پیشگیری از آلزایمر با ابزار پوشیدنی

گروهی از محققان می‌گویند یک ابزار پوشیدنی شبیه عینک گوگل (گوگل گلس) با تحریک سیستم عصبی و حس بویایی می‌تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، گروهی از محققان دانشگاه «اوتاگو» در نیوزیلند از ابزار پوشیدنی جدیدی رونمایی کردند که به دور سر بسته می‌شود و با ایجاد پالس های الکترونیکی کوچکی بر روی پوست، سیستم عصبی بویایی را تحریک می‌کند. مشخص شده است که این ناحیه از مغز (عصب بویایی) در مراحل اولیه بیماری آلزایمر و پارکینسون ناکارآمد می‌شود.

ابزار ابداعی این محققان، دارای ۶ الکترود است که از لحاظ استراتژیکی در اطراف یک نوار قرار گرفته‌اند که پالس‌هایی را به طور مستقیم به لوب گیجگاهی مغز ارسال می‌کنند. لوب گیجگاهی مغز در سازماندهی ورودی حسی نقش دارد.

طبق اعلام انجمن آلزایمر، آمار نشان می‌دهد از هر ۱۰ فرد ۶۵ ساله و بالاتر، یک نفر به زوال عقل ناشی از آلزایمر مبتلا است و ۱۳.۸ میلیون فرد ۶۵ ساله و مسن‌تر در آمریکا تا سال ۲۰۵۰ به زوال عقل ناشی از آلزایمر مبتلا می‌شوند.

«یوسف اوزگور کاکماک» نویسنده اصلی این مطالعه از بخش آناتومی دانشگاه اوتاگو می‌گوید: نتایج اولیه این مطالعه امیدوار کننده است و زمینه را برای ابداع اولین سیستم تحریک الکتریکی غیرتهاجمی و پوشیدنی جهان به منظور هدف قرار دادن مناطق بویایی مغز فراهم می‌کند. اعصاب بویایی پایانه‌هایی در اعماق مغز دارند که بر حافظه و مسیریابی تأثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: امید است این روش با تحریک شبکه‌های یاد شده به کاهش علائم آلزایمر و یا سرکوب پیشرفت این بیماری به زوال عقل کمک کند. این دستگاه همچنین این پتانسیل را دارد که به بهبودی از کما و بیماری پارکینسون کمک کند.

بنابه گزارش ایرنا، این ابزار در واقع نوار نازکی است که بر روی گوش‌ها و اطراف صورت قرار می‌گیرد. بر روی این نوار، الکترودهایی بر روی پل بینی، بالا و پایین پیشانی و پشت گوش قرار می‌گیرند. محققان معتقدند که این پالس‌های الکتریکی می‌توانند با تحریک عصب بویایی، علائم بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش داده و یا معکوس کنند و نیز بیماری که به کما رفته است را بیدار سازد. این مطالعه در مجله Frontiers منتشر شده است.

کد خبر 463945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.