پیام شهردار قم به مناسبت پنجم دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله

شهردار قم به مناسبت پنجم دیماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله پیامی صادر نمود.

به گزارش ایمنا، سید مرتضی سقائیان‌نژاد به مناسب پنجم دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

"بسمه تعالی

سابقه و ارزش توجه به سلامتی به قدمت تمدن انسانی است و زندگی بشر در طول تاریخ همواره بر گسل حوادث قرار گرفته و با رعایت ایمنی است که سلامتی بیمه عمرخواهد داشت. سیر تطور حفاظت از سلامتی با پیشرفت علم و تکنولوژی دچار تغییر و تحول گردید و راهکارهای مناسب با شیوه‌های ادامه زندگی تغییر یافت و گاه برخی حوادث همانند زلزله دلخراش و ناگوار بم، تجربه‌ای تلخ برای پیشگیری حوادث بعدی می‌گردند و در نتیجه متناسب با نیاز زمان، ادبیات ایمنی نیز دستخوش تغییر می‌شود. در ادامه شاهدیم که سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در قالب قانون، تدوین و ابلاغ می‌گردد که خود نشانه اهتمام و تکریم به انسان و جامعه است.

آمادگی برای مواجهه با شرایط خاص موجب کاهش درصد هزینه‌ها خواهد شد و گرچه برخی حوادث طبیعی غیر قابل پیش‌بینی هستند اما اینکه ما این واقعیت را بدانیم و آمادگی لازم را نداشته باشیم غیر طبیعی است و از جمله حوادث طبیعی می‌توان به وقوع زلزله، سیل، طوفان و گردباد، سونامی، تگرگ، ریزش بهمن، رعد و برق، گرمایش و سرمایش شدید، خشکسالی، آتشفشان و… اشاره کرد. البته در برخی موارد بی مهری انسان به طبیعت موجب حوادث می‌گردد که در مباحثی همچون آلودگی هوا یا گرمایش و سیل به علت جنگل زدایی و تخریب جنگل‌ها، انسان‌ها هم دخیل هستند و این گونه نیست که انسان در هیچیک از این حوادث مقصر نباشد.

زلزله‌ها به خودی خود به ندرت باعث کشته شدن مردم یا ضربه به حیات وحش می‌شوند. معمولاً حوادث ثانویه بعد از زلزله است که باعث سقوط ساختمان، آتش سوزی و تلفات می‌شود. با ساخت و ساز بهتر، ارتقاء سیستم‌های ایمنی، هشدار و برنامه‌ریزی به موقع و زود هنگام می‌توان بسیاری از این موارد را مدیریت کرد.
رعایت مباحث ایمنی، چتری مطمئن در مقابل بارش مخاطرات و باعث کاهش صدمات و خسارات ناشی از حوادث است که بازنگری اساسی در برنامه‌های توسعه ملی و شهرسازی و ارتقا و تقویت آن، مدیریت و برنامه‌ریزی کارآمد و مسئولانه اقدامات قبل، هنگام و بعد از وقوع حادثه، اختصاص منابع لازم برای پیشگیری و اقدامات زیربنایی، تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث، استحکام و مقاوم سازی، افزایش پیوستگی حداکثری اجتماعی و مشارکت فعالانه افراد جامعه به صورت داوطلبانه، ارتقای آگاهی عمومی و آموزش همگانی و ارتقاء قدرت و توان بالای مدیریت شهری در هنگام وقوع حوادث بخشی از راه کارهای آمادگی و مقابله با حوادث طبیعی هستند.

گرچه زلزله شدید بم در پنجم دی ماه کام مردم ایران و جهان را تلخ نمود اما عزم ملی و حضور به موقع و مشارکت جدی و فعال مردم و مسئولان در کنار هم برای امدادرسانی، رزمایش بزرگ همدلی و وحدت را رقم زد که نه تنها باعث تسکین غم و غصه‌ها گردید بلکه روند بازسازی را تسریع نمود.

در پایان جای دارد یادی کنیم از همه عزیزان هم وطنی که در این زلزله آسمانی شدند. "

کد خبر 464059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.