افتتاح 3 طرح نفتی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری

وزیر نفت گفت: امسال در ادامه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی طبق وعده، ۱۹ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایمنا، آئین بهره‎برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، با حضور رئیس جمهور، صبح امروز پنجشنبه به تاریخ ۴ دی ماه سال جاری برگزار شد. در این مراسم افتتاح ۳ طرح بزرگ پتروشیمی ایلام، هگمتانه و آذربایجان غربی با سرمایه‌ای به ارزش ۱ میلیارد یورو در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا، بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به افتتاح ۳ طرح پتروشیمی، گفت: وزارت نفت در دوران تحریم همت و عزم خود را برای تداوم توسعه نفت به کار بسته و با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دستاوردهای بزرگی به‌دست آمده و جهش‌های صنعت پتروشیمی یکی از این دستاوردهای ویژه است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

درآمد صنعت پتروشیمی تا پایان سال به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد

وی در تشریح اینکه درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ بر پایه قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود ۲ میلیارد دلار بود، تاکید کرد: با طراحی گسترده که در این سال شروع شد درآمد این صنعت با جهش اول در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید از سال ۹۲ با جهش دوم این کار صنعت پیگیری شد و با اتمام طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ این درآمد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و طرح‌های در دست اجرا به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

عضو کابینه دولت دوازدهم، در بیان افتتاح ۱۹ طرح پتروشیمی، گفت: امسال در ادامه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی طبق وعده، ۱۹ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسند.

افتتاح ۳ طرح پتروشیمی بزرگ در کشور

زنگنه افزود: تا کنون ۷ طرح به بهره‌برداری رسیده است و امروز ۳ طرح دیگر افتتاح می‌شود که طرح اول، فاز پتروشیمی ایلام است، بعد پتروشیمی هگمتانه و سپس به مجموعه طرح‌های کوچکی که در ارومیه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پتروشیمی هگمتانه یک صنعت پایین دستی است، اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های نماینده همدان در مجلس این طرح گرچه طولانی شد و علت مشکلاتی بود که سرمایه گذار بخش خصوصی داشت، امروز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

تولید ۴۵ هزار تن PVC گرید پزشکی در پتروشیمی هگمتانه

وزیر نفت در توضیح اینکه این پتروشیمی قابلیت تولید ۴۵ هزار تن PVC گرید پزشکی را دارد که برای ساخت ادوات پزشکی مانند سرم و سرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این طرح امکان توسعه دارد که با سرمایه گذار تفاهم شده تا خوراک تأمین کنیم و واحدی مشابه کنارش این پتروشیمی که از صنایع بسیار مهم است، احداث شود.

زنگنه با اشاره به این نکته که صنایع پتروشیمی در مبارزه با کرونا ویروس به ویژه برای تولید مواد ضدعفونی کننده، شوینده‌ها و اکسیژن نقش مهمی داشتند، خاطرنشان کرد: پتروشیمی ایلام، هگمتانه و آذربایجان غربی از پروژه‌هایی هستند که امروز توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شوند. برای این سه پروژه حدود یک میلیارد دلار هزینه شده و قرار است سالانه بیش از پنج میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

منبع: فارس

کد خبر 463915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.