هدایت ساخت و سازهای پرخطر شهری به مناطق کم خطر

قائم مقام شهردار ارومیه گفت: شناسایی بافت های فرسوده با مقاومت پایین در مقابل بحران ها چون زلزله و انتقال آن به مناطق کم خطر با مشارکت شهرسازی استان از سال آینده وارد فاز اجرا می شود.

به گزارش ایمنا، غلام رضا عدل دوست با اشاره روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی از شرایط ویژه برخوردار بوده و جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان به حساب می‌آید که در آن ۳۱ حادثه طبیعی و بیشتر زلزله و سیل روی می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار در طول صد سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ زلزله کوچک و بزرگ در کشور روی داده است، عنوان کرد: در هر بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ سال شاهد وقوع زلزله بیشتر از شش ریشتر در کشور هستیم.

عدل دوست با اشاره به ایمنی در برابر زلزله، اظهار کرد: علاوه بر برخوردار بودن بناها و سازهای ساختمانی از استحکام کافی، باید ضوابط ایمنی و مقررات ملی ساختمان توسط شهروندان رعایت شود.

وی با بیان اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی کنترل می‌شود، اظهار کرد: بعد از تهیه شناسنامه ساختمانی با رعایت مقررات ملی ساختمان با تأیید سازمان نظام مهندسی، پایان کار ساختمان توسط شهرداری صادر می‌شود.

قائم مقام شهردار ارومیه از شهروندان درخواست کرد: مقررات ملی در ساختمان جهت مقابله با بحران‌های احتمالی رعایت شود و در صورت بی توجه به رعایت مقررات ملی ساختمان قانوناً به آنها پایان کار داده نمی‌شود.

وی با اشاره به مقوله تاب آوری شهری در توسعه پایدار شهری، افزود: در تاب آوری شهری علاوه بر اینکه شهرها در مقابل بحران‌های احتمالی چون زلزله مقاوم می‌شود در حین و بعد از اتمام بحران نیز شهرها را برای تداوم زندگی شهری آماده می‌کند.

عدل دوست خاطر نشان کرد: همواره به مقوله تاب آوری شهری در بودجه‌های سالیانه شهرداری ارومیه نگاه ویژه می‌شود.

وی عنوان کرد: ساماندهی، هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات رسان، تخصیص بودجه‌های سالیانه، بروز رسانی اطلاعات، آگاه سازی شهروندان و هدایت ساخت و سازها به مناطق کم خطر از جمله وظایف شهرداری است که در تاب آوری شهری بر عهده دارد.

معاون معماری و شهر سازی شهردار ارومیه با اشاره به هدایت ساخت و سازها به مناطق کم خطر، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات با مشارکت راه و شهرسازی آذربایجان غربی از سال آینده برخی ساخت و سازهای شهری پر خطر به مناطق کم خطر هدایت می‌شود.

وی برگزاری کلاس‌های واکنش اضطراری محله در فرهنگسراهای سطح شهر، برگزاری دوره‌های پدافند غیر عامل جهت آمادگی نیروهای شهرداری و مکان یابی جهت اسکان اضطراری شهروندان در هنگام بحران از جمله اقدامات شهرداری در مقابله با هر گونه بحران احتمالی چون زلزله است.

عدل دوست با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بافت‌های شهری جزو بافت‌های پر خطر به حساب می‌آید، عنوان کرد: شناسایی بافت‌های فرسوده کم مقاوم در مقابل بحران‌ها چون زلزله و انتقال آن به مناطق کم خطر با مشارکت شهرسازی استان از سال آینده وارد فاز اجرا می‌شود.

کد خبر 463835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.