابل دانش آموزانی که هیچ امکانات تحصیلی مجازی ندارند، حساس باشیم، باید در مقابل گرانی افسارگسیخته و تورم حساس باشیم و نباید توجیه کننده اشتباه دیگران باشیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: آیا دانش آموزان فاقد تبلت و موبایل به شما مراجعه نمی‌کنند؟ پس چرا برای خرید ۲ میلیون تبلت و موبایل دانش آموزی اقدام نمی‌کنید؟ با گذشت ۶ ماه از عمر مجلس یازدهم گرانی کالا، خودرو و ارز سر به آسمان کشیده و ما اقدام خاصی جز تذکر و سوال و نظاره گری نداشتیم، این ما بودیم که باید قوانین سختی را تصویب می‌کردیم که کسی جرأت گران کردن کالا و خدمات را نداشته باشد، ما باید به سازمان تعزیرات حکومتی فشار می‌آوردیم تا تحرک لازم را در خصوص برخورد با گرانی در بازار داشته باشد.

نظری ادامه داد: باید اقدام قانونی لازم را در مورد کسی که ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به فنا داد و در بین رانتخواران و کسانی که هیچ نیازی نداشتند، تقسیم کرد، اقدام اساسی می‌کردیم و آنها را مورد سوال و استیضاح قرار می‌دادیم و نه اینکه فقط به تذکر اکتفامی کردیم، حقوق مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی چند سال است که افزایش نمی‌یابد، آیا این بی پناهان با مستمری ۴۲۰ هزار تومانی سه خانوار چگونه یک ماه خود را سپری کنند؟ به دلیل افزایش فقر بسیاری از افراد پشت نوبت مستمری در بهزیستی و کمیته امداد هستند که باید برای آنها اقدام اساسی شود.

انتقاد جوکار از تاخیر در پرداخت حقوق معلمان

محمد صالح جوکار در تذکری در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از معلمان در چند روز گذشته اعتصاب کرده و کلاسهای دانش آموزان حدود سه روز است که تعطیل شده؛ آموزش و پرورش حقوق برخی از معلمان را ۵ ماه است که پرداخت نکرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: باید با جدیت این موضوع دنبال شود تا از تضییع حقوق دانش آموزان و معلمان جلوگیری شود.

انتقاد نماینده رشت از شرط خریداری کالاهای دیگر در کنار روغن خوراکی

محمدرضا احمدی در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده به مسوولان و دولتمردان کشور آیات قرآن را یادآور می‌شوم و از آنها می‌خواهم به دنبال وحدت و همدلی بوده تا به ملت و کشور آسیبی نرسد.

وی در ادامه اظهار کرد: از مسوولان و دولتمردان انتظار می‌رود به آمریکا و کشورهای اروپایی که در این مدت ثابت کردند به هیچیک از قوانین بین المللی و حقوقی پایبند نیستند، اعتماد نکنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این روزها عده‌ای از برگشت به برجام حرف می‌زند لطفاً هیچ حرفی از مذاکره نزنید، چند مدتی است که روغن خوارکی در استان گیلان کمیاب شده است و اگر پیدا نیز شود حتماً باید در کنارش رب گوجه فرنگی یا تخمه یا تن ماهی خریداری شود. این چه رفتاری است؟ باید به داد محرومان جامعه برسیم. این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مشکین شهر به کلکسیونی از مصادیق مدیریت ناکارآمد تبدیل شده است

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر جلسه علنی چهارشنبه مجلس عنوان کرد: مشکین شهر در سال‌های گذشته به کلکسیونی از مصادیق مدیریت ناکارآمد تبدیل شده است.

وی افزود: در پایاب سد احمد بیگلو در حدود ۳۰۰ هکتار زمین که آب می‌توانست به صورت ثقلی در حرکت باشد، با یک فشار سیاسی و بدون منطق کارشناسی و با هزینه کرد از نیروی برق و احداث چند بستگاه پمپاژ، آب را به سربالایی بردند، در واقع یک شبکه آبیاری ایجاد کردند اما بعداً متوجه شدند این زمین‌ها متعلق به منابع طبیعی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای عنوان کرد: حال که سد به بهره برداری رسیده است با این امر مواجه شدند که ۳۰۰ هکتار از این زمین‌ها برای منابع طبیعی است، همان آقایانی که موجب این امر شدند با یک جابه جایی کوچک اکنون در شرکت‌های دولتی در هیات مدیره هستند و حقوق‌های آنچنانی دریافت می‌کنند، از وزیر کشاورزی درخواست می‌کنم شخصاً به این پلشتی مدیرتی ورود کند و موضوع را شخصاً بررسی کند و عوامل موثر در این امر را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی معرفی کنند.

اعلام وصول طرح نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مهریه

سید ناصر موسی لارگانی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۶ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کالا و خدمات، طرح اصلاح ماده ۵ قانون تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانها، طرح ساماندهی حقوق و دستمزد در بخش عمومی، طرح ممنوعیت خروج مسوولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی، طرح استفساریه شمول محدودیت سقف کسر حق بیمه بازنشستگان از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی را اعلام وصول کرد.

وی همچنین طرح تشکیل شورای عالی آب، طرح اصلاح ماده سه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مهریه، طرح قانون زدایی و کاهش عناوین مجرمانه، طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری را اعلام وصول کرد.

این عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام استراد لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین المللی فضانوردی بیان کرد: به موجب درخواست رئیس جمهور محترم در تاریخ ۲ /۱۰ /۱۳۹۹ به دلیل اصلاح اساسنامه فدراسیون بین المللی فضایی و ضرورت بررسی مجدد ابعاد حقوقی این لایحه به استناد بند یک ماده ۱۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس استراد این لایحه را اعلام می‌گردد.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

عباس مقتدایی نماینده اصفهان به رئیس جمهور: ضرورت تسریع سازمان‌ها و مجموعه‌ها در انجام تکالیف در خصوص عملیاتی کردن نقشه ایمنی راه‌ها. به وزیر ورزش و جوانان: ضرورت حمایت از مجموعه‌های ورزشی آسیب‌دیده در ایام شیوع کرونا.

محمد وحیدی نماینده بجنورد به همراه ۱۶ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ضرورت تأمین نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی لازم در مراکز بهداشتی - درمانی شبانه روزی.

علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مسجدسلیمان به همراه ۲۱ نفر از نمایندگان به وزیر نفت: لزوم رسیدگی به آلودگی پساب و فلورهای شرکت‌های نفتی زیرمجموعه وزارت نفت در روستاهای حوزه انتخابیه و نابودی زمین‌های کشاورزی و تهدید سلامت مردم آن منطقه.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به همراه ۳۲ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: لزوم رسیدگی به افزایش چند برابری قیمت برق برخلاف افزایش ۷ درصدی اعلام شده در ابتدای سال ۹۹.

ولی اسماعیلی نماینده گرمی و دشت مغان به وزیر نیرو: لزوم اختصاص حقابه استان اردبیل و مغان از رودخانه ارس و رسیدگی به تبعات اجتماعی انتقال آن به شهرستان دیگر.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان به وزیر امور اقتصادی و دارایی: لزوم پیگیری مستمر اجرای قانون بودجه در زمینه الزام پزشکان، وکلا و سایر رسته‌های مصرحه در قانون به استفاده از کارتخوان به خصوص در شرایط بیماری کرونا.

ابراهیم رضایی به وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت: لزوم کنترل گرانی لاستیک و قطعات خودرو.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی به همراه ۱۶ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت: لزوم رسیدگی به نقض تعهد شرکت ایران خودرو در خصوص شرکت ایران خودروی تبریز و ممانعت از فعال کردن ظرفیت خط خالی.

محمدرضا دشتی اردکانی به همراه ۳۲ نماینده دیگر به وزیر کار و رفاه اجتماعی: لزوم مشمول شدن شغل مقنی گری در ردیف مشاغل بیمه اجباری سازمان تأمین اجتماعی.

جلال محمودزاده به وزیر صنعت، معدن و تجارت: ضرورت توجه بیشتر به کیفیت خودروی تولید داخل. لزوم جلوگیری از تبانی کارشناسان زیست محیطی استان‌ها با کارگاه‌های تولیدی آلاینده هوا به خصوص پتروشیمی‌ها. به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور: تعیین قیمت عادلانه محصولات کشاورزی. به وزیر اقتصاد: لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد بانک‌ها و جلوگیری از دریافت کارمزدهای غیرقانونی به بهانه‌های مختلف.

احمد مرادی نماینده بندرعباس به وزیر کشور: لزوم برخورد با عاملان تخریب آلونک زن سرپرست خانوار در بندرعباس و اعلام نتیجه جهت تنویر افکار عمومی.

حسین میرزایی نماینده اصفهان به وزیر صمت: لزوم توجه به سرمایه‌گذاری جدید در معادن کشور به خصوص معدن تیتانیوم کهنوج کرمان. لزوم جلوگیری از عزل و نصب‌های غیرقانونی و غیرحرفه‌ای. به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تبعیض در پرداختی به بازنشستگان.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت به وزیر صمت: لزوم رسیدگی به کمبود روغن نباتی ناشی از عدم مدیریت صحیح توزیع.

سید مجتبی محفوظی به وزیر علوم: با توجه به تصویب قبلی وزارت خانه علوم، دلیل لغو کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ چیست؟

کد خبر 464076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.