انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق تجارت آزاد دست یافتند

انگلیس و اتحادیه اروپا پس از نزدیک به ۱۰ ماه مذاکرات فشرده و طاقت فرسا سرانجام درباره آینده همکاری‌های تجاری میان دو طرف در دوره پسا برگزیت به توافق رسیدند.

به گزارش ایمنا، این توافق که از سوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری اعلام شد به این معنا است که از یکم ژانویه (۱۲ دی‌ماه) صادرات و واردات بین دو طرف همچنان بدون تعرفه‌های گمرکی ادامه پیدا خواهد کرد.

اینک اعضای پارلمان اروپا و انگلیس فقط یک هفته فرصت دارند تا پیشنویس توافق به‌دست آمده را که از حدود دو هزار صفحه تشکیل شده تصویب کنند. منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً پارلمان انگلیس چهارشنبه هفته آینده (۱۰ دی) درباره این توافق رأی‌گیری خواهند کرد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد دست‌یابی به توافق تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا پس از آن شدت گرفت که یک مقام اروپایی عصر دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که متن توافق نهایی شده و فقط مساله اینجاست که خبر آن را امروز یا فردا اعلام کنند.

چند ساعت بعد «اریک مامر» سخنگوی کمیسیون اروپا در توئیتر اعلام کرد که مذاکرات همچنان در جریان است.

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. به این ترتیب یک دوره انتقالی تا پایان سال میلادی وضع شد که طی آن روابط تجاری و مقررات مشترک برقرار ماند تا دو طرف برای جزئیات شکل جدید رابطه‌شان به توافق برسند.

در چندین نوبت اختلافات دو طرف باعث شد تا روند مذاکرات متوقف و احتمال رسیدن به توافق شدت پیدا کند؛ اما به لطف فشارهای بوریس جانسون و اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا گفت‌وگوها تداوم پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، سهمیه ماهی‌گیران اروپایی برای صید در آب‌های انگلیس و شیوه‌های حل و فصل اختلافات آتی تجاری، در کنار پیروی شرکت‌های انگلیسی از قوانین اتحادیه اروپا، از جمله موارد مورد اختلاف بوده است.

در توافق به دست آمده دو طرف پذیرفته‌اند تا اختلافات خود را از طریق قوانین بین‌المللی، حل و فصل کنند. در رابطه با سهمیه ماهی‌گیران اروپایی هم گفته می‌شود که طرفین به یک توافق پنج ساله دست یافته‌اند که جزئیات آن هنوز اطلاع رسانی نشده است.

خروج بدون توافق تجاری انگلیس از اتحادیه اروپا باعث می‌شد تا روابط تجاری دو طرف از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) به قوانین سازمان تجارت جهانی باز گردد که می‌توانست خسارت اقتصادی قابل توجهی را به انگلیس تحمیل کند. رکود اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ درصد اعلام شده و چنین رکودی در ۳۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

این در حالیست که اینک خبر دست‌یابی انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق تجارت آزاد سبب شد تا نرخ برابری پوند در مقابل یورو و دلار امروز افزایش پیدا کند. همچنین شاخص اصلی بورس لندن موسوم به «فوتسی ۱۰۰» نیز به بالاترین حد خود در طول ۱۰ ماه گذشته رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 464009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.