بی‌توجهی خانواده یکی از عوامل اعتیاد در نوجوانی است

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده مربوط است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره‌ و یا درگیر بودن عضوی از خانواده به مواد مخدر می‌تواند از عوامل گرایش فرزندان به اعتیاد باشد.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل شیوع اعتیاد در بین نوجوانان، اظهار کرد: بخشی از این عوامل وابسته به حس کنجکاوی در سنین نوجوانی است، معمولاً حس کنجکاوی یکی از دلایل مهم برای ورود افراد نوجوان به چرخه مصرف مواد مخدر و دخانیات است. بخشی هم مربوط به ابراز وجود و خودنمایی دوران نوجوانی بوده و قصد پوشاندن خلأهای عاطفی خود را دارند به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه تأثیرپذیری و الگوگیری از همسالان نقش بسیاری در روی آوردن نوجوانان به مصرف مواد دخانی دارد، اضافه کرد: البته نمی‌توان منکر اختلالات روانی و افسردگی بعضی از نوجوانان شویم چرا که برخی با این دلیل به مصرف مواد مخدر پناه می‌برند. دلایل دیگر مربوط به چگونگی فضای درون خانه است، اگر مواد مخدر در خانواده در دسترس باشد به طور طبیعی در چنین شرایطی احتمال گرایش فرزندان برای مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد.

از بین رفتن نیروی جوان یک جامعه با اعتیاد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، تصریح کرد: بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده وابسته است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره یا درگیر بودن عضوی از خانواده (پدر یا مادر) به مواد مخدر می‌تواند برای گرایش فرزند به اعتیاد مؤثر باشد. از سوی دیگر وقتی نوجوان درگیر اعتیاد می‌شود عوارض مواد مخدر تنها برای خود او نیست و خانواده و جامعه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موسوی چلک تصریح کرد: وقتی نوجوانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند نیروی انسانی یک اجتماع هدر می‌رود، از یک طرف باید هزینه‌ای برای ترک مصرف مواد مخدر و هزینه‌ای برای بررسی‌های قضائی و انتظامی این افراد پرداخته شود، از سوی دیگر نوجوان معتاد، دیگران را نیز درگیر مصرف مواد مخدر می‌کند، در حقیقت نیروی جوان یک جامعه با مصرف مواد مخدر از بین می‌رود.

لزوم شناخت فرزندان توسط والدین

وی بیان کرد: معضل اعتیاد برای خانواده و اجتماع هزینه‌های بالایی دارد. علاوه بر این موارد، شیوع اعتیاد بستری برای گرایش اشخاص به ارتکاب جرائم حوزه اعتیاد است که این امر می‌تواند زمینه‌های اختلالات روانی آنها را تقویت کند، به طور طبیعی با چنین شرایطی باید جامعه و خانواده هزینه سنگینی بپردازند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص راهکارهای پیشگیری از اعتیاد فرزندان، اظهار کرد: راهکارها بسیار متعدد و متفاوت است. نکته اول اینکه باید والدین فرزندان خود را بشناسند و به این نکته آگاه باشند که خشونت، مشاجره لفظی و بی‌تفاوتی آنها نسبت به فرزندان باعث ایجاد و افزایش فاصله بین آنها با نوجوان می‌شود.

وجود مهارت گفت‌وگو در خانواده راهکار حل مشکلات

موسوی چلک داشتن مهارت گفت وگو درون خانواده را در جلوگیری از بروز هر نوع آسیب اجتماعی مؤثر دانست و گفت: علاوه بر این موارد دانستن مهارت‌های ارتباطی و زندگی برای خانواده ضروری است. باید پدر و مادر شناخت کافی از نوجوان خود و دوستان فرزندشان داشته باشند.

وی افزود: اگر در خانواده کسی مواد مخدر مصرف می‌کند این وابستگی عاملی برای گرایش نوجوان به مصرف مواد بوده و اعتیاد به مخدرها را در خانواده عادی سازی می‌کند و این اتفاق می‌تواند عامل محرکی برای تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف بیشتر مواد دخانی و مخدرها باشد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، خاطرنشان کرد: در چنین موقعیتی لازم است والدین انواع مواد و علائم مصرف آن را بشناسند. هر زمانی به هر دلیلی دچار شک و تردید درباره مصرف مواد مخدر به وسیله نوجوان خود شدند و احساس خطر کردند در خصوص پیشگیری اولیه اقدام کنند. چنانچه فرزندان آنها سمت مواد مخدر رفتند به آنها کمک کنند تا با استفاده از مراکز ارائه خدمات و متخصصان مختلف به مسیر درمان روی آورده و امکان بازگشت آنها به زندگی روزمره را فراهم کنند.

کد خبر 463846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.