گزارش ایمنا از برگزاری جلسه اندیشه ورزش سازمان ورزش بسیج در اصفهان

جلسه اندیشه ورزش سازمان ورزش بسیج و باشگاه‌های مقاومت با حضور خداقلی‌پور رییس سازمان بسیج ورزس کشور، در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته _چهارشنبه سوم دی ماه_ جلسه هیئت اندیشه‌ورز سازمان ورزش بسیج و باشگاه‌های مقاومت کشور در استان اصفهان با حضور ابولفضل خداقلی‌پور رئیس سازمان ورزش بسیج کشور، وحید رجبی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت اصفهان و رؤسای هیئت‌های ورزشی استان اصفهان در سرای ورزشکاران تختی برگزار شد.

بعد از تلاوت قرآن و خیر مقدم رؤسای هیئت‌های ورزشی نظرات خود را در خصوص بهبود وضعیت ورزش بسیج و باشگاه‌های مقاومت بیان کردند و در پایان رئیس سازمان ورزش بسیج کشور سخنانی را در تکمیل بحث‌های پیش آمده بیان کرد.

رئیس هیئت ورزش باستانی در این جلسه گفت: زیرساخت‌های ورزش باستانی اصفهان مطابق با اعلام‌های فدراسیون عالی است. اما از پایگاه‌های بسیج استان می‌خواهیم چند مورد زورخانه ساخته شود، در استانی که از لحاظ تعداد زورخانه در رتبه اول قرار دارد بهتر است بسیج هم در این زمینه حضور داشته باشد. شیوع کرونا را می‌تواند فرصتی برای پرداختن به ارتقای زیرساخت‌های استانی از لحاظ نیروی انسانی، بودجه و امکانات باشد. پرداختن به تقویت توان  و کارآیی مربیان ورزش مهم است که بسیج باید در نظر داشته باشد زیرا که مربیان سرچشمه افتخارات هستند.

ورزشکاران مستعدی در ورزش زورخانه‌ای داریم

رضا اخروی در خصوص اهمیت وجود لیگ مقاومت اظهار کرد: باشگاه مقاومت باید در لیگ نونهالان و نوجوانان کشور کار کند زیرا در این رده‌ها ورزشکاران بسیار مستعدی داریم. در استان تنها چند مسابقه در سطح استان برگزار می‌کنیم و پس از آن همگی به باشگاه‌های خود بازمی‌گردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمایشات بسیاری در حوزه ورزش داشته‌اند. ارتباط مردم از طریق ورزش باید شکل گیرد.

در ادامه شهرام اله آبادی رئیس هیئت تکواندو استان اصفهان، اظهار کرد: در سال‌های ۸۰ تا ۸۷ لیگ نمایشی و مبارزه بسیج را داشتیم و ورزشکاران زیادی از این طریق جذب شدند اما در سال ۸۷ لیگ بسیج از بین رفت و فقط مسابقات قهرمانی سالی یک بار برگزار می‌شود. لیگ بسیج باید دوباره احیا شود. بانوان نیز گله دارند که در مسابقات تکواندو توجهی به حوزه آنان نمی‌شود.

در رأس هیئت‌ها افراد ولایتمدار حضور داشته باشند امور به درستی انجام می‌شود

همچنین تیمور باجول رئیس هیئت والیبال گفت: اگر در رأس هییت‌ها افراد ولایتمدار و مؤمن داشته باشیم امور به درستی انجام می‌شود. ورزش جای سیاست نیست و افراد سیاسی به جای پیشرفت، امور مدیریتی را خراب می‌کنند. عوامل انسانی، مالی و امکانات با هم در ارتباطند و اگر یکی از آنها درست نباشد موارد دیگر نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: ورزشگاه‌های استان در سطح استاندارد نیستند و باید به صورت کلی به تامین امکانات پرداخته شود.

پایگاه بسیج مدارس فعالیت کمی در رشته دو و میدانی دارند

در ادامه محمد رضا برکت رئیس هیئت دومیدانی در خصوص حضور کم بسیج رد رشته دومیدانی، اظهار کرد: پایگاه بسیج مدارس فعالیت کمی در رشته دو و میدانی دارد. در لیگ دو و میدانی ورزشکاران می‌توانند با حداقل هزینه شرکت کنند.

وی ادامه داد: بهتر است المپیاد ورزشی با نام باشگاه مقاومت داشته باشیم که رقابت همه ورزش‌ها را شامل شود و کارایی بالاتری داشته باشیم. اگر بخواهیم ورزشمان پویا و جاری باشد باید لیگ داشته باشد. یک بعد ورزش بعد همگانی است و در برنامه سالیانه این المپیاد گنجانده شود.

محسن روناسی رئیس هیئت ووشو در خصوص وضعیت ووشو استان بیان کرد: بکارگیری تمام پتانسیل ووشو استان در چشم‌اندازهای بسیج قرار داشته است. در سال گذشته ۳۵ نفر در استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند. قهرمانان ما باید با بسیج گره زده شوند زیرا الگوهای ما در سطح جامعه از بسیج فاصله گرفتند و جوانان ما الگوهای غلط را دنبال می‌کنند.

وی افزود: در سطح بسیج قوانین مسابقات کمی پیچیده است و در برخی موارد برنامه‌های تیم‌ها را بهم می‌ریزد. در حوزه بانوان بسیج کم کاری دارد و باید مسابقات بیشتری در نظر گرفته شود.

باشگاه مقاومت، بزرگترین باشگاه کشور است

مهدی تکابی رئیس هیئت تنیس روی میز استان گفت: باشگاه مقاومت بزرگ‌ترین باشگاه در سطح کشور است و در سی و یک استان ساختار جدا دارد. از نظر الگوسازی جامعه سازمانی ایراداتی به باشگاه مقاومت وارد است. باشگاه مقاومت در سطح متوسط فعالیت دارد. هیچ یک از باشگاه‌های مقاومت در سطح استان‌ها، هیئت مدیره ندارد و ساختار سازمانی رسمی ندارند.

وی ادامه داد: بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی هنوز در ورزش نتوانسته‌ایم در عرصه بین‌المللی گفتمانی را داشته باشیم. سپاهان، استقلال، تراکتور و پرسپولیس باشگاه‌های حرفه‌ای هستند که از الگوی باشگاه‌های دیگر همچون آژاکس، رئال مادرید و بارسلونا استفاده می‌کنند. ما هنوز گفتمان و الگویی در ورزش نداریم. بومی سازی باید در باشگاه داری حرفه‌ای صورت گیرد و به عنوان کشوری صاحب قدرت در دنیا نشان دهیم در ورزش حرفی برای گفتن داریم. ما می‌توانیم یک طرحی با عنوان بومی سازی باشگاه داری حرفه‌ای را تهیه کنیم و باشگاه داری را به روش بسیج انجام دهیم.

تکابی در خصوص روند کار باشگاه مقاومت اظهار کرد: باشگاه مقاومت از ورزش همگانی دور شده است. ورزش همگانی و ورزش قهرمانی درهم تنیده‌اند و نمی‌شود آنها را از هم تفکیک کرد. باشگاه مقاومت یک سری منابع انسانی دارد که به عنوان سرباز در اختیار باشگاه‌های مقاومت قرار می‌گیرد که در حال حاضر این منابع انسانی از دست می‌رود بهتر است باشگاه‌های مقاومت با استفاده از پتانسیل نیروها و سربازها در ورزش قهرمانی شرکت کنند.

از بسیج می‌توان برای بازرسی باشگاه‌های ورزشی استفاده کرد

مجتبی محمدی دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان گفت: هیئت پزشکی ورزشی به عنوان متولی سلامت ورزشکاران در ابعاد مختلف با هیئت‌های مختلف همکاری می‌کند. با استفاده از بیمه ورزشی می‌توان ورزشکاران را سازماندهی کرد. در بحث بسیج ورزشکاران وجود بیمه کمک کننده است. در هیئت پزشکی ورزشی بحث بازرسی از اماکن ورزشی وجود دارد که در این مورد می‌شود از پتانسیل بسیج برای بازرسی اماکن ورزشی و فرهنگ سازی استفاده کرد.

وی افزود: دوره‌هایی در هیئت پزشکی ورزشی به صورت تخصصی برگزار می‌شود که می‌توانیم همین دوره‌ها را به صورت موازی در بسیج نیز اجرا کنیم. با آموزش به کادری‌ها و سربازان می‌توان وابستگی به کشورهای دیگر را کاهش داد و نیازهایی مختلف مانند امدادگر ورزشی، پزشکیار ورزشی و پزشک تیم را برطرف کرد.

بسیج مثل مویرگ در تمام سطح جامعه حضور دارد

سرهنگ ابولفضل خداقلی پور، رئیس سازمان ورزش بسیج کشور: انتظار ما از انجمن‌ها و هیئت‌های ورزشی این است که در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند. یکی از رسالت‌های مهم ورزش بسیج توسعه‌ ورزش در همه ابعاد است. بسیج مثل یک شبکه مویرگی در تمام سطح جامعه حضور دارد و اثر گذار است. همانطور که حضرت آقا می‌فرمایند "وقتی بسیج در دامنه‌ها حضور داشته باشد به قله‌ها نیز می‌توانیم فکر کنیم."

خداقلی پور ادامه داد: بالغ بر ۳۵۰ پایگاه استعدادیابی در سطح کشور داریم که فعالند. این پایگاه‌های استعدادیابی می‌تواند به خانه‌های تخصصی ورزش نیز ارتقا یابند و بعد از این خانه‌های ورزش می‌توانیم پایگاه قهرمانی داشته باشیم.

وی در خصوص برگزاری مسابقات در رده‌های مختلف سنی اظهار کرد: تا اینجا ما فقط مسابقات رده‌های نوجوانان را برگزار می‌کردیم اما از سال آینده که سال پساکرونا باشد می‌توانیم مسابقات قهرمانی را در سطوح مختلف دانش آموزی، کارگری و دانشجویی برگزار کنیم.

رئیس ورزش بسیج کشور در خصوص برنامه‌های حرفه‌ای و قهرمانی، بیان کرد: واقعیت این است که موضوع حرفه‌ای، با وضعیت فعلی کشور فقط هزینه‌بر است. ما در جایی در حال فعالیت هستیم که نه حق رشدی به پایگاه برمی‌گردد و نه به آن شکل درآمدی وجود دارد. اما با وجود تمام مشکلات آمادگی داریم در مسابقات کشوری حضور پیدا کنیم.

وی افزود: ما در ۱۸ رشته و ۳۶ تیم مختلف در باشگاه‌های کشور و فدراسیون در حال فعالیت هستیم. امیدواریم این اعداد افزایش پیدا کند و نتایج خوبی بگیریم.

می‌توانیم در تمام استان‌ها یک باشگاه مقاومت بسیج تشکیل دهیم

خداقلی پور در خصوص اساسنامه و تشکیل هیئت‌های استانی، اظهار کرد: در اساسنامه این اجازه وجود دارد که در همه استان‌ها یک باشگاه مقاومت تشکیل شود. این اجازه به ناحیه‌ها نیز داده شده تا در نواحی مختلف باشگاه مقاومت در زیر نظر سپاه تشکیل شود.

با توجه به نیاز باشگاه‌ها برای استفاده از اسپانسرهای خارجی، تشکیل هیئت مدیره ضروری مدیریت کلی فجر سپاسی با سازمان بسیج است. امیدوارم با استفاده از آکادمی‌هایی که زیر مجموعه باشگاه‌های مقاومت است هم در آمد داشته باشیم و هم استعدادیابی و پیشبرد برنامه‌های بلند مدت را پیش ببریم.

خداقلی پور گفت: یکی از موضوعاتی که در بخش حرفه‌ای می‌توان دنبالش بود بجز المپیک‌های ورزشی و جهانی و آسیایی توجه به المپیک سیزم است. ۵ رشته المپیک سیزم را ستاد کل نیروهای مسلح به سپاه داده است و متولی ورزش حرفه‌ای سپاه بسیج است اگر تیم‌ها و ورزشکاران خوبی را تربیت کنیم می‌توانیم در المپیک سیزم نیز حضور داشته باشیم.

حدود ۹ هزار سهمیه آموزشی داریم

وی در خصوص موضوع آموزش، بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در تفاهمنامه‌ای با فدراسیون ورزش‌های همگانی داشتیم، آموزش است. ما در حدود ۹ هزار سهمیه آموزشی گرفته‌ایم که در حدود ۳ هزار آن برای بانوان و ۶ هزار آن برای آقایان است. فعالیت‌های آموزشی به صورت وبینار های تخصصی و بعضی حضوری در استان‌ها برگزار شده یا در حال برگزاری است.

اعتقاد ما بر این است از تجارب ارزنده استفاده کنیم. در این زمانه زمانه ایده پردازی و تجربه مسیرهای جدید مهم است و گشودن دفترچه‌های قدیمی مثل رفت و برگشت در یک مسیر است.

فرمانده‌ها در حدود ۳ هزار سالن در سطح کشور ساخته‌اند و در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ سالن ورزشی به بهره برداری رسیده است و تا شش ماه سال ۱۴۰۰ سالن‌های ورزشی باقی مانده تکمیل و به بهره برداری برسند.

وی ادامه داد: برنامه بلند مدت ما تا سه سال آینده بیشتر بر تأسیس اماکن ورزشی رو باز همچون زمین‌های فوتبال و استخرها است.

خداقلی پور گفت: ورزش سپاه و بسیج اصفهان در یکی از بهترین رده‌های کشور قرار دارد و مراتب خوبی را طی کرده است. امیدوارم این پیشرفت با سرعت بیشتری باشد و بتوانیم از تجارب بزرگان ورزش و هیئت‌های ورزشی اصفهان استفاده کنیم.

کد خبر 463840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.