عوارض جانبی مصرف قند و شکر که باید بدانید

اکسیر طبیعی تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی، غذاهای مفید برای جلوگیری از ریزش مو، تقویت ضریب هوشی با خوردن این مواد غذایی معجزه‌آور و لزوم دانستن عوارض جانبی مصرف قند و شکر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌توانند بروز بیماری‌های غیر واگیر مثل بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت، سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند. همچنین مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلاء به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد، جلوگیری کند. چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلاء به کرونا محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در افراد چاق بیشتر است.

باید بدانید مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه ۳ تا ۵ واحد است. همچنین تخمین زده می‌شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود ۱۴ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان دستگاه گوارش، حدود ۱۱ درصد از مرگ‌های ایسکمیک قلب و حدود ۹ درصد از مرگ‌های سکته مغزی در سراسر جهان را ایجاد می‌کند. همچنین ۱.۷ میلیون (۲.۸ درصد) از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم میوه و سبزی است. نقش مصرف میوه و سبزی در سلامت عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین‌های C، A آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و سبز تیره، منبع غنی از بتاکاروتن هستند که این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود که نقش بسزایی در پیشگیری از کرونا، سرطان و دیابت دارد. میوه‌هایی مثل انبه، طالبی، خرمالو زردآلو، آلو، موز، طالبی، گرمک، هلو، ازگیل، آناناس، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و هندوانه و سبزی‌هایی مثل هویج، انواع کلم سفید و کلم قرمز، گل کلم، کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوجه فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای، اسفناج از منابع سرشار این ویتامین‌ها هستند. البته به یاد داشته باشید که تمامی میوه‌ها دارای ویتامین C هستند و برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.

پیشگیری از سرطان: مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان‌ها است. این اثر پیشگیری کننده مربوط به آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین بی، سی و آ و فیبر غذایی است. این مواد به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزایی دارند. همچنین فیبر موجود در سبزیجات در پیشگیری از سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند.

کاهش خطر ابتلاء به فشارخون: سبزیجات مختلف دارای عنصری به نام پتاسیم هستند. پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن می‌تواند زمینه‌ساز حملات قلبی باشد. بنابراین از طریق مصرف روزانه انواع سبزیجات به خصوص جعفری، کرفس، لوبیا سبز و سیب زمینی که غنی از این عنصر هستند، می‌توانید خود را در برابر بیماری‌های قلبی و فشارخون ایمن کنید.

کاهش خطر ابتلاء به دیابت: سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر بالا می‌توانند با کاهش جذب و کاهش روند آزاد شدن قند در خون، احتمال ابتلاء به دیابت را کاهش دهند.

پیشگیری از چاقی: سبزیجات منبع غنی از فیبر هستند؛ به طوری که هر واحد سبزیجات ۲ تا ۳ گرم فیبر دارند. مصرف سبزیجات و سالاد قبل از غذا باعث می‌شود که حجم زیادی از معده با سبزیجات پر شود؛ در نتیجه میزان دریافت غذا کم می‌شود. بنابراین دریافت کالری کم یعنی دوری از اضافه وزن و چاقی و در نتیجه پیشگیری از ابتلاء به کرونا و بیماری‌های غیرواگیر.

تقویت ضریب هوشی با خوردن این مواد غذایی معجزه‌آور

خوردن برخی خوراکی‌ها به افزایش ضریب هوشی کمک می‌کند این مواد غذایی عبارتند از: سالمون یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ و کولین (مفید برای توسعه مغز و حافظه) است. امگا ۳ به بهبود سلامت قلب و عروق، سلامت مغز و عملکرد شناختی همچنین کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را فرو می‌نشانند و التهاب را کاهش می‌دهند. التهاب در مغز می‌تواند خطر ابتلاء به زوال عقل، آلزایمر، بیماری پارکینسون همچنین خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش دهد.

جدا از انرژی و اندورفینی که از خوردن شکلات به دست می‌آورید، یادگیری و حافظه شما نیز بهبود می‌یابد. مقدار کافئین موجود در شکلات شما را هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد، در حالی که فلانوئیدهای موجود در آن عملکرد مغز را بهبود می‌دهد. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که این ادویه همه‌کاره برای سلامتی است، از کاهش التهاب آرتروز تا درمان ناراحتی روده همچنین زردچوبه به دلیل تأثیر مثبت بر مولکول‌های مغز که عملکرد شناختی را پشتیبانی می‌کنند، نیز تحسین شده‌است.

چای ماچا فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله فواید آن می‌توان به بهبود عملکرد شناختی در مواردی مانند توجه، حافظه و هوشیاری اشاره کرد. نخود مواد مغذی بسیار متنوعی دارد که برای سلامت مغز مفید هستند. این ماده غذایی از کربوهیدرات‌های پیچیده تشکیل شده است که منبع اصلی سوخت مغز هستند. نخود همچنین منیزیم دارد که به رگ‌های خونی قابلیت ارتجاعی می‌دهد و سبب می‌شود خون بیشتری به مغز برسد. خون بیشتر در مغز به معنای کارکرد حداکثری آن است.

غذاهای غنی از ویتامین C مانند آب پرتقال و توت فرنگی می‌توانند به سلامت مغز کمک کنند، زیرا حفظ سطح ویتامین C سالم می‌تواند در برابر زوال شناختی و بیماری آلزایمر اثر محافظتی داشته باشد. ثابت شده است که سبزیجات برگدار به کند شدن روند زوال شناختی کمک می‌کنند، زیرا ویتامین K و فولات زیادی دارند.

غذاهای مفید برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات بسیاری از افراد است. ریزش مو می‌می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. یکی از این عوامل هورمون‌ها هستند. یکی از هورمون‌ها که نقش گسترده‌ای در ریزش مو دارد دی هیدروتستوسترون است. این هورمون شباهت زیادی به هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون داشته و باعث ریزش مو در زنان و مردان می‌شود.

حدود پنج درصد از تستوسترونی که در بدن تولید می‌شود توسط نوعی آنزیم به دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌شود که می‌تواند با مسدود کردن این آنزیم از تولید آن جلوگیری کرد. غذاهایی مانند چای شبز، روغن نارگیل، پیاز، زردچوبه، دانه کدو تنبل و ادمامه مسدود کننده این آنزیم بوده که مانع از ریزش مو هایتان می‌شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی

تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی تنها از طریق مصرف میزان بالایی از ویتامین C انجام نمی‌شود بلکه گنجاندن انواع میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی در رژیم غذایی، شرایط را برای بهبود وضعیت سلامت بدن فراهم می‌سازد. داشتن اطلاعات کافی و صحیح در مورد خواص انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا ضروری است.

برخی انواع خوراکی‌ها و نکاتی که به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و برای پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر است، عبارتند از:

– مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی با رنگ روشن: سبزیجات و میوه‌هایی مانند سیب زمینی، کدو حلوایی، انبه، ملون و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند که بدن، آنها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A نیز به حفظ مقاومت مخاط بینی و ریه‌ها برای مقابله با عفونت کمک می‌کند.

– مصرف سیر و پیاز: هر دو ماده خوراکی حاوی خواص قابل توجهی برای سلامتی هستند. این گروه از سبزیجات حاوی ترکیبات ضد میکروبی هستند که می‌توانند به حفاظت از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی کمک کنند. همچنین این دو نوع ماده غذایی با تقویت رشد باکتری‌های سالم از سلامت روده محافظت می‌کنند.

– مصرف میزان کافی از ویتامین C: مرکبات از خوراکی‌های حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C هستند که گزینه خوبی برای تقویت بدن در برابر سرماخوردگی به حساب می آیند. گلبول‌های سفید خون برای مقابله با ویروس‌ها مقدار زیادی از این ویتامین را مصرف می‌کنند و به همین دلیل تأمین روزانه میزان ویتامین C مورد نیاز بدن امری ضروری است.

– مصرف ویتامین D: ویتامین D ماده مغذی مهم برای سلامت بدن است و نتایج مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین در بدن فرد را در معرض خطر بیشتر ابتلاء به عفونت قرار می‌دهد.

– داشتن فعالیت بدنی: از انجام انواع حرکات ورزشی و داشتن فعالیت جسمی کافی غافل نباشید. ورزش کردن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند زیرا تولید گلبول‌های سفید خون را به همراه دارد که از بدن در برابر بیماری محافظت می‌کند.

– حفظ رطوبت بدن: تأمین آب مورد نیاز بدن باعث می‌شود فرد احساس سالم بودن داشته باشد، بدن با عوامل بیماری زا مقابله کرده و از شروع علائم بیماری جلوگیری شود.

عوارض جانبی مصرف قند و شکر که باید بدانید

تقریباً در هر چیزی که می‌خورید، شکر یافت می‌شود. حتی غذاهایی با برچسب‌های بدون کالری و بدون چربی، حاوی مقدار مشخصی قند هستند. در حقیقت، حتی میوه‌هایی مانند موز و گوجه فرنگی نیز حاوی فروکتوز هستند؛ که نوعی قند طبیعی است.

مصرف قند، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر متابولیسم و عملکردهای بدن بگذارد. کالری موجود در شکر به سوخت بدن کمک می‌کند، در حالی که اسید گلیکولیک آن به سلامت پوست و بدون لک بودن پوست کمک می‌کند.

اما همه قندها برابر نیستند. برای مثال، قندهای موجود در نوشیدنی‌های گازدار مانند قندهای موجود در موز یا توت نیستند. قندهای طبیعی مانند فروکتوز و لاکتوز اغلب در غذاهای ارگانیک و فرآوری نشده یافت می‌شوند. قندهای طبیعی همچنین دارای کالری و سدیم کمی هستند. از طرف دیگر، قندهای تصفیه شده اغلب در غذاهای فرآوری شده و مصنوعی مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب نبات و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شوند.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد قندهای تصفیه شده منجر به چاقی می‌شود. با این حال، مصرف قند همیشه باعث افزایش وزن نمی‌شود. در برخی موارد، اثرات مصرف بیش از حد قند به عنوان اختلالات جدی و سایر عوارض برای سلامتی آشکار می‌شود.

شکر می‌تواند باعث دیابت نوع دو شود

خوردن زیاد قند و شکر می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را افزایش دهد. این اختلال متابولیک مزمن زمانی تحریک می‌شود که بدن نتواند به درستی به سیگنال‌های ارسال شده توسط انسولین، هورمون مسئول تنظیم سطح گلوکز خون، پاسخ دهد. برای مطابقت با سطح بالای قند خون، پانکراس سعی در تولید انسولین بیشتر خواهد داشت. اگر این روند ادامه یابد، در نهایت پانکراس تلاش خواهد کرد تا با افزایش سطح قند خون همگام شود. هنگامی که انسولین دیگر نتواند قند خون را در سطح طبیعی و سالم نگه دارد، فرد می‌تواند به دیابت نوع دو مبتلا شود.

خوردن زیاد قند و شکر نه تنها منجر به افزایش وزن می‌شود، بلکه خطر ابتلاء به فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. اگر فشار خون خیلی زیاد باشد، می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند. این اتفاق، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای اینکه فشار خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید، از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب خودداری کنید.

شکر می‌تواند منجر به افسردگی شود

یک مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشکی انگلیس نشان داد که افرادی که به طور منظم از غذاهای فرآوری شده مانند دسرهای شیرین، غلات تصفیه شده و لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند، بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کامل مملو از میوه سبزیجات و ماهی دارند، مبتلا به افسردگی می‌شوند، علاوه بر این، مصرف مرتب شیرینی می‌تواند به وابستگی به قند منجر شود که می‌تواند افراد را به شدت در معرض پرخوری و فشارخون قرار دهد.

مقدار زیاد قند در جریان خون می‌تواند باعث انسداد عروق شود و در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن به قلب شما را مختل کند. به همین دلیل، افرادی که مقدار زیادی غذای شیرین و فرآوری شده می‌خورند، نسبت به افرادی که مقادیر کم تا متوسط قند مصرف می‌کنند، در معرض حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

خوردن شکر به خودی خود مضر نیست. مصرف بیش از آنچه بدن شما نیاز دارد، می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از اثرات مضر قند، غذاهای سالم را نسبت به غذاهای فرآوری شده بیشتر استفاده کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

کد خبر 463917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.