شناسایی ۵۱۰۰ بیسواد در استان اصفهان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه آمار باسوادی استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: تاکنون۶۰ درصد سواد آموز معادل پنج هزار و ۱۰۰ نفر شناسایی شدند و مطابق آخرین عملکرد نهضت سوادآموزی، ۹۸ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در این استان باسواد هستند.

محمد اسماعیل‌زاده، در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با تبریک‬ هفتم دی ماه سالروز تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: در آستانه چهل و یکمین سالروز تشکیل این نهاد‬ به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) هستیم ودر طول ۴۱ سال گذشته موفقیت‌هایی بسیار خوبی را در این عرصه شاهد بودیم که شاید یکی از مهم‌ترین آنها شاخص عملکرد ۸۷.۵ درصدی متقاضی برای گروه ۱۰ تا ۴۹ سال است و همین شاخص به تنهایی می‌تواند کارآیی، موفقیت و اثربخشی این مجموعه را نشان دهد.

۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی مربوط به آموزش زنان است

وی با بیان اینکه از فعالیت‌های شاخص سواد آموزی بحث آموزش اتباع خارجی است، افزود: با همکاری نهضت سوادآموزی و کمیساریا با ایجاد طرح‌های اتباعی در سازمان نهضت سوادآموزی استان شاهد آموزش این گروه هستیم، همچنین آموزش زنان نیز یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها بوده و بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های سازمان نهضت سوادآموزی استان اصفهان معطوف به آموزش زنان است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: کاهش شکاف سطح سواد بین مناطق روستایی و شهری یکی از دستاوردهای مجموعه سوادآموزی در طول ۴۱ سال گذشته است. آموزش کودکان کار و بازماندگان از تحصیل هم از دیگر فعالیت‌های شاخص بوده و امسال هم با توجه به شرایط خاص بیماری کرونا مجموعه سوادآموزی استان همه تلاش خود را برای شناسایی، جذب و آموزش افراد بیسواد انجام داده است.

شناسایی پنج هزار و ۱۰۰ نفر و برگزاری کلاس‌های آموزشی

اسماعیل‌زاده ادامه داد: هدف‌گذاری ما بر اساس اصلاحیه سازمان سوادآموزی کشور، آموزش ۸۷۰۰ نفر بوده که تاکنون ۶۰ درصد بیسوادان معادل پنج هزار و ۱۰۰ نفر در استان شناسایی شدند که آموزش آنها و برگزاری کلاس‌ها هم شروع شده است.

وی درباره دوره‌های آموزشی در نهضت سوادآموزی، گفت: سه دوره سوادآموزی شامل آموزش سوادآموزی، دوره انتقال و دوره تحکیم را برای سوادآموزان اجرا کردیم که دوره سوادآموزی معادل دوره اول ابتدایی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی تلقی می‌شود و مخاطب آنکه افراد بزرگسال بیسواد هستند که با گذراندن دوره سوادآموزی موفق می‌شوند که از جمع بیسوادان خارج شوند و در گروه سوادآموز قرار گیرند.

اسماعیل زاده با بیان اینکه دوره بعد دوره تحکیم سواد است، افزود: در این دوره به دنبال تعمیق و ایجاد ثبات سواد در افراد سوادآموز هستیم. در این دوره باید آموخته‌های آنها عمیق شود و این افراد در دوره تحکیم تا حدودی ثبات در سواد پیدا کنند، در دوره انتقال که معادل چهارم تا ششم ابتدایی برای سوادآموزان است با گذراندن این دوره سوادآموزان به وضعیت خوبی از نظر باسوادی می‌رسند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: شیوه آموزش سازمان نهضت سوادآموزی امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا بیشتر معطوف به آموزش غیرحضوری و آموزش نیمه حضوری است اما باز هم در شهرستان‌هایی که وضعیت بیماری کنترل شده به طور طبیعی به سمت آموزش‌های حضوری نیز خواهیم رفت.

وی ادامه داد: امسال شعار روز جهانی مبارزه با بیسوادی «آموزش و یادگیری سوادآموزی در بحران کووید ۱۹ است» و همه فعالیت‌ها در سطح استان و مناطق متأثر از شرایط بیماری کووید ۱۹ است و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته است، با این برنامه تلاش می‌شود تا در زیست بوم جدید بتوانیم مباحث سوادآموزی با محوریت همین شعار را در استان برای مخاطبان اجرا کنیم.

سوادآموزی اصفهان بالاتر از میانگین کشوری

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه سوادآموزی بهترین شیوه آموزش همان آموزش‌های حضوری است، اظهار کرد: اما به هر صورت با توجه به اینکه موضوع سلامت سوادآموزان و آموزش دهندگان در اولویت دستور کار ما قرار دارد مانند سایر بخش‌های کشور ما نیز تابع روابط ابلاغی ستاد مدیریت استانی مقابله با بیماری کرونا هستیم و بر این اساس بیشتر فعالیت‌ها در حال حاضر به صورت نیمه حضوری و غیرحضوری است.

اسماعیل زاده در خصوص برنامه کشوری آموزش بازماندگان از تحصیل حوزه بزرگسالان که قرار است به نهضت سوادآموزی واگذار شود، گفت: موضوع آموزش بزرگسالان چند سالی است که به عنوان یک موضوع در بحث وزارتخانه مطرح است تا آموزش بزرگسالان به حوزه سوادآموزی واگذار شود، ولی در حال حاضر به طور رسمی برنامه‌ای به ما اعلام نشده اما این موضوع از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از بحث‌های مهم مطرح شده است که در کل حوزه آموزش بزرگسالان به سازمان نهضت سوادآموزی کشور واگذار شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با تاکید بر نرخ باسوادی و بیسوادی استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها، اظهار‬ کرد: استان اصفهان آمار بالاتری از میانگین کشوری در حوزه باسوادی دارد. در حال حاضر مطابق آخرین عملکردها، نهضت سوادآموزی استان اصفهان ۹۸ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد دارد و این اتفاق نشانگر‬ این است که این استان در بخش باسوادی در جایگاه بالاتری از میانگین کشوری قرار دارد.

کد خبر 464050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.