از پایان‌نامه‌های مرتبط با بادگیر حمایت می‌شود

سرپرست مرکز تحقیقات بین‌المللی بادگیر، مستقر در دانشگاه یزد اعلام کرد: مرکز تحقیقات بین‌المللی بادگیر از پایان نامه‌های دکتری مرتبط با استفاده ‌از ظرفیت‌های بادگیر حمایت می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد سیده زینب عمادیان رضوی گفت: حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، با هدف ترغیب دانشجویان دوره ارشد و دکتری به انجام تحقیقات در زمینه بادگیر و بهره‌مندی از ظرفیت های‌پژوهشی آنان در اولویت برنامه‌های این مرکز است.

سرپرست مرکز تحقیقات بین‌المللی بادگیر از اهداف حائز اهمیت ایجاد این مرکز تحقیقاتی را انتقال مستندات تاریخی فناوری بادگیر به سراسر دنیا و ترویج فرهنگ استفاده از تهویه طبیعی در کشور نام برد و گفت: این مرکز با بهره‌مندی از پژوهشگران دانشگاهی و برون دانشگاهی توانایی مشارکت در انجام طرح‌های پژوهشی و مطالعات مرتبط با تهویه طبیعی و کاهش مصرف انرژی سرمایشی در مقیاس ساختمان و شهر را داراست.

وی با اشاره به طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته و درحال انجام این مرکز، اظهار داشت: در دو سال اخیر با همکاری محققان و صاحب نظران در حوزه بادگیر،۱۲ طرح پژوهشی به صورت مستقل یا مشترک با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام شده است.

رضوی افزود: مجریان این طرح‌ها از پژوهشگران دانشگاهی و برون دانشگاهی هستند و با توجه به میان‌رشته‌ای بودن مباحث مرتبط با بادگیر و تهویه طبیعی دارای تخصص‌های متنوع اعم از معماری، مرمت و مکانیک هستند.

وی درخصوص هزینه طرح‌های پژوهشی گفت: مجموع مبلغ قراردادهای طرح‌های پژوهشی این مرکز ۸۱۷ میلیون تومان است که ۴۵۰ میلیون تومان آن از محل بودجه مرکز بادگیر و مابقی آن شامل دو پروژه از سوی شرکت برق منطقه‌ای یزد و جهاد دانشگاهی کرمانشاه تامین شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات بین‌المللی بادگیر اضافه کرد: طراحی و ساخت نمونه منبع تامین نیرو با استفاده از هدایت باد بر اساس الگوهای بومی آس بادها و بادگیرهای سنتی است که با توجه به موقعیت مناسب منطقه‌ای بادخیز در کرمانشاه، در این شهر ساخته شده و ۷۰ درصد بودجه این پروژه را جهاد دانشگاهی کرمانشاه تامین کرده است.

رضوی طرح‌های حمایت‌شده از سوی مرکز بادگیر را گامی در جهت نیل به اهداف این مرکز دانست و گفت: دو طرح "شناسایی و مستندسازی بادگیرهای شهر تاریخی یزد" و "سیر تحول و تاریخچه بادگیر با تاکید بر استان یزد" در حال انجام است.

سرپرست مرکز تحقیقات بین المللی بادگیر بیان داشت: حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، جهت ترغیب دانشجویان دوره ارشد و دکتری به انجام تحقیقات در زمینه بادگیر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی آنان از اولویت‌های این مرکز بوده و تعداد ۵ پایان‌نامه تا به امروز مورد حمایت این مرکز قرار گرفته است.

وی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات بادگیر را برنامه‌ریزی و تامین بودجه راه‌اندازی آزمایشگاه آیرودینامیک تجربی دانشگاه یزد با اعتبار ۶۷۰ میلیون تومان نام برد و افزود: نظیر این آزمایشگاه در سطح استان یزد وجود نداشته و در مقیاس ملی نیز کم‌نظیر است.

رضوی توسعه ارتباطات و همکاری‌های جهانی را از اولویت‌های مرکز تحقیقات بادگیر در قالب فعالیت‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: عقد تفاهم‌نامه با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان جهت "ثبت جهانی بادگیر به عنوان میراث ناملموس"، ایجاد "پایگاه جامع پژوهش‌های مرتبط با بادگیر" و تهیه "اطلس جامع بادگیرهای ایران" از دیگر موارد در دست اقدام این مرکز است.

عمادیان رضوی اهداف مرکز تحقیقات بین‌المللی بادگیر را تلفیق فناوری و معماری در ساخت و ساز کشور، توسعه و بهبود فعالیت‌های پژوهشی برای حفظ، نگهداری و توسعه فناوری‌های بادگیر، برقراری همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی، آموزشی و انتقال دانش و فناوری، کاربردی کردن پژوهش‌ها به منظور بهینه‌سازی بادگیرهای موجود، استفاده از فناوری بادگیر در معماری و شهرسازی معاصر، بازشناسی ارزش‌های فناوری بادگیرها و تعمق در روند شکل‌گیری آن ذکر کرد.

کد خبر 463806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.